23948sdkhjf

Sælger 200 juletræer hvert år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Gribskov er storleverandør af juletræer til kommunerne i hovedstaden

Lige nu er der ekstra travlt i Naturstyrelsen Nordsjælland med at levere juletræer. Langt de fleste af hovedstadens kommuner får deres store juletræ fra Gribskov, og her er det skovløber Jesper Vedel, der huserer. Han passer på alle de såkaldte torve-træer i Gribskov og omegn.

- Vi sælger cirka 200 af de store juletræer om året, siger han; men han vil ikke afsløre prisen. Transportmagasinet har fra anden side hørt, at et stort juletræ kan koste helt op til 80.000 kroner; men så er der også passet på det i 50 år.



Kommunerne stiller krav til juletræets udseende. Det skal være typisk 15-17 meter højt. Det skal være slankt, og så må det også gerne være en smule bredt for neden.

De højeste træer kan være op til 32 meter. Træet på Københavns Rådhusplads er 23 meter højt i år.

- Jeg går og holder øje med træerne i årets løb. De skal naturligvis tyndes, men man skal passe på med ikke at give dem for meget luft. Så bliver de for brede.

- Træerne er naturligvis økologiske. De bliver ikke sprøjtet. Ingen pesticider, tak.

Læs også: Her hænger Københavns juletræ

Jesper Vedel fortæller, at der er cirka 4.000 gode træer, som på et tidspunkt kan blive til torvetræer. De står forskellige steder i skoven, og dem bliver der holdt øje med.

Jagt i skoven
- Vi skal blandt andet sikre, at der ikke er andre, som begynder at klippe i dem. Der kan være nogle, der kommer til at gøre skade på dem, især de træer, der står tæt på vejen og stierne.

Udover torve-træerne er der også en del jagter i Gribskov: kongejagter, betalingsjagter samt ungjægerjagt og nyjægerjagt.

- Der er masser af dyr. Man skal bare få skridt ind i skoven, så er der dyr over det hele. Man skal selvfølgelig lige kunne spotte dem, siger Jesper Vedel, som har været i Gribskov siden 1989.

Biodiversitet
- Nu kommer der også biodiversitetsskov. Der skal ikke ryddes så meget op i skoven som tidligere. Der kommer til at ligge en hel del dødt ved tilbage, fortæller Jesper Vedel.

Transportmagasinet: Hvad siger du til det?

- Ja, hvad kan jeg sige. Det er en del af Naturstyrelsens strategi fremadrettet.

- Vi skal ikke skal have så meget prototype skov som tidligere; men det bliver jo ikke hele skoven, der skal omdannes til biodiversitetsskov.

- Den får plads i en del af Gribskov, på Hellebæk Avlsgård og i Tisvilde.

- Selv om vi laver biodiversitetsskov, skal ridestierne, gangstierne og mountainbike-stierne være i orden og tilgængelige. Der kommer bare til at ligge noget mere dødt ved, slutter han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.197