23948sdkhjf

Ny lastbil skal spare 13 pct mere diesel

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Renault Trucks’ konceptlastbil, Optifuel Lab 3, testes til næste år

Renault Trucks fortsætter sin forskning i forbedring af diesellastbilers brændstofeffektivitet trods stigende ønske fa mange lande om at nedtrappe brugen af diesellastbiler.

Optifuel Lab 3 er en af Renault Trucks’ konceptlastbiler. Målet med bilen er at forske og teste, hvordan man kan reducere brændstofforbruget for trækkere og trailere. Målet er at nå op på en brændstofbesparelse på 13 procent i forhold til en standard Renault T-lastbil.



Det skal ske ved en kombination af:

  • Aerodynamikken i forhold til trækker- og sættevognskombination
  • Dæk med lav rullemodstand
  • Økonomisk kørsel
  • Energistyring
  • Forbedring af drivlinen
  • Optimeret aerodynamik

Målet er en signifikant forbedring af aerodynamikken kombineret med en forbedring af brændstofforbruget. Det skal ske ved at introducere en geometrisk optimeret trailer.

Traileren er udviklet af den franske trailerproducent Fruehauf i samarbejde med Styl’Monde.

Det er en såkaldt "adaptiv" trailer beregnet til automatisk at tage en optimeret form ved hjælp af et tomt lastrum og takket være et indbygget styrings- og kommandosystem samt sensorer.

Trækkerens luftmodstand skal blandt andet reduceres ved at ændre sidespejlene og indføre en nydesignet A-stolpe.

Læs også: Renault styrker netværket

Designet af den nye A-stolpe er et resultat af en ph.d.-afhandling fra Fluid og Acoustic Mechanics Laboratorium ved École Centrale i Lyon.

Luftstrømmen optimeres ved at udvide fronten og dørrammerne og strømline hjuldækslerne.

Ny sidespoilere vil være større og vil blive udført i et fleksibelt materiale af Polyrim. De vil sidedeflektorerne pgså, så man kan sikre kontinuitet mellem lastbilen og traileren.

Dæk med lav rullemodstand
Ved langdistancekørsel bidrager dækkets rullemodstand til omkring 25 procent af brændstofforbruget.

Læs også: Sammen om lastbilordre

Michelin har derfor udviklet et dæk med lav rullemodstand til køretøjet ved at integrere innovative teknologier.

Renault Trucks og Michelin vil også benytte data fra sensorer installeret i dækkene.

På Optifuel Lab 3-testruterne vil navigations- og trafikdata indgå, og Michelin-dækkene vil blive styret af et forudseende optimeret hastigheds- og kølesystem. Dette system vil være udstyret med nye aktuatorer for at forbedre brændstofforbruget.

Dækket vil hjælpe chaufføren
Disse tiltag vil blive ledsaget af et nyt Human Machine Interface, som vil være specielt udviklet for at give chaufføren et system, der er økonomisk, effektivt og ergonomisk. Derudover vil styringen af generatoren blive gjort endnu mere intelligent for at optimere balancen mellem energi og brændstofforbrug.

Læs også: Ny demolastbil fra Renault

Dual-batterier
For Optifuel Lab 3 vil der ligeledes blive arbejdet på dual-batterier med en deraf følgende vægtreduktion og forbedringer ved koldstart samt en forøgelse af kapaciteten og batteriets levetid.

Hele drivlinen vil opnå fordel ved smøremidler med lav viskositet. Herudover vil der blive foretaget målinger for to typer varmegenvindingssystemer, baseret på Rankines termodynamiske cyklus. Disse målinger foretages i fællesskab af Renault Trucks, Faurecia, IFPEN og Enogia.

Renault Trucks og partnere har som målsætning at opnå en reduktion på 13 procent brændstofbrug på typiske langdistancekørsler.

Optifuel Lab 3 vil udføre sine første test på vejene i 2019. I 2020 vil der blive draget konklusioner - og taget stillin til en egentlig produktion.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Interfjord har ramt midt i skiven

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Nyhedsbrev

Transport 2019
Bus, taxi og tog skal være bedre til at samarbejde

- Der skal tænkes mobilitet, når man planlægger den kollektive trafik

Online Avis Arkiv

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Vognmandsformand er træt af 3F

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens s...

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transpo...

Løftevogne til mange opgaver

Send til en kollega

0.211