23948sdkhjf

Esbjerg Havn gør klar til travlhed ved hårdt brexit

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Hvis Storbritannien ender med at træde ud af EU uden en aftale, kan det gøre Esbjerg Havn til nordeuropæisk knudepunkt

Esbjerg Havn kan ende som et knudepunkt for nordeuropæisk eksport til England, hvis Storbritannien ender med at forlade EU uden en frihandelsaftale.

Det skriver Finans

Årsagen er udsigten til lange køer og ventetider for lastbiler, der skal igennem et toldtjek i kanalbyer som Dunkirk. Foruden omkostningerne ved at lade lasten vente er det usikkert, om havnebyerne ved kanalen overhovedet har plads til at rumme de mange ventende lastbiler, og det kan samlet set gøre det mere attraktivt at skibe varerne ud fra Esbjerg i stedet.

Derfor har ledelsen i Esbjerg Havn holdt møder med Toldstyrelsen, Fødevarestyrelsen og flere erhvervsorganisationen for at gøre sig klar til travle tider. 

- Vi er i fuld gang med forberedelserne og kan i løbet af få uger efter brexit være klar til at håndtere en stigende trafik. Havnen er som sådan stor nok, men der skal foretages mindre investeringer i bl.a. såkaldte reefer plugs, der sørger for strømforsyningen til kølecontainere. På myndighedssiden skal der også skrues op for kapaciteten til bl.a. at tolddeklarere, siger Ole Ingrisch, direktør i Esbjerg Havn, til Finans.

I Landbrug & Fødevarer ser områdedirektør Jan Laustsen også for sig, at varestrømmene vil komme til at ændre sig ved et hårdt brexit.

- Der vil opstå flaskehalse og lange ventetider ved havnene langs Den Engelske Kanal. Virksomhederne har brug for hurtig og præcis levering af varerne til de britiske kunder, og det er oplagt, at mange – også tyske – eksportvirksomheder vil se Esbjerg som en attraktiv, alternativ udskibningshavn, siger han til Finans.

Mere om: DFDS | Esbjerg Havn
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.127