23948sdkhjf

Sælger 200 juletræer hvert år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Gribskov er storleverandør af juletræer til kommunerne i hovedstaden

Lige nu er der ekstra travlt i Naturstyrelsen Nordsjælland med at levere juletræer. Langt de fleste af hovedstadens kommuner får deres store juletræ fra Gribskov, og her er det skovløber Jesper Vedel, der huserer. Han passer på alle de såkaldte torve-træer i Gribskov og omegn.

- Vi sælger cirka 200 af de store juletræer om året, siger han; men han vil ikke afsløre prisen. Transportmagasinet har fra anden side hørt, at et stort juletræ kan koste helt op til 80.000 kroner; men så er der også passet på det i 50 år.



Kommunerne stiller krav til juletræets udseende. Det skal være typisk 15-17 meter højt. Det skal være slankt, og så må det også gerne være en smule bredt for neden.

De højeste træer kan være op til 32 meter. Træet på Københavns Rådhusplads er 23 meter højt i år.

- Jeg går og holder øje med træerne i årets løb. De skal naturligvis tyndes, men man skal passe på med ikke at give dem for meget luft. Så bliver de for brede.

- Træerne er naturligvis økologiske. De bliver ikke sprøjtet. Ingen pesticider, tak.

Læs også: Her hænger Københavns juletræ

Jesper Vedel fortæller, at der er cirka 4.000 gode træer, som på et tidspunkt kan blive til torvetræer. De står forskellige steder i skoven, og dem bliver der holdt øje med.

Jagt i skoven
- Vi skal blandt andet sikre, at der ikke er andre, som begynder at klippe i dem. Der kan være nogle, der kommer til at gøre skade på dem, især de træer, der står tæt på vejen og stierne.

Udover torve-træerne er der også en del jagter i Gribskov: kongejagter, betalingsjagter samt ungjægerjagt og nyjægerjagt.

- Der er masser af dyr. Man skal bare få skridt ind i skoven, så er der dyr over det hele. Man skal selvfølgelig lige kunne spotte dem, siger Jesper Vedel, som har været i Gribskov siden 1989.

Biodiversitet
- Nu kommer der også biodiversitetsskov. Der skal ikke ryddes så meget op i skoven som tidligere. Der kommer til at ligge en hel del dødt ved tilbage, fortæller Jesper Vedel.

Transportmagasinet: Hvad siger du til det?

- Ja, hvad kan jeg sige. Det er en del af Naturstyrelsens strategi fremadrettet.

- Vi skal ikke skal have så meget prototype skov som tidligere; men det bliver jo ikke hele skoven, der skal omdannes til biodiversitetsskov.

- Den får plads i en del af Gribskov, på Hellebæk Avlsgård og i Tisvilde.

- Selv om vi laver biodiversitetsskov, skal ridestierne, gangstierne og mountainbike-stierne være i orden og tilgængelige. Der kommer bare til at ligge noget mere dødt ved, slutter han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.199