23948sdkhjf

Godstogs lokofører mærkede hverken vind eller kollision

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Der var intet usædvanligt ved køreturen for lokoføreren i godstoget under ulykke på Storebæltsforbindelsen.

Det var ikke til at se eller høre i godstoget, at en lastbiltrailer rev sig løs og ramte et lyntog på Storebæltsforbindelsen i ulykken 2. januar.

En ulykke, hvor otte personer mistede livet, og 16 blev kvæstet.

Det fortæller Preben Steenholdt Pedersen, der er næstformand i Dansk Jernbane Forbund og beretter om lokomotivførerens oplevelser.

- Han opdagede det ikke. Det giver ikke et stort ryk i toget, for så ville toget standse, siger Preben Steenholdt Pedersen.

- Et godstog er langt. Han kan ikke se ned langs toget, og han hører stort set heller ikke, hvad der foregår bagved, siger han på vegne af lokomotivføreren, der ikke selv har udtalt sig til medierne.

Ulykken skete klokken 07.35 onsdag morgen, da en lastbiltrailer efter alt at dømme rev sig løs fra en lommevogn og ramte et modkørende passagertog.

Advokat Torben Koch har til Berlingske fortalt, hvordan føreren af lyntoget var urolig for den stærke vind, hvordan "noget stort" hang ud ved godstoget, og hvordan der tilsyneladende var gnister nede omkring skinnerne forud for ulykken.

Men i det lange og tunge godstog opdagede lokoføreren først katastrofen et stykke tid senere.

- Manden kan ikke se sit tog eller gøre noget. Han kan se, om han har luft og strøm på toget. Da det går op for ham, at han ikke har det, går det op for ham, at noget er galt.

- Ikke hvad der er galt. Men at noget er galt, lyder det fra Preben Steenholdt Pedersen.

Heller ikke i optakten til turen fandt lokomotivføreren grund til at tro, at der var problemer med godstoget, fortæller næstformanden.

Det var firmaet DB Cargo Scandinavia, der stod for lastningen af godstoget.

Vognene var fyldt med tomme ølflasker på vej fra et lager i Høje-Taastrup til Carlsbergs tapperi i Fredericia.

Efter togulykken har transportmyndighederne forbudt brugen af sættevogne, der er monteret på såkaldte lommevogne.

Derudover er reglerne for, hvornår og hvor hurtigt godstog må køre over Storebælt, blevet skærpet.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lavtgående hejseladsbil

En lille, men spændende Scania P 280 til Aalborg Forsyning

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Debat
Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Transport 2019
Få overblikket: Alle grønne køretøjer på markedet

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Transport 2019
Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Transport 2019
I biffen: Se Convoy!

Se den legendariske truckerfilm sammen med chaufførerne og Mr. President

Flere billeder: Her er de fedeste biler på Transport 2019

Galleri: Indtryk fra Transport 2019

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Årets varebil kåret

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

Transport 2019 er skudt i gang

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

PostNord vil tættere på danskerne

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

Hanstholm Havn går frem på gods

På Køge Havn er de godt tilfredse med 2018

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Controlflex Kobling

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Send til en kollega

0.213