23948sdkhjf

Nu kører Scanias første bioethanol-lastbil ud på vejene

Den allerførste lastvogn, der er udstyret med Scanias nye 13-liters bioethanolmotor, skal bruges til at levere ethanol. Lastbilen tilhører Lantmännen Agroetanol, der driver det største bioraffinaderi i Norden.

Lastbilen med 410 hk bruges af transportvirksomheden Josef Lindberg i Sandarne, der kører med transporter fra Lantmännen i Gävle til kunder i Midtsverige.

"Motoren på 410 hk føles stærk"
- Jeg har kun kørt nogle få ture med lastbilen, og den lader til at have den ydeevne, jeg forventede, fortæller chaufføren Mikael Söderqvist.

- Den eneste bemærkelsesværdige forskel er, at man slipper for den karakteristiske diesellugt. Motoren på 410 hk føles stærk, men jeg er godt vant efter at have kørt i en Scania V8, og den her er selvfølgelig ikke helt så stærk i sammenligning. Men jeg er også meget begejstret for den nye Scania-generation.

Reducerer CO2-emissionerne med op til 90 pct.
Ved at bruge ED95-brændstoffet til tunge køretøjer (95% bioethanol iblandet en lille mængde smørings-og tændingsforbedrende additiv-pakke) reduceres CO2-emissionerne med op til 90 procent. Der er også væsentlig lavere emissioner af kvælstofilte og partikler.

Den nye bioethanolmotor leverer 2.150 Nm, hvilket er på linje med den tilsvarende dieselmotor, og brændstofforbruget er også på linje med en konventionel dieselmotor. Den fungerer med kompressionstænding (som en tilsvarende dieselmotor), hvilket bidrager til god brændstoføkonomi og reducerer behovet for ændringer af hardwaren.

De største ændringer på motortypen omfatter brændstofindsprøjtningen samt cylinderne, der er blevet ændret for at opnå højere kompression. Den bruger den samme SCR-efterbehandling, som Scania anvender til næsten alle sine Euro 6-motorer.

Ikke klar i Danmark endnu
Desværre har ethanol endnu ikke fundet vej til Danmark. Ethanol er som andre biobrændstoffer afgiftsplaget og i særlig svær grad herhjemme, hvor afgiften er baseret på volumen og ikke energiindhold. Dette rammer ethanolen særligt hårdt, fordi energi-indholdet er lavere per liter ethanol end per liter dieselolie.

Desuden har ethanolen modvind fordi nogle tror, at den kun kan produceres på bekostning af fødevareproduktion - hvilket ikke er tilfældet. Ethanol kan produceres som andengenerations biobrændstof med anvendelse af restprodukter som for eksempel halm, strå, træflis og lignende som råvarer.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.094