23948sdkhjf

Sådan kører MAN's nye TGM-model

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TGM har i 2018-versionen fået en ny 7-liters SCR-motor. Det betyder lavere støjniveau og mere komfort. Lastbilen er også blevet lettere og mere økonomisk.

MAN TGM er på mange måder en ideel distributions-partner. Den er populær blandt danske fragtmænd og distributører - og det har den været i mange år.

TGM så dagens lys i 2005, og siden har den vundet markedsandele i hele Europa - gang på gang.



Her aktuelt prøvekører vi 2018-versionen. Det sker efter aftale med MAN Truck & Bus og vognmandsfirmaet TJW Fragt i Karlslunde, som netop skal have leveret nogle nye TGM. Det er en af dem, vi prøvekører inden leveringen.

TGM anno 2018 har ny motor, nyt interiør og mere sikkerhedsudstyr.

Motoren er den nye version af MAN D08 på 7-liter, som blev lanceret ved et pressearrangement for præcis et år siden. Den har kunnet købes herhjemme siden foråret.

Før ydede den 341 hk, men nu kan den nøjes med 320 hk med uændrede præstationer. Momentet på 1.250 Nm er maksimalt mellem 1.200- og 1.700 omdrejninger, så bilen er ganske smidig.

Læs også: MAN går nye veje

Den forbedrede MAN TGM-model er blevet vel modtaget, ikke mindst på grund af den 103 kg lettere motor, der sikrer en bedre brændstoføkonomi, og den mere støjsvage motor, der sikrer bedre komfort for chauffør og passager.

Lettere motor
Der er arbejdet to år på at udvikle den nye motor, som nu udelukkende kører på SCR-teknologi - altså uden EGR. Motoren er ren nok til at klare EU’s nyeste miljøkrav.

MAN har blandt andet valgt at have en oliesump i fiberforstærket plast. Desuden er der en enkeltturbo-lader med wastegate i stedet for dobbelt-turbo.

Sammen med en række andre forbedringer har det sikret den lavere vægt og den bedre brændstoføkonomi samt øget servicevenligheden. Der er nu olieskift ved 80.000 km i stedet for 60.000 km som før.

Endelig er TipMatic automat-gearkassen tilpasset den nye motor med hurtigere skift mellem gearene.

Nyt er også EasyStart igangsætningen. Man har et par sekunder til at flytte foden har bremsepedalen til speederen, før lastbilen begynder at rulle.

Transportmagasinet har tidligere prøvekørt den nye TGM. De skete ved et pressearrangement, da den blev præsenteret i Spanien i oktober 2017.

Dengang foregik turen i et særdeles bakket terræn vest for Barcelona. Det, der især slog mig, var, at støjniveauet var mærkbart lavt, og at træk-kraften passede godt til bjergvejene.

Greve og Frederikssund
Nu tester vi bilen i det bjergløse Danmark. Prøvekørslen er henlagt til en tur mellem Greve og Frederikssund via Roskilde og retur via Måløv, Frederikssundmotorvejen og Karlslunde - altså et knapt så udfordrende terræn.

MAN TGM i den testede 320 hk udgave er både hurtig og smidig, og man sidder godt i det luftaffjedrede komfort-førersæde med armlæn. Der var også varme i sædet, længde-, lænde- og højdeindstilling.

Bilen er som standard udstyret med et plast-rat og klimaanlæg.

Fartpiloten er let at betjene, og den gør langturene mere afslappende; men vi må anbefale ACC adaptiv fartpilot. Den er ekstraudstyr i TGM; men værd at investere i, syndes undertegnede.

Vi oplevede meget stop/start-kørsel på turen; men det er typisk for denne bils normale kørselsnorm, hvor den primært skal bruges til lokal og regional distributionskørsel.

Bilen var da også udstyret med en klassisk ProfilBox lad-opbygning fra Brdr. Plagborg med ZHD lift. Motorbremsen blev aktiveret i toppen af bremsepedalen og var tilpas velfungerende i sving. Den 12 trins TipMatic gearkasse skiftede hurtigt og blødt. MAN tilbyder TGM med Efficient Roll, hvor gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger - og sparer brændstof.

Sikkerhedssystemerne omfattede blandt andet nødbremsesystem (Emergency Brake Assist 2) med fodgængergenkendelse og linjevogter (Lane Guard System), men ikke ACC (Adaptiv fartkontrol) samt esc stabilitetskontrol.

Kabinen er også ny i 2018-udgaverne af TGM - og der er kommet valg af forskellige farver på instrumentbrættet. Der er kommet flere aflæggepladser og mulighed for køleskab midt i kabinen, og desuden flere USB-stik.

Hele kontrolpanelet er løftet op, og her er der samlet de mest anvendte betjeningsknapper for bl.a. varmeapparatet. Her sidder også drejeknappen for gearskift. Derimod har man beholdt den klassiske håndbremse til højre for førersædet, men mon ikke den elektriske håndbremse er med i næste årgang.

Mellem hovedinstrumenterne er der placeret en fire tommer farveskærm, hvor chaufføren kan følge bilens funktioner i forhold til forbrug og aktuelt gear. Bilen har også en centralt placeret syv tommer farveskærm med navigation, og bilen har også fået RIO Box (Connectivity-Board-Modul.)

Kunden var parat
Den 26 ton tunge lastbil er meget udbredt som fragtmandsbil med stykgodstransporter, og bilen skulle da også leveres umiddelbart efter vores test til TJW Transport i Karlslunde.

Vognmandsfirmaet er med i Dansk Distribution.

For TJW Transport står TGM bilerne primært for distribution på Sjælland med udgangspunkt i transportcentret i Karlslunde. TGM bilerne kører typisk otte år - med de fem første år på leasingkontrakt.

Stærk på distribution
MAN står stærkt på markedet med modellerne TGL og TGM, når det handler om distributionslastbiler.

- TGM er vores mellemtunge lastbil, der primært er beregnet til regional kørsel, forklarer markedskommunikationschef Claus Lindholm fra MAN Truck & Bus Danmark.

- Den er stor nok til at kunne transportere store mængder gods, men er samtidig lille nok til også at kunne komme ind og ud af byerne. Dertil kommer lav indstigningshøjde og kort vendediameter. TGM har en relativ lav chassis- og egenvægt.

- TGM har for nyligt fået opdateret motorprogrammet. Den nye D08 motor er blevet lettere og samtidig mere brændstofvenlig med en forventet besparelse på op til fem procent. Alt i alt en det en af markedets mest komplette distributionsbiler i mellemklassen.

Mere om: MAN TGM
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Frode Laursen udvider i Sydsverige

Opkøb skubber til Frejas vækst

Integrationen af Transcargo forløb planmæssigt i 2018

Kort om navne

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Nyhedsbrev

Schenker satser på el

Bliver 100 procent CO2-frie i alle større norske byer.

Online Avis Arkiv

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Udnytter lastbiler: Albanere forsøger illegalt at rejse fra Esbjerg til England

Hjælp til at holde afstand

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Der er brug for flere danske chauffører

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Transport & Spedition A/S

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Send til en kollega

0.245