23948sdkhjf

Her hænger Københavns juletræ

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Københavns juletræ blev fældet i Gribskov seks dage, før det blev tændt

I søndags den 2. december blev Københavns juletræ på Rådhuspladsen tændt af overborgmester Frank Jensen og julemanden. Det tog et par sekunder.

Forud var gået en stor proces med at udvælge juletræet, fælde det - og siden køre det fra Gribskov til Rådhuspladsen.

En central person i denne proces er chauffør Jan Uldall fra vognmandsfirmaet Ib Andersen fra Hillerød. Han var mødt frem ved et helt specielt træ med i Gribskov tirsdag den 27. november - meget tidligt om morgenen.

Her skulle Københavns juletræ fældes og efterfølgende køres ind til Rådhuspladsen.

23 meter højt
I år er det et 23 meter højt grantræ fra Gribskov. Det havde stået i skoven i 50 år ikke langt fra Skovskolen i Nødebo. Det var blevet udvalgt i sommer, da kommunens folk var på inspektionstur i skoven.

- Kommunens repræsentanter blev præsenteret for et udvalg af træer, som vi har passet godt på i flere år, fortæller skovfoged Jesper Vedel.



- Da træet endelig var blevet valgt, har vi passer ekstra godt på det. De flotteste træer i skoven kan godt blive udsat for hærværk. Det kalder vi det, når folk klipper grene for at få gran med hjem.

- Det er heldigvis kun ganske få gange, vi har oplevet noget sådant på de udvalgte træer.

Fældningen tog et par minutter
Det var også Jesper Vedel, der selv stod for fældningen af træet. Det er ikke altid ham, der gør det. Det kan også være en officiel repræsentant for Miljøministeriet eller en politiker fra Københavns Kommune, som står for fældningen - selvfølgelig under behørig vejledning og med bistand fra skovens eksperter.

I år var der ingen fine folk til at gøre arbejdet, så Jesper Vedel fik selv æren.

Det er med fældning af træer som det er med mange andre ting. Det er forberedelserne, der tager længst tid. At lægge trekantssnittet og skære stammen igennem tog et minut; men forberedelserne tog næsten en time.

Læs også: Sælger 200 juletræer hvert år

Først skulle kranbilen køres i stilling. Det stod chauffør Jan Uldall fra vognmandsfirmaet Ib Andersen i Hillerød for. Så skulle Anders, der er uddannet arborist (topkapper), sendes op i træet med en løkke, som kranen kunne holde træet fast med, når det først var skåret igennem.

Der skulle også ryddes nogle småtræer, der ville stå i vejen, så det store træ forsigtige kunne lægges på skovbunden, inden det blev løftet op på den 15 meter lange sættevogn. Først herefter kunne Jesper Vedel tage handsker og hjelm og sætte gang i Huskvarna-saven.

Elever skulle lære
Blandt hjælperne var der fire skovarbejder-elever: Frederik Staal, Daniel Frederiksen, Emily Elling og Peter Zimmermann. De er for tiden i skolepraktik og løser opgaver for Naturstyrelsen Nordsjælland, som har ansvaret for skovene i Nordsjælland - og altså også Gribskov.

Alle fire har valgt at uddanne sig til arbejde med skov, for det er ude i naturen og i skoven, at de har det bedst. Hellere ude i det fri end på et kontor, sagde de samstemmende, og det kan man godt forstå på sådan en solskinsvinterdag, hvor temperaturen lige var sneget sig ned under nul grader.

- Koldt? Nej, det synes vi ikke. Det er en god arbejdstemperatur, sagde de til den frysende udsendte fra Transportmagasinet.

Lige nu får de ellers tiden til at gå med at plante træer i skoven. Så længe der ikke er frost i jorden, kan der plantes. Det er rødgran, men også lærk, tjørn og bøg sættes ud. Det foregår manuelt med spade, og det synes de unge elever er helt fint.

Skovfoged Torben Holc var også med ved træfældningen sammen med Peter Jensen, der er skov- og landskabsingeniørpraktikant.

Endelig var der også Bjørn fra Naturstyrelsen i en traktor. Hans opgave var at holde fast på stammen efter fældningen, så man kunne få lagt træet ned på en pæn og forsigtig måde.

Stolt chauffør
For chauffør Jan Uldall fra vognmandsfirmaet i Hillerød var første gang, at han skulle køre Københavns juletræ til byen. Det har Bent klaret i snart 30 år - men i år var han sygemeldt og derfor forhindret.

- Selvfølgelig er jeg da lidt stolt, siger Jan Uldall, som kom til vognmandsfirmaet sidste år efter at have kørt ved BMS de seneste syv år.

- Jeg har tidligere kørt for vognmanden, og nu er jeg tilbage.

Om det var svært at køre med det store træ?

- Nej, svarede han. Det vejer jo næsten ikke noget, kun omkring 3 ton. Det er størrelsen, som er udfordringen. Det rager noget ud over bagenden på traileren, så man skal holde godt øje, når man kører.

Løftes op på traileren
Efter fældningen blev træet løftet op på sættevognen mellem kæpstokkene. Grenene forsigtigt bundet ind, og så blev vogntoget stående til næste morgen kl. 5, hvor Jan Uldall og skovfoged Torben Hoch kom tilbage for at køre træet ind til Rådhuspladsen - Uldall i lastbilen, skovfogeden i bilen bagefter.

- Turen forløb helt uden problemer, fortalte han Transportmagasinet et par dage efter.

- Ruten var jo bestemt på forhånd. Ud af Nødebo, til højre på Fredensborgvej og ned på Isterødvejen til Hillerødmotorvejens forlængelse. Ligeud hele vejen ind af Borups Allé og Åboulevarden, forbi Rådhuspladsen, til venstre ved Stormgade og op til Rådhuspladsen ved siden af Strøget.

- Vi var ved Rådhuspladsen kl. 6. Så fik vi morgenkaffe og rundstykker. Da det var lyst ved 8-tiden kunne vi hejse træet op og sætte det fast i de store huller, som der er i fliserne. Der stod det flot.

Første søndag i advent blev træet tændt. Glædelig jul!

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transportfirma åbner egne tankstationer

Vognmandsfirma fylder 100 år

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Ingen lov om spejl-kameraer

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Nyt om navne

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Arla kører på GTL

Disse lovforslag vil påvirke transporten

Dømt lastbilchauffør får lov til at komme hjem

Dekra opkøber 16 synshaller

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Kel-Berg kærre til Kim Jacobsen’s Murer- og Entreprenørfirma

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Print på portdugen, bryd overfladerne og skab et andet look.

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ajcon opfører en ny pakkeudleveringshal for GLS Express

Send til en kollega

0.239