23948sdkhjf

Sælger 200 juletræer hvert år

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Gribskov er storleverandør af juletræer til kommunerne i hovedstaden

Lige nu er der ekstra travlt i Naturstyrelsen Nordsjælland med at levere juletræer. Langt de fleste af hovedstadens kommuner får deres store juletræ fra Gribskov, og her er det skovløber Jesper Vedel, der huserer. Han passer på alle de såkaldte torve-træer i Gribskov og omegn.

- Vi sælger cirka 200 af de store juletræer om året, siger han; men han vil ikke afsløre prisen. Transportmagasinet har fra anden side hørt, at et stort juletræ kan koste helt op til 80.000 kroner; men så er der også passet på det i 50 år.



Kommunerne stiller krav til juletræets udseende. Det skal være typisk 15-17 meter højt. Det skal være slankt, og så må det også gerne være en smule bredt for neden.

De højeste træer kan være op til 32 meter. Træet på Københavns Rådhusplads er 23 meter højt i år.

- Jeg går og holder øje med træerne i årets løb. De skal naturligvis tyndes, men man skal passe på med ikke at give dem for meget luft. Så bliver de for brede.

- Træerne er naturligvis økologiske. De bliver ikke sprøjtet. Ingen pesticider, tak.

Læs også: Her hænger Københavns juletræ

Jesper Vedel fortæller, at der er cirka 4.000 gode træer, som på et tidspunkt kan blive til torvetræer. De står forskellige steder i skoven, og dem bliver der holdt øje med.

Jagt i skoven
- Vi skal blandt andet sikre, at der ikke er andre, som begynder at klippe i dem. Der kan være nogle, der kommer til at gøre skade på dem, især de træer, der står tæt på vejen og stierne.

Udover torve-træerne er der også en del jagter i Gribskov: kongejagter, betalingsjagter samt ungjægerjagt og nyjægerjagt.

- Der er masser af dyr. Man skal bare få skridt ind i skoven, så er der dyr over det hele. Man skal selvfølgelig lige kunne spotte dem, siger Jesper Vedel, som har været i Gribskov siden 1989.

Biodiversitet
- Nu kommer der også biodiversitetsskov. Der skal ikke ryddes så meget op i skoven som tidligere. Der kommer til at ligge en hel del dødt ved tilbage, fortæller Jesper Vedel.

Transportmagasinet: Hvad siger du til det?

- Ja, hvad kan jeg sige. Det er en del af Naturstyrelsens strategi fremadrettet.

- Vi skal ikke skal have så meget prototype skov som tidligere; men det bliver jo ikke hele skoven, der skal omdannes til biodiversitetsskov.

- Den får plads i en del af Gribskov, på Hellebæk Avlsgård og i Tisvilde.

- Selv om vi laver biodiversitetsskov, skal ridestierne, gangstierne og mountainbike-stierne være i orden og tilgængelige. Der kommer bare til at ligge noget mere dødt ved, slutter han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Nu er PEMA blevet TIP

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Online Avis Arkiv

Grønt lys til studenterkørsel

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Send til en kollega

0.203