23948sdkhjf

Sælger 200 juletræer hvert år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Gribskov er storleverandør af juletræer til kommunerne i hovedstaden

Lige nu er der ekstra travlt i Naturstyrelsen Nordsjælland med at levere juletræer. Langt de fleste af hovedstadens kommuner får deres store juletræ fra Gribskov, og her er det skovløber Jesper Vedel, der huserer. Han passer på alle de såkaldte torve-træer i Gribskov og omegn.

- Vi sælger cirka 200 af de store juletræer om året, siger han; men han vil ikke afsløre prisen. Transportmagasinet har fra anden side hørt, at et stort juletræ kan koste helt op til 80.000 kroner; men så er der også passet på det i 50 år.



Kommunerne stiller krav til juletræets udseende. Det skal være typisk 15-17 meter højt. Det skal være slankt, og så må det også gerne være en smule bredt for neden.

De højeste træer kan være op til 32 meter. Træet på Københavns Rådhusplads er 23 meter højt i år.

- Jeg går og holder øje med træerne i årets løb. De skal naturligvis tyndes, men man skal passe på med ikke at give dem for meget luft. Så bliver de for brede.

- Træerne er naturligvis økologiske. De bliver ikke sprøjtet. Ingen pesticider, tak.

Læs også: Her hænger Københavns juletræ

Jesper Vedel fortæller, at der er cirka 4.000 gode træer, som på et tidspunkt kan blive til torvetræer. De står forskellige steder i skoven, og dem bliver der holdt øje med.

Jagt i skoven
- Vi skal blandt andet sikre, at der ikke er andre, som begynder at klippe i dem. Der kan være nogle, der kommer til at gøre skade på dem, især de træer, der står tæt på vejen og stierne.

Udover torve-træerne er der også en del jagter i Gribskov: kongejagter, betalingsjagter samt ungjægerjagt og nyjægerjagt.

- Der er masser af dyr. Man skal bare få skridt ind i skoven, så er der dyr over det hele. Man skal selvfølgelig lige kunne spotte dem, siger Jesper Vedel, som har været i Gribskov siden 1989.

Biodiversitet
- Nu kommer der også biodiversitetsskov. Der skal ikke ryddes så meget op i skoven som tidligere. Der kommer til at ligge en hel del dødt ved tilbage, fortæller Jesper Vedel.

Transportmagasinet: Hvad siger du til det?

- Ja, hvad kan jeg sige. Det er en del af Naturstyrelsens strategi fremadrettet.

- Vi skal ikke skal have så meget prototype skov som tidligere; men det bliver jo ikke hele skoven, der skal omdannes til biodiversitetsskov.

- Den får plads i en del af Gribskov, på Hellebæk Avlsgård og i Tisvilde.

- Selv om vi laver biodiversitetsskov, skal ridestierne, gangstierne og mountainbike-stierne være i orden og tilgængelige. Der kommer bare til at ligge noget mere dødt ved, slutter han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Direktør stopper i NDI

Satser på nyere brugte el-trucks

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Nyhedsbrev

8.829 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Online Avis Arkiv

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Ny specialistgruppe for krantransport

Danmark har mistet en erhvervshavn

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

HMF: - Ventetiden skal ned

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Ros til transportministeren for at investere i veje

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD opruster på digitalisering

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintrailer

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod ...

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Send til en kollega

0.639