23948sdkhjf

Nytårshilsen fra DTL-formanden

| Af Martin Danielsen, DTL | Tip redaktionen om en historie

Offentlighedens opmærksomhed er i de forløbne 12 måneder blevet rettet mod transporterhvervet i en grad, som vi sjældent har set det. Men det sete afhænger også i høj grad af øjnene, der ser. Og nogle gange vælger man selv, hvad man vil se.

Skandalesager, som den vi har set med Kurt Beier Transport A/S i Padborg, er ikke en enlig svale. Som vi alle i branchen ved, så er der de seneste 10-15 år etableret en lang række forretningsmodeller og smuthuller, som skævvrider konkurrencen og lukrerer på billig arbejdskraft. Først fra Østeuropa og nu altså fra lande som Usbekistan, Kasakhstan, Ukraine, Filippinerne osv.

Danmarks rastepladser er blevet til campingpladser med østchauffører. Den massive tilstedeværelse forhindrer andre – danske – chauffører i at holde deres lovpligtige pauser og hvil – til fare for trafiksikkerheden. Og det afholder andre trafikanter fra at bruge rastepladserne. Det er det håndgribelige bevis på, at cabotagekørslen er sat i system og er dermed den daglige påmindelse om omfanget af unfair konkurrence og social dumping.

Faktum kan man ikke løbe fra, men man kan gøre noget for at ændre eksistensbetingelserne, så forholdene bliver anderledes. Og det er det, som DTL har brugt tiden på de forløbne 12 måneder. For kampen om vilkårene for den europæiske godstransport udkæmpes lige nu på Christiansborg, i Europa-Parlamentet og i Europa-Kommissionen. Og mellem øst-alliancer og alle de store og toneangivende vesteuropæiske vognmandsorganisationer.

Den kamp er slet ikke slut og fortsætter i 2019, blandt andet gennem vores fortrinlige samarbejde med de øvrige nordiske lande i Nordic Logistics Association i Bruxelles. Stemmen fra knap 20.000 vognmænd lader sig høre dagligt i EU's institutioner. Vi skal have den EU-vejpakke på plads, som nu har fyldt så meget i halvandet år.

2018 var også året, hvor DTL endelig opnåede ordnede forhold for adgangen til at køre gods med varebil for fremmed regning. I et samarbejde med specialforeningen SKV pressede DTL i en årrække hårdt på, indtil et flertal i Folketinget bestående af S, DF, EL, AL og SF fik vedtaget et beslutningsforslag i maj 2016.

Forslaget sikrede, at varebiler omfattes af principperne i godskørselsloven. Skiftende ministres konsekvente afvisning af at lovgive førte dog til, at partierne til sidst måtte fremsætte deres eget lovforslag i Folketinget. Det blev så omsider vedtaget i sommers og træder i kraft 1. juli 2019.

Pålidelige kilder oplyser desuden, at vognmændenes længe ønskede forhøjelse af hastigheden for lastbiler til 80 km/t på landeveje vil blive opfyldt på samme dato. Først skal loven dog lige vedtages. Men endnu en DTL-mærkesag er blevet taget alvorligt i dette kalenderår, og det forvalter vi naturligvis med omhu.

Skal vi se ind i næste kalenderår, er det jo først og fremmest med udsigt til, at vores organisation ved årsskiftet runder de 20 år. Jeg ved, at der med januar-nummeret af DTL Magasinet vil være et tilbageblik på nogle af de højdepunkter, der har været undervejs. Mere skal jeg ikke afsløre, men det har i al fald aldrig været kedeligt at være i DTL’s tjeneste.

Jubilæet betyder også, at generalforsamlingen næste år skal fejres på bedste manér. Der vil være spændende ting i vente, og jeg glæder mig til at se så mange DTL-medlemmer som muligt i København. Indtil videre har den siddende statsminister givet tilsagn om at åbne generalforsamlingen.

Årsskiftet markerer samtidig et skifte af vores samarbejdspartner på forsikringsområdet. Fremover vil det være If Skadeforsikring, der vil sørge for at skaffe DTL’s nuværende og kommende medlemmer de bedste betingelser for deres virksomheder.

Og så er det jo valgår i 2019: Det danske godstransporterhverv og den danske infrastruktur trænger til politikere, der arbejder med transport-, erhvervs-, miljø-, klima- og ikke mindst finanspolitik, med vilje til at indgå brede forlig og aftaler, og som loyalt bidrager til at realisere dem. Uanset om det er valgår eller ej. Uanset hvem, der sidder i ministerbilen. Der er simpelthen brug for kontinuitet og viljen til at skabe stabile, langsigtede resultater.

Det er DTL - Danske Vognmænds ønske til politikerne og den forestående valgkamp.

Jeg ønsker alle en glædelig jul og et godt nytår.

- Martin Danielsen

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Nye leveringer

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Sådan får du en lærling på krogen

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

LGT folder møbelleverancerne ud

Online Avis Arkiv

Spaceinvader hædret med start-up pris

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Speditører advarer mod fupnummer

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Q8 vil være klimaneutrale

Klar til karriere i Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Ny guide for transport af levende dyr

ADP finder ny topchef i egne rækker

Leman frygter ikke Brexit

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Pou...

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

Send til en kollega

0.24