23948sdkhjf

ITD-formanden ønsker godt nytår

| Af Gert Jakobsen, ITD | Tip redaktionen om en historie

De seneste år er det kun gået en vej i vejgodstransporten, og det er fremad. Siden finanskrisen sluttede, har der været fart over feltet, og især de seneste år har fremgangen kunnet mærkes. Ude hos vognmændene kan man lige nu opleve travlheden. Alle mand er i sving, og der knokles for at få juletræer, julemad og ikke mindst julegaverne frem til tiden.

Virksomhederne klarer sig i det store og hele godt. Overordnet tegner der sig et billede af en branche i trivsel, og det er positivt, ikke kun for de enkelte vognmænd, men for hele Danmark. For vejgodstransporten yder et væsentligt bidrag både til sammenhængskraften og til væksten. Hvor meget vi egentlig bidrager med, er der aldrig sat kroner og ører på, men det bliver der inden længe. I ITD har vi ambitioner om at skabe en vækststrategi, der i 2030 gør Danmark til et internationalt fyrtårn for vejgodstransport og logistik og bidrager til et stigende BNP. Her vil vi også dokumentere, at vejgodstransporten i den grad holder de økonomiske hjul i Danmark i gang med en analyse af vores bidrag til beskæftigelsen og bruttonationalproduktet i Danmark. Det glæder vi os selvsagt meget til. Først i det nye år præsenterer vi også en række konkrete forslag og anbefalinger til vækststrategien fra det vækstpanel for dansk vejgodstransport og logistik, som vi nedsatte i foråret. Vækstpanelet skal medvirke til at sikre et solidt grundlag for ITD’s bestyrelses videre arbejde med en vækststrategi 2030 for dansk vejgodstransport og -logistik.

Et emne, der fyldte meget i 2018, var Vejpakken, som skal sikre ensartede regler for den europæiske vejgodstransport. Vejpakken har delt vandene, men til syvende og sidst kan ingen være uenige i, at det er nødvendigt med fælles spilleregler, som kan efterleves, kontrolleres og ikke mindst håndhæves, så der bliver skabt fair og lige konkurrence i den europæiske transportsektor. Efter langtrukne forhandlinger mellem EU’s transportministre, lykkedes det i begyndelsen af december parterne at nå frem til en fælles position på vejpakken. Og ja, der blev indgået kompromiser, men alternativet var, at hele vejpakken faldt på gulvet. Det ville have medført et hav af nationale særregler, hvilket ingen af os i længden kan være tjent med. Nu venter efterspillet med trilogforhandlingerne, og vi håber meget, at det lykkes parterne at komme til enighed.

2018 var også året, hvor der blev indført tidsbegrænsning for parkering af lastbiler på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Skulle vi ønske os noget for 2019, så er det, at politikerne får øjnene op for, at den stigende vækst i samfundet også medfører stigende mængder af gods, der skal fragtes. Derfor er det øget kapacitet – både på rastepladserne og på vejene, der er brug for. I den forbindelse bebudede regeringen i finansloven, at man straks efter nytår vil tage hul på diskussionen om en masterplan for infrastrukturen, og det ser vi frem til, for den er virkelig tiltrængt.

Sagen mod PostNord spidsede også til i det forløbne år. I juli sendte ITD og Danske Fragtmænd en stævning til EU-Domstolen på baggrund af EU-Kommissionens afgørelse om statsstøtte til Post Danmark i maj. I november klagede vi til EU-Kommissionen over kapitaltilskud til PostNord Logistics. Vi mener, at selskabet dumper priserne på pakker og stykgods, og at det sker med statsstøtte i ryggen. Det synes vi selvsagt ikke er i orden, og vi håber, at sagerne på sigt vil sikre mere fair konkurrencevilkår for de danske vognmænd.

I ITD Arbejdsgiver, som oprindeligt er stiftet af ITD, har en del medlemmer i det forløbne år oplevet, at 3F fører en intens kamp mod dem, så de rammes af konflikt og efterfølgende sympatikonflikter, der er ødelæggende for dem. Det er ikke acceptabelt. Derfor har ITD Arbejdsgiver besluttet at tage kampen op og arbejder nu sammen med advokatfirmaet Kromann Reumert på at stævne den danske stat med henblik på at opnå fuld organisationsfrihed for arbejdsgiverne. Målet er at få sat en stopper for 3F’s overenskomstmonopol til gavn for ITD Arbejdsgivers medlemmer.

På den positive liste bør det bestemt nævnes, at det er lykkedes at få forhandlet en ny og forbedret samarbejdsaftale med Tryg på plads. Aftalen, som allerede er trådt i kraft, betyder, at vi nu kan tilbyde vores kunder en af markedets bedste forsikringsløsninger, og det er i allerhøjeste grad noget, vi værdsætter i ITD.

2018 har i det hele taget været et begivenhedsrigt år. ITD kunne fejre sin 70-års fødselsdag, og for første gang nogensinde samlede vi hele koncernen til en både faglig og festlig dag med foredrag og rundvisning for vores udenlandske medarbejdere på Lyren og efterfølgende fest på Comwell i Kolding.

Lastbilkaravanen har også været landet rundt for at lære børnene at færdes sikkert, når der er lastbiler i nærheden. Der har været generalforsamling med efterfølgende årsdag og uddeling af Danish Transport Awards, medlemsmøde på Hindsgavl Slot, og jeg kunne blive ved.

ITD spinder i det hele taget som en velsmurt maskine. Organisation og ledelsesgruppen er nu helt på plads, og alt er ved at finde sit rette leje. Det skyldes ikke mindst vores dygtige administrerende direktør, Carina Christensen, som arbejder utrætteligt på at komme hele vejen rundt og sætte nye skibe i søen. Et af disse er ITD’s nye magasin, som udkommer for allerførste gang i januar 2019, og det kan I godt begynde at se frem til.

Nu vil jeg slutte denne jule- og nytårshilsen med en stor tak til jer alle.

Rigtig glædelig jul og godt Nytår!

- Gert Jakobsen

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Interfjord har ramt midt i skiven

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Nyhedsbrev

Transport 2019
Bus, taxi og tog skal være bedre til at samarbejde

- Der skal tænkes mobilitet, når man planlægger den kollektive trafik

Online Avis Arkiv

Vognmandsformand er træt af 3F

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens s...

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transpo...

Løftevogne til mange opgaver

Send til en kollega

0.188