23948sdkhjf

Godstogs lokofører mærkede hverken vind eller kollision

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Der var intet usædvanligt ved køreturen for lokoføreren i godstoget under ulykke på Storebæltsforbindelsen.

Det var ikke til at se eller høre i godstoget, at en lastbiltrailer rev sig løs og ramte et lyntog på Storebæltsforbindelsen i ulykken 2. januar.

En ulykke, hvor otte personer mistede livet, og 16 blev kvæstet.

Det fortæller Preben Steenholdt Pedersen, der er næstformand i Dansk Jernbane Forbund og beretter om lokomotivførerens oplevelser.

- Han opdagede det ikke. Det giver ikke et stort ryk i toget, for så ville toget standse, siger Preben Steenholdt Pedersen.

- Et godstog er langt. Han kan ikke se ned langs toget, og han hører stort set heller ikke, hvad der foregår bagved, siger han på vegne af lokomotivføreren, der ikke selv har udtalt sig til medierne.

Ulykken skete klokken 07.35 onsdag morgen, da en lastbiltrailer efter alt at dømme rev sig løs fra en lommevogn og ramte et modkørende passagertog.

Advokat Torben Koch har til Berlingske fortalt, hvordan føreren af lyntoget var urolig for den stærke vind, hvordan "noget stort" hang ud ved godstoget, og hvordan der tilsyneladende var gnister nede omkring skinnerne forud for ulykken.

Men i det lange og tunge godstog opdagede lokoføreren først katastrofen et stykke tid senere.

- Manden kan ikke se sit tog eller gøre noget. Han kan se, om han har luft og strøm på toget. Da det går op for ham, at han ikke har det, går det op for ham, at noget er galt.

- Ikke hvad der er galt. Men at noget er galt, lyder det fra Preben Steenholdt Pedersen.

Heller ikke i optakten til turen fandt lokomotivføreren grund til at tro, at der var problemer med godstoget, fortæller næstformanden.

Det var firmaet DB Cargo Scandinavia, der stod for lastningen af godstoget.

Vognene var fyldt med tomme ølflasker på vej fra et lager i Høje-Taastrup til Carlsbergs tapperi i Fredericia.

Efter togulykken har transportmyndighederne forbudt brugen af sættevogne, der er monteret på såkaldte lommevogne.

Derudover er reglerne for, hvornår og hvor hurtigt godstog må køre over Storebælt, blevet skærpet.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

SENESTE NYT: Krone køber trailer-producent

Circle K får bøde på seks millioner af Bagmandspolitiet

Sommertrafik: Flere end 50.000 biler over Storebælt på de travleste dage

Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Nyhedsbrev

8.827 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Sådan får du en lærling på krogen

LGT folder møbelleverancerne ud

Spaceinvader hædret med start-up pris

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Klar til karriere i Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Q8 vil være klimaneutrale

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Portalkraner og svingkraner til marinen

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Kronborg Transport ApS

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanh...

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Send til en kollega

0.226