23948sdkhjf

Nytårshilsen fra DTL-formanden

| Af Martin Danielsen, DTL | Tip redaktionen om en historie

Offentlighedens opmærksomhed er i de forløbne 12 måneder blevet rettet mod transporterhvervet i en grad, som vi sjældent har set det. Men det sete afhænger også i høj grad af øjnene, der ser. Og nogle gange vælger man selv, hvad man vil se.

Skandalesager, som den vi har set med Kurt Beier Transport A/S i Padborg, er ikke en enlig svale. Som vi alle i branchen ved, så er der de seneste 10-15 år etableret en lang række forretningsmodeller og smuthuller, som skævvrider konkurrencen og lukrerer på billig arbejdskraft. Først fra Østeuropa og nu altså fra lande som Usbekistan, Kasakhstan, Ukraine, Filippinerne osv.

Danmarks rastepladser er blevet til campingpladser med østchauffører. Den massive tilstedeværelse forhindrer andre – danske – chauffører i at holde deres lovpligtige pauser og hvil – til fare for trafiksikkerheden. Og det afholder andre trafikanter fra at bruge rastepladserne. Det er det håndgribelige bevis på, at cabotagekørslen er sat i system og er dermed den daglige påmindelse om omfanget af unfair konkurrence og social dumping.

Faktum kan man ikke løbe fra, men man kan gøre noget for at ændre eksistensbetingelserne, så forholdene bliver anderledes. Og det er det, som DTL har brugt tiden på de forløbne 12 måneder. For kampen om vilkårene for den europæiske godstransport udkæmpes lige nu på Christiansborg, i Europa-Parlamentet og i Europa-Kommissionen. Og mellem øst-alliancer og alle de store og toneangivende vesteuropæiske vognmandsorganisationer.

Den kamp er slet ikke slut og fortsætter i 2019, blandt andet gennem vores fortrinlige samarbejde med de øvrige nordiske lande i Nordic Logistics Association i Bruxelles. Stemmen fra knap 20.000 vognmænd lader sig høre dagligt i EU's institutioner. Vi skal have den EU-vejpakke på plads, som nu har fyldt så meget i halvandet år.

2018 var også året, hvor DTL endelig opnåede ordnede forhold for adgangen til at køre gods med varebil for fremmed regning. I et samarbejde med specialforeningen SKV pressede DTL i en årrække hårdt på, indtil et flertal i Folketinget bestående af S, DF, EL, AL og SF fik vedtaget et beslutningsforslag i maj 2016.

Forslaget sikrede, at varebiler omfattes af principperne i godskørselsloven. Skiftende ministres konsekvente afvisning af at lovgive førte dog til, at partierne til sidst måtte fremsætte deres eget lovforslag i Folketinget. Det blev så omsider vedtaget i sommers og træder i kraft 1. juli 2019.

Pålidelige kilder oplyser desuden, at vognmændenes længe ønskede forhøjelse af hastigheden for lastbiler til 80 km/t på landeveje vil blive opfyldt på samme dato. Først skal loven dog lige vedtages. Men endnu en DTL-mærkesag er blevet taget alvorligt i dette kalenderår, og det forvalter vi naturligvis med omhu.

Skal vi se ind i næste kalenderår, er det jo først og fremmest med udsigt til, at vores organisation ved årsskiftet runder de 20 år. Jeg ved, at der med januar-nummeret af DTL Magasinet vil være et tilbageblik på nogle af de højdepunkter, der har været undervejs. Mere skal jeg ikke afsløre, men det har i al fald aldrig været kedeligt at være i DTL’s tjeneste.

Jubilæet betyder også, at generalforsamlingen næste år skal fejres på bedste manér. Der vil være spændende ting i vente, og jeg glæder mig til at se så mange DTL-medlemmer som muligt i København. Indtil videre har den siddende statsminister givet tilsagn om at åbne generalforsamlingen.

Årsskiftet markerer samtidig et skifte af vores samarbejdspartner på forsikringsområdet. Fremover vil det være If Skadeforsikring, der vil sørge for at skaffe DTL’s nuværende og kommende medlemmer de bedste betingelser for deres virksomheder.

Og så er det jo valgår i 2019: Det danske godstransporterhverv og den danske infrastruktur trænger til politikere, der arbejder med transport-, erhvervs-, miljø-, klima- og ikke mindst finanspolitik, med vilje til at indgå brede forlig og aftaler, og som loyalt bidrager til at realisere dem. Uanset om det er valgår eller ej. Uanset hvem, der sidder i ministerbilen. Der er simpelthen brug for kontinuitet og viljen til at skabe stabile, langsigtede resultater.

Det er DTL - Danske Vognmænds ønske til politikerne og den forestående valgkamp.

Jeg ønsker alle en glædelig jul og et godt nytår.

- Martin Danielsen

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Interfjord har ramt midt i skiven

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Nyhedsbrev

Transport 2019
Bus, taxi og tog skal være bedre til at samarbejde

- Der skal tænkes mobilitet, når man planlægger den kollektive trafik

Online Avis Arkiv

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Vognmandsformand er træt af 3F

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens s...

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transpo...

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Send til en kollega

0.17