23948sdkhjf

Her hænger Københavns juletræ

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Københavns juletræ blev fældet i Gribskov seks dage, før det blev tændt

I søndags den 2. december blev Københavns juletræ på Rådhuspladsen tændt af overborgmester Frank Jensen og julemanden. Det tog et par sekunder.

Forud var gået en stor proces med at udvælge juletræet, fælde det - og siden køre det fra Gribskov til Rådhuspladsen.

En central person i denne proces er chauffør Jan Uldall fra vognmandsfirmaet Ib Andersen fra Hillerød. Han var mødt frem ved et helt specielt træ med i Gribskov tirsdag den 27. november - meget tidligt om morgenen.

Her skulle Københavns juletræ fældes og efterfølgende køres ind til Rådhuspladsen.

23 meter højt
I år er det et 23 meter højt grantræ fra Gribskov. Det havde stået i skoven i 50 år ikke langt fra Skovskolen i Nødebo. Det var blevet udvalgt i sommer, da kommunens folk var på inspektionstur i skoven.

- Kommunens repræsentanter blev præsenteret for et udvalg af træer, som vi har passet godt på i flere år, fortæller skovfoged Jesper Vedel.



- Da træet endelig var blevet valgt, har vi passer ekstra godt på det. De flotteste træer i skoven kan godt blive udsat for hærværk. Det kalder vi det, når folk klipper grene for at få gran med hjem.

- Det er heldigvis kun ganske få gange, vi har oplevet noget sådant på de udvalgte træer.

Fældningen tog et par minutter
Det var også Jesper Vedel, der selv stod for fældningen af træet. Det er ikke altid ham, der gør det. Det kan også være en officiel repræsentant for Miljøministeriet eller en politiker fra Københavns Kommune, som står for fældningen - selvfølgelig under behørig vejledning og med bistand fra skovens eksperter.

I år var der ingen fine folk til at gøre arbejdet, så Jesper Vedel fik selv æren.

Det er med fældning af træer som det er med mange andre ting. Det er forberedelserne, der tager længst tid. At lægge trekantssnittet og skære stammen igennem tog et minut; men forberedelserne tog næsten en time.

Læs også: Sælger 200 juletræer hvert år

Først skulle kranbilen køres i stilling. Det stod chauffør Jan Uldall fra vognmandsfirmaet Ib Andersen i Hillerød for. Så skulle Anders, der er uddannet arborist (topkapper), sendes op i træet med en løkke, som kranen kunne holde træet fast med, når det først var skåret igennem.

Der skulle også ryddes nogle småtræer, der ville stå i vejen, så det store træ forsigtige kunne lægges på skovbunden, inden det blev løftet op på den 15 meter lange sættevogn. Først herefter kunne Jesper Vedel tage handsker og hjelm og sætte gang i Huskvarna-saven.

Elever skulle lære
Blandt hjælperne var der fire skovarbejder-elever: Frederik Staal, Daniel Frederiksen, Emily Elling og Peter Zimmermann. De er for tiden i skolepraktik og løser opgaver for Naturstyrelsen Nordsjælland, som har ansvaret for skovene i Nordsjælland - og altså også Gribskov.

Alle fire har valgt at uddanne sig til arbejde med skov, for det er ude i naturen og i skoven, at de har det bedst. Hellere ude i det fri end på et kontor, sagde de samstemmende, og det kan man godt forstå på sådan en solskinsvinterdag, hvor temperaturen lige var sneget sig ned under nul grader.

- Koldt? Nej, det synes vi ikke. Det er en god arbejdstemperatur, sagde de til den frysende udsendte fra Transportmagasinet.

Lige nu får de ellers tiden til at gå med at plante træer i skoven. Så længe der ikke er frost i jorden, kan der plantes. Det er rødgran, men også lærk, tjørn og bøg sættes ud. Det foregår manuelt med spade, og det synes de unge elever er helt fint.

Skovfoged Torben Holc var også med ved træfældningen sammen med Peter Jensen, der er skov- og landskabsingeniørpraktikant.

Endelig var der også Bjørn fra Naturstyrelsen i en traktor. Hans opgave var at holde fast på stammen efter fældningen, så man kunne få lagt træet ned på en pæn og forsigtig måde.

Stolt chauffør
For chauffør Jan Uldall fra vognmandsfirmaet i Hillerød var første gang, at han skulle køre Københavns juletræ til byen. Det har Bent klaret i snart 30 år - men i år var han sygemeldt og derfor forhindret.

- Selvfølgelig er jeg da lidt stolt, siger Jan Uldall, som kom til vognmandsfirmaet sidste år efter at have kørt ved BMS de seneste syv år.

- Jeg har tidligere kørt for vognmanden, og nu er jeg tilbage.

Om det var svært at køre med det store træ?

- Nej, svarede han. Det vejer jo næsten ikke noget, kun omkring 3 ton. Det er størrelsen, som er udfordringen. Det rager noget ud over bagenden på traileren, så man skal holde godt øje, når man kører.

Løftes op på traileren
Efter fældningen blev træet løftet op på sættevognen mellem kæpstokkene. Grenene forsigtigt bundet ind, og så blev vogntoget stående til næste morgen kl. 5, hvor Jan Uldall og skovfoged Torben Hoch kom tilbage for at køre træet ind til Rådhuspladsen - Uldall i lastbilen, skovfogeden i bilen bagefter.

- Turen forløb helt uden problemer, fortalte han Transportmagasinet et par dage efter.

- Ruten var jo bestemt på forhånd. Ud af Nødebo, til højre på Fredensborgvej og ned på Isterødvejen til Hillerødmotorvejens forlængelse. Ligeud hele vejen ind af Borups Allé og Åboulevarden, forbi Rådhuspladsen, til venstre ved Stormgade og op til Rådhuspladsen ved siden af Strøget.

- Vi var ved Rådhuspladsen kl. 6. Så fik vi morgenkaffe og rundstykker. Da det var lyst ved 8-tiden kunne vi hejse træet op og sætte det fast i de store huller, som der er i fliserne. Der stod det flot.

Første søndag i advent blev træet tændt. Glædelig jul!

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.186