23948sdkhjf

Sådan kører MAN's nye TGM-model

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TGM har i 2018-versionen fået en ny 7-liters SCR-motor. Det betyder lavere støjniveau og mere komfort. Lastbilen er også blevet lettere og mere økonomisk.

MAN TGM er på mange måder en ideel distributions-partner. Den er populær blandt danske fragtmænd og distributører - og det har den været i mange år.

TGM så dagens lys i 2005, og siden har den vundet markedsandele i hele Europa - gang på gang.



Her aktuelt prøvekører vi 2018-versionen. Det sker efter aftale med MAN Truck & Bus og vognmandsfirmaet TJW Fragt i Karlslunde, som netop skal have leveret nogle nye TGM. Det er en af dem, vi prøvekører inden leveringen.

TGM anno 2018 har ny motor, nyt interiør og mere sikkerhedsudstyr.

Motoren er den nye version af MAN D08 på 7-liter, som blev lanceret ved et pressearrangement for præcis et år siden. Den har kunnet købes herhjemme siden foråret.

Før ydede den 341 hk, men nu kan den nøjes med 320 hk med uændrede præstationer. Momentet på 1.250 Nm er maksimalt mellem 1.200- og 1.700 omdrejninger, så bilen er ganske smidig.

Læs også: MAN går nye veje

Den forbedrede MAN TGM-model er blevet vel modtaget, ikke mindst på grund af den 103 kg lettere motor, der sikrer en bedre brændstoføkonomi, og den mere støjsvage motor, der sikrer bedre komfort for chauffør og passager.

Lettere motor
Der er arbejdet to år på at udvikle den nye motor, som nu udelukkende kører på SCR-teknologi - altså uden EGR. Motoren er ren nok til at klare EU’s nyeste miljøkrav.

MAN har blandt andet valgt at have en oliesump i fiberforstærket plast. Desuden er der en enkeltturbo-lader med wastegate i stedet for dobbelt-turbo.

Sammen med en række andre forbedringer har det sikret den lavere vægt og den bedre brændstoføkonomi samt øget servicevenligheden. Der er nu olieskift ved 80.000 km i stedet for 60.000 km som før.

Endelig er TipMatic automat-gearkassen tilpasset den nye motor med hurtigere skift mellem gearene.

Nyt er også EasyStart igangsætningen. Man har et par sekunder til at flytte foden har bremsepedalen til speederen, før lastbilen begynder at rulle.

Transportmagasinet har tidligere prøvekørt den nye TGM. De skete ved et pressearrangement, da den blev præsenteret i Spanien i oktober 2017.

Dengang foregik turen i et særdeles bakket terræn vest for Barcelona. Det, der især slog mig, var, at støjniveauet var mærkbart lavt, og at træk-kraften passede godt til bjergvejene.

Greve og Frederikssund
Nu tester vi bilen i det bjergløse Danmark. Prøvekørslen er henlagt til en tur mellem Greve og Frederikssund via Roskilde og retur via Måløv, Frederikssundmotorvejen og Karlslunde - altså et knapt så udfordrende terræn.

MAN TGM i den testede 320 hk udgave er både hurtig og smidig, og man sidder godt i det luftaffjedrede komfort-førersæde med armlæn. Der var også varme i sædet, længde-, lænde- og højdeindstilling.

Bilen er som standard udstyret med et plast-rat og klimaanlæg.

Fartpiloten er let at betjene, og den gør langturene mere afslappende; men vi må anbefale ACC adaptiv fartpilot. Den er ekstraudstyr i TGM; men værd at investere i, syndes undertegnede.

Vi oplevede meget stop/start-kørsel på turen; men det er typisk for denne bils normale kørselsnorm, hvor den primært skal bruges til lokal og regional distributionskørsel.

Bilen var da også udstyret med en klassisk ProfilBox lad-opbygning fra Brdr. Plagborg med ZHD lift. Motorbremsen blev aktiveret i toppen af bremsepedalen og var tilpas velfungerende i sving. Den 12 trins TipMatic gearkasse skiftede hurtigt og blødt. MAN tilbyder TGM med Efficient Roll, hvor gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger - og sparer brændstof.

Sikkerhedssystemerne omfattede blandt andet nødbremsesystem (Emergency Brake Assist 2) med fodgængergenkendelse og linjevogter (Lane Guard System), men ikke ACC (Adaptiv fartkontrol) samt esc stabilitetskontrol.

Kabinen er også ny i 2018-udgaverne af TGM - og der er kommet valg af forskellige farver på instrumentbrættet. Der er kommet flere aflæggepladser og mulighed for køleskab midt i kabinen, og desuden flere USB-stik.

Hele kontrolpanelet er løftet op, og her er der samlet de mest anvendte betjeningsknapper for bl.a. varmeapparatet. Her sidder også drejeknappen for gearskift. Derimod har man beholdt den klassiske håndbremse til højre for førersædet, men mon ikke den elektriske håndbremse er med i næste årgang.

Mellem hovedinstrumenterne er der placeret en fire tommer farveskærm, hvor chaufføren kan følge bilens funktioner i forhold til forbrug og aktuelt gear. Bilen har også en centralt placeret syv tommer farveskærm med navigation, og bilen har også fået RIO Box (Connectivity-Board-Modul.)

Kunden var parat
Den 26 ton tunge lastbil er meget udbredt som fragtmandsbil med stykgodstransporter, og bilen skulle da også leveres umiddelbart efter vores test til TJW Transport i Karlslunde.

Vognmandsfirmaet er med i Dansk Distribution.

For TJW Transport står TGM bilerne primært for distribution på Sjælland med udgangspunkt i transportcentret i Karlslunde. TGM bilerne kører typisk otte år - med de fem første år på leasingkontrakt.

Stærk på distribution
MAN står stærkt på markedet med modellerne TGL og TGM, når det handler om distributionslastbiler.

- TGM er vores mellemtunge lastbil, der primært er beregnet til regional kørsel, forklarer markedskommunikationschef Claus Lindholm fra MAN Truck & Bus Danmark.

- Den er stor nok til at kunne transportere store mængder gods, men er samtidig lille nok til også at kunne komme ind og ud af byerne. Dertil kommer lav indstigningshøjde og kort vendediameter. TGM har en relativ lav chassis- og egenvægt.

- TGM har for nyligt fået opdateret motorprogrammet. Den nye D08 motor er blevet lettere og samtidig mere brændstofvenlig med en forventet besparelse på op til fem procent. Alt i alt en det en af markedets mest komplette distributionsbiler i mellemklassen.

Mere om: MAN TGM
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.177