23948sdkhjf

Lastbilernes finanslov 2019

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

For første gang i mange år er der initiativer, der direkte vedrører lastbiler og varebiler i finansloven

Renere dieselbiler i de største byer, teknologisk våben mod AdBlue-snyd og hurtigere skrotning af gamle dieselkøretøjer. Det er de tre initiativer, der direkte vedrører last- og varebiler i regeringens finanslovsaftale med Dansk Folkeparti.

Statens samlede udgifter og mistede afgiftsindtægter bliver på omkring 200 millioner kroner i 2019 for disse tre punkter..



Miljøzonerne får en bardunstramning. København og Frederiksberg samt Århus, Odense og Aalborg får mulighed for at skærpe kravene til kørsel i deres miljøzoner. Aftalen udvider ikke kredsen af byer, der kan indføre miljøzoner.

Dernæst fjernes miljøzonemærket fra forruden og erstattes af en digital registrering. Håndhævelsen automatiseres. Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) vil præsentere detaljerne i et lovforslag senere.

Foreløbig vil initiativ koste staten 90 millioner kroner i 2019 og 10-20 millioner mere årligt til og med 2022.

Debatten om NOx-snydebokse afspejles i finanslovsaftalen med seks millioner kroner de næste to år til et projekt, der skal føre til "...bedre metoder og værktøjer til brug for håndhævelsen af reglerne om lastbilers udledning af luftforurening..."

Skrotpræmie
I finanslovsaftalens initiativer for mindre dieselforurening er tillige en 2-årig fordobling af skrotpræmien for dieselbiler.

Ejere af dieselbiler fra før 2006 vil få en skrotpræmie på 5.000 kr. ved skrotning. Det giver sig udslag i ekstra udgifter de næste tre år på i alt 153 millioner kroner. Størstedelen forventes at falde i 2019.

Social tungvognskontrol
Der afsættes et mindre beløb til øget tungvognskontrol eller rettere øget kontrol med social dumping. Beløbet er fem millioner kroner i 2019 og vil stige til 15 millioner i 2022. Pengene skal finansiere indsatsen mod "...uordnede forhold på transportområdet..." Her tænkes på rastepladser og internationale transporter.

Det øgede kontroltryk baseres på risikovurdering. Det betyder, at kontrollen rettes mod transporter, hvor sandsynligheden for lovbrud er stor.

I de sager, hvor Socialdemokratiet og Det radikale Venstre også er aftalepartier, skal man forebygge situationer som den i Padborg, hvor "...udenlandske chauffører var indlogeret under dårlige og uhygiejniske forhold..."

Højere hastighed, flere skilte
Finansloven sætter også penge af til trafikforbedringer. I den forbindelse får transportminister Ole Birk Olesen godt 30 millioner kroner til at skilte med lavere lastbilfart de steder, hvor den kommende generelle forhøjelse til 80 km/t for lastbiler ikke er forsvarlig.

Overhalingsforbuddet for lastbiler udvides med yderligere 270 km motorveje.

Affaldsgebyr afskaffes
Administrationsgebyret på erhvervsaffald afskaffes her fra det forestående årsskifte. Staten overtager kommunernes udgifter.

Der afsættes 30 millioner kroner i 2019 og yderligere 175 millioner kroner de tre næstfølgende år til opfølgning på de fire vækstteams herunder handel og logistik.

Veje forberedes
Følgende vejprojekter skubbes videre i processen og skal VVM-undersøges, så de er klar, hvis og når de får grønt lys:

  • Omfartsvej ved Mariager
  • Opdatering af VVM-undersøgelse for en 3. Limfjordsforbindelse
  • Forundersøgelse af kapacitetsforbedring på Amagermotorvejen
  • Opdatering af VVM-undersøgelse for Frederikssundsmotorvejen (3. etape)
  • Vejforbindelse til Stevns
  • Opgradering af E55 ved Nykøbing F.
  • Udbygning af kryds ved Rute 11 og 26 mod Thisted
  • Udbygning af rute 15 Herning-Ringkøbing
  • 2+1 forbindelse mellem Ålbæk og Skagen
  • Kattegat-forbindelse - penge til en forundersøgelse

I begyndelsen af 2019 vil regeringen komme med et oplæg til langsigtede prioriteringer for infrastruktur. Det er det nærmeste, finanslovsaftalen kommer det udbredte ønske om en masterplan.

Folketinget vedtager alle posterne angående 2019 og kun 2019, når finansloven stemmes igennem den 19. december.

Hvad angår sager, der rækker længere frem, afhænger det af de politiske konstellationer efter folketingsvalget, som kommer på et tidspunkt i 2019 før sommerferien.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Frode Laursen udvider i Sydsverige

Opkøb skubber til Frejas vækst

Integrationen af Transcargo forløb planmæssigt i 2018

Schenker satser på el

Bliver 100 procent CO2-frie i alle større norske byer.

Kort om navne

Nyhedsbrev

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Online Avis Arkiv

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Udnytter lastbiler: Albanere forsøger illegalt at rejse fra Esbjerg til England

Hjælp til at holde afstand

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Der er brug for flere danske chauffører

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Transport & Spedition A/S

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Send til en kollega

0.192