23948sdkhjf

Portræt af en passioneret fødselar

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Boys will be boys - nu med 75 år på bagen!

Han står meget gerne og hepper fra sidelinjen, når der er Formel 1-løb et sted i Europa. Eller følger med på tv. For han er vild med motorsport - og biler. Hurtige biler. Spændende biler. Specielle biler.

Han ser på dem. Studerer deres design. Han sidder bag rattet i dem og mærker farten. Han lægger hånden bag øret for endnu bedre at kunne høre og dernæst smile ad den der brølende lyd, der får hjertet til at banke lige lidt hurtigere.

Motorsport er en livspassion, der ikke er blevet mindre med årene for denne mand, der fylder 75 år den 15. januar 2019.

Det er Thinggaard, Preben Thinggaard, vi her taler om. Han er mand, der i snart 60 år har drevet én og samme virksomhed.

Det hører vist i dag til sjældenhederne, at nogen har været i samme stilling i så mange år - og samtidig stadig er i vigør i chefstolen; men det er ikke desto mindre tilfældet med Preben og dæksalgsvirksomheden A/S Ovethi.

 Medarbejderne som drivkraft
- Jeg lever og ånder for virksomheden, for den har altid været en naturlig del af mig, siger han.

- Jeg holder af livet i firmaet. Mine medarbejdere og kunder er stadig en stor drivkraft i mit liv. Så selvom jeg har afsindigt dygtige medarbejdere, der nok sagtens kunne klare skærene uden mig, og selv om jeg ikke arbejder så meget nu, som jeg gjorde førhen, så har jeg simpelt hen ikke lyst til at slippe tøjlerne helt.

Læs også: Ovethi med gode muligheder

- Selv om jeg holder rigtig meget af at spille tennis og kort og nyde livet på én af klodens mange skønne pletter, ikke mindst vores dejlige hus og have i Gelsted, sammen med min samlever Krystyna, så er der altså noget livsbekræftende og meget meningsfuldt i at være aktiv i erhvervslivet, som han udtrykker det.

Overtog som 15-årig
Og han ved, hvad han taler om. Preben Thinggaard Sørensen var nemlig blot en kæk teenager på 15 år, da han i 1959 overtog virksomheden Ovethi fra sin far, Ove, og dermed affyrede startskuddet til en lang karriere inden for salg af dæk, som han ikke har forladt siden.

Faderen havde startet virksomheden i 1954, hvor han begyndte at køre rundt til landmænd og sælge dæk. Hans tiltagende leddegigt gjorde, at han ikke kunne passe firmaet. Preben måtter derfor måtte tage over i en meget tidlig alder – og det var også det, han ønskede.

- Jeg havde som 15 årig ikke kørekort, så min mor tog kørekort, så hun kunne køre mig rundt til kundebes-g, fortæller Preben.

- Det var udelukkende mig, der bankede på dørene, snakkede med kunderne og servicerede dem. På den måde lærte jeg alle de gamle dyder fra bunden - arbejdsomhed, tillid, ærlighed og service. Disse værdier er stadig omdrejningspunktet og hjørnestene i Ovethi, slår han fast.

Næste generation klar i kulissen
Preben har to børn, Thomas og Marlene, som han adopterede fra Libanon i henholdsvis 1979 og 1982 sammen med sin daværende hustru. Begge børn ejer hver en tredjedel af virksomheden, og Thomas er blevet overdraget en del af ansvaret, nemlig salg af dæk til personbiler og varevogne.

- Når jeg engang ikke kan mere, er det planen, at Thomas tager over efter mig - og forhåbentlig en dag hans børn efter ham, slutter Preben.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.197