23948sdkhjf

Palle nyder arbejdet med lærlinge

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Palles Fragt A/S har i øjeblikket to lærlinge ansat, og direktør Michael Palle glæder sig over, at flere unge søger ind i branchen

Tiden står ikke stille hos Palles Fragt A/S. Det er tydeligt, når man besøger det store sjællandske fragtfirmas base i Næstved. Denne eftermiddag holder der flere vogne i De Danske Fragtmænds velkendte blå farver klar til afgang nær byens udfaldsveje

Palles Fragt A/S har 68 ansatte og mere end 100 år på bagen. Det er en firmahistorie, der begyndte med jernbanegods i 1913, inden den syv år senere blev udbygget med to "automobiler". I 1966 købte Michael Palles forældre firmaet, og i dag er det generationen efter, der sidder for enden af direktørbordet.

Der skal nyt blod til, og det gælder ikke kun på direktørkontoret. Der er brug for nye "rekrutter" i form af lærlinge, og derfor glæder det Michael Palle, at flere unge søger ind på vejgodsuddannelsen.

For et år siden blev 225 elever optaget på vejgodsuddannelsens grundforløb 2. Det tal er i år steget til 241 elever, viser en rundspørge, som Transporterhvervets Uddannelser (TUR) har lavet til erhvervsskolerne. Derudover viser nye tal, at der i 2017 blev indgået 517 uddannelsesaftaler under EUD. Det er 21 flere end året før, oplyser TUR.

- Det kan man som fragtmand kun glæde sig over. Jeg synes, vi har et fantastisk og meget afvekslende arbejde i dagligdagen, så at kommende generationer også har mod på det, er kun godt nyt, siger Michael Palle, der i øjeblikket har 18-årige Nick Hesselø og 29-årige Claus Jørgensen blandt de ansatte på lærlingekontrakter.

- Danmark er et logistikland, så der er brug for nye chauffører, og derfor skal vi være glade for, at flere unge mennesker vil det, siger Michael Palle.

Den stigende tilslutning er sød musik i en branche, der har rekruttering af fremtidens arbejdskraft øverst på dagsordenen. Derfor indførte ATL med opbakning fra blandt andre 3F i sommer en lærepladsgaranti, ligesom der er ansat en praktikkoordinator som bindeled mellem virksomhederne og skolerne.

Lærepladsgarantien virker
Dekra er et af de uddannelsescentre, der har mærket en øget interesse. Dekra havde 70 indskrevne elever på EUD Vejgodstransport i august 2018 og er på kort tid blevet landets største og førende uddannelsessted inden for vejtransport. Her glæder man sig over, at visionen om at tilrettelægge uddannelsen med fokus på nærvær, trivsel, dialog og opfølgning har gjort, at man har kunnet fastholde de unge.

- Vi tilstræber hele tiden at være den bedste partner for virksomheder, der ønsker at uddanne nye lærlinge, og vi stiller gerne vores lokaler til rådighed i forhold til samtaler med elever, som passer til netop deres virksomhed, fortæller Jan Brochdorf, der er chefkonsulent hos Dekra EUD.

Han fremhæver lærepladsgarantien som en vigtig trumf.

- Branchen har givet hinanden håndslag på, at der skal faguddannes nye chauffører til fremtiden. Dekra EUD vil med vores garanti for læreplads gerne fortælle omverdenen, at vi tager det seriøst og er med elev og virksomhed hele vejen til svendebrevet.

Hos TUR, der står bag rundspørgen til erhvervsskolerne, glæder man sig ligeledes over stigningen af unge, der søger ind på vejgodsuddannelsen, også selvom stigningen er begrænset og langtfra opvejer behovet for kommende chauffører.

- Det er jo ikke en voldsom stigning, men vi har grund til at glæde os over de gode tal af flere årsager. Der er en psykologisk gevinst, fordi det kaster positiv omtale af sig i en tid, hvor der i mediebilledet er historier om andre brancher, hvor det er et problem at finde en læreplads. Det er der ikke hos os. Vi kan faktisk godt bruge flere lærlinge, så det paradoks kan vendes til en positiv omtale, og det er glædeligt, siger Mogens Ellgaard-Cramer, uddannelseskonsulent på vejgodsområdet hos TUR.

Kræver dedikeret indsats
Tilbage i Næstved er lærlingene Nick Hesselø og Claus Jørgensen sat i arbejde. De kan meget vel blive en vigtig del af det sjællandske fragtfirmas fremtidige historie. Et godt lærlingeforløb betyder ofte fast job i branchen, og direktør Michael Palle har generelt gode erfaringer med unge. Men selvom branchen skriger på arbejdskraft, kræver det stadig en dedikeret indsats, fastslår vognmanden.

- Vi har generelt været heldige med vores lærlinge. Man mærker hurtigt, om folk vil det eller ej, for dét at være chauffør i dag er ikke bare at køre lastbil. Mit visitkort er ikke det lille stykke papir med firmanavn på, men de folk, jeg sender ud med fragt. Derfor er det vigtigt, at mine folk forstår den servicedel, der følger med jobbet lige så vel som glæden ved at køre på vejene, siger Michael Palle.

Artiklen er bragt i samarbejde med ATL

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Nyhedsbrev

9.159 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Online Avis Arkiv

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Batteridrevne kraner til Rødovre

OK's første vaskehal for lastbiler

Fremtidens surringsbånd er her

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Østjysk vognmand holder kursen

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Send til en kollega

0.187