23948sdkhjf

Sælger 200 juletræer hvert år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Gribskov er storleverandør af juletræer til kommunerne i hovedstaden

Lige nu er der ekstra travlt i Naturstyrelsen Nordsjælland med at levere juletræer. Langt de fleste af hovedstadens kommuner får deres store juletræ fra Gribskov, og her er det skovløber Jesper Vedel, der huserer. Han passer på alle de såkaldte torve-træer i Gribskov og omegn.

- Vi sælger cirka 200 af de store juletræer om året, siger han; men han vil ikke afsløre prisen. Transportmagasinet har fra anden side hørt, at et stort juletræ kan koste helt op til 80.000 kroner; men så er der også passet på det i 50 år.



Kommunerne stiller krav til juletræets udseende. Det skal være typisk 15-17 meter højt. Det skal være slankt, og så må det også gerne være en smule bredt for neden.

De højeste træer kan være op til 32 meter. Træet på Københavns Rådhusplads er 23 meter højt i år.

- Jeg går og holder øje med træerne i årets løb. De skal naturligvis tyndes, men man skal passe på med ikke at give dem for meget luft. Så bliver de for brede.

- Træerne er naturligvis økologiske. De bliver ikke sprøjtet. Ingen pesticider, tak.

Læs også: Her hænger Københavns juletræ

Jesper Vedel fortæller, at der er cirka 4.000 gode træer, som på et tidspunkt kan blive til torvetræer. De står forskellige steder i skoven, og dem bliver der holdt øje med.

Jagt i skoven
- Vi skal blandt andet sikre, at der ikke er andre, som begynder at klippe i dem. Der kan være nogle, der kommer til at gøre skade på dem, især de træer, der står tæt på vejen og stierne.

Udover torve-træerne er der også en del jagter i Gribskov: kongejagter, betalingsjagter samt ungjægerjagt og nyjægerjagt.

- Der er masser af dyr. Man skal bare få skridt ind i skoven, så er der dyr over det hele. Man skal selvfølgelig lige kunne spotte dem, siger Jesper Vedel, som har været i Gribskov siden 1989.

Biodiversitet
- Nu kommer der også biodiversitetsskov. Der skal ikke ryddes så meget op i skoven som tidligere. Der kommer til at ligge en hel del dødt ved tilbage, fortæller Jesper Vedel.

Transportmagasinet: Hvad siger du til det?

- Ja, hvad kan jeg sige. Det er en del af Naturstyrelsens strategi fremadrettet.

- Vi skal ikke skal have så meget prototype skov som tidligere; men det bliver jo ikke hele skoven, der skal omdannes til biodiversitetsskov.

- Den får plads i en del af Gribskov, på Hellebæk Avlsgård og i Tisvilde.

- Selv om vi laver biodiversitetsskov, skal ridestierne, gangstierne og mountainbike-stierne være i orden og tilgængelige. Der kommer bare til at ligge noget mere dødt ved, slutter han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Nyt om navne

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Nyhedsbrev

Arla kører på GTL

Online Avis Arkiv

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Dekra opkøber 16 synshaller

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

DI: Grænsekontrol til Sverige skal være smidig og midlertidig

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

ADP ansætter ny udviklings-chef

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Stærke kræfter til Leman

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

Nye leveringer

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Udlægning af køreplader ved My Garage i Vejle

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Send til en kollega

0.212