23948sdkhjf

EU: Nyt lovforslag skal stoppe filippiner-finte

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Retsudvalget i EU har torsdag vedtaget et lovforslag, der skal forhindre vognmandsfirmaer i at oprette postkasseselskaber

Det skal være slut med, at virksomheder opretter selskaber i andre EU-lande med det ene formål at omgå lovgivningen i deres hjemland og opnå lempelige regler og skattefordele eller direkte snyde i skat.

Det skriver Fagbladet 3F.

EU’s Retsudvalg har torsdag vedtaget et lovforslag, der skal stoppe de såkaldte postkasseselskaber, som typisk er et datterselskab på en adresse i et andet EU-land, hvor der blot er en postkasse og ingen økonomisk aktivitet.

Herhjemme er den fidus blevet kendt som “filippiner-finten” – opkaldt efter det danske vognmandsfirma Kurt Beier Transport A/S, som via et datterselskab i Polen har ansat filippinske lastbilchauffører, så de kunne arbejde i Danmark til polske lønninger på 15-20 kroner i timen.

- Det eneste formål med at oprette et postkasse-selskab er at snyde i skat eller ansætte folk. Vi vil simpelt hen ikke finde os i det mere. Hvis der ikke bliver sat en stopper for det nu, graver man en stor grav for den fri bevægelighed i Europa, siger Jens Rohde (R), der er medlem af EU’s Retsudvalg til Fagbladet 3F.

Han tilføjer:

- Erhvervslivet vil græde i kor over denne lov, men de har kun deres egne brodne kar og en alt for udbredt rådden kultur at takke for det. Slut med postkasse-selskaber. Død over dem og ind med respekt for samfund, fællesskab, medarbejdere og reel virksomhedsdrift på fair konkurrencevilkår.

Ifølge Jens Rohde vil myndighederne fremover kunne forlange dokumentation for en påtænkt reel aktivitet i selskaberne.

- Medarbejderne skal sikres, høres og informeres, have plads i bestyrelserne og beskyttes, ligesom sanktionerne skærpes, hvis formålet med et selskab er såkaldt forum-shopping, siger Jens Rohde.

I 3F ser man frem til at få sat en stopper for postkasse-skaberne, der er et stort problem både inden for transportbranchen, i byggeriet og det grønne område.

- Vi har set et hav af eksempler på postkasse-selskaber, og på hvordan virksomhederne groft udnytter reglerne og billig arbejdskraft, siger Jan Villadsen, der er formand for Transportgruppen i 3F.

Han henviser til, at alene et land som Polen har udstedt opholds- og arbejdstilladelser til 68.000 udenlandske chauffører og i 2017 i alt udstedte 695.000 opholds- og arbejdstilladelser.

- Og stort set alle er derefter blevet sendt til Vesteuropa for at arbejde. Polen er nærmest ét stort postkasse-selskab. Det har udviklet sig til en hel industri, og det er rigtig positivt, at der nu bliver sat en stopper for det, siger Jan Villadsen.

Lovforslaget er vedtaget efter otte måneders hårde forhandlinger og skal til afstemning, når Europa-Parlamentet i næste uge mødes i Strasbourg.

Derefter skal de relevante fagministre fra de 28 EU-lande drøfte, hvordan de forholder sig, inden de tre centrale EU-organer kommissionen, parlamentet og ministerrådet skal blive enige om den endelige lovtekst.

Det arbejde forventes at være på plads inden 26. maj 2019, hvor der er valg til Europa-Parlamentet, og den politiske sammensætning kan ændre sig.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.251