23948sdkhjf

Nu kører Scanias første bioethanol-lastbil ud på vejene

Den allerførste lastvogn, der er udstyret med Scanias nye 13-liters bioethanolmotor, skal bruges til at levere ethanol. Lastbilen tilhører Lantmännen Agroetanol, der driver det største bioraffinaderi i Norden.

Lastbilen med 410 hk bruges af transportvirksomheden Josef Lindberg i Sandarne, der kører med transporter fra Lantmännen i Gävle til kunder i Midtsverige.

"Motoren på 410 hk føles stærk"
- Jeg har kun kørt nogle få ture med lastbilen, og den lader til at have den ydeevne, jeg forventede, fortæller chaufføren Mikael Söderqvist.

- Den eneste bemærkelsesværdige forskel er, at man slipper for den karakteristiske diesellugt. Motoren på 410 hk føles stærk, men jeg er godt vant efter at have kørt i en Scania V8, og den her er selvfølgelig ikke helt så stærk i sammenligning. Men jeg er også meget begejstret for den nye Scania-generation.

Reducerer CO2-emissionerne med op til 90 pct.
Ved at bruge ED95-brændstoffet til tunge køretøjer (95% bioethanol iblandet en lille mængde smørings-og tændingsforbedrende additiv-pakke) reduceres CO2-emissionerne med op til 90 procent. Der er også væsentlig lavere emissioner af kvælstofilte og partikler.

Den nye bioethanolmotor leverer 2.150 Nm, hvilket er på linje med den tilsvarende dieselmotor, og brændstofforbruget er også på linje med en konventionel dieselmotor. Den fungerer med kompressionstænding (som en tilsvarende dieselmotor), hvilket bidrager til god brændstoføkonomi og reducerer behovet for ændringer af hardwaren.

De største ændringer på motortypen omfatter brændstofindsprøjtningen samt cylinderne, der er blevet ændret for at opnå højere kompression. Den bruger den samme SCR-efterbehandling, som Scania anvender til næsten alle sine Euro 6-motorer.

Ikke klar i Danmark endnu
Desværre har ethanol endnu ikke fundet vej til Danmark. Ethanol er som andre biobrændstoffer afgiftsplaget og i særlig svær grad herhjemme, hvor afgiften er baseret på volumen og ikke energiindhold. Dette rammer ethanolen særligt hårdt, fordi energi-indholdet er lavere per liter ethanol end per liter dieselolie.

Desuden har ethanolen modvind fordi nogle tror, at den kun kan produceres på bekostning af fødevareproduktion - hvilket ikke er tilfældet. Ethanol kan produceres som andengenerations biobrændstof med anvendelse af restprodukter som for eksempel halm, strå, træflis og lignende som råvarer.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

SENESTE NYT: Krone køber trailer-producent

Circle K får bøde på seks millioner af Bagmandspolitiet

Sommertrafik: Flere end 50.000 biler over Storebælt på de travleste dage

Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Nyhedsbrev

8.827 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Online Avis Arkiv

LGT folder møbelleverancerne ud

Nye leveringer

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Klar til karriere i Scania

Q8 vil være klimaneutrale

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Portalkraner og svingkraner til marinen

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Kronborg Transport ApS

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanh...

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Send til en kollega

0.187