23948sdkhjf

Branchen: Nedstemt vejpakke er et selvmål for erhvervet

Politikerne i Europa-Parlamentets transportudvalg mødtes torsdag den 10. januar 2019 i Bruxelles for at stemme om vejpakkens første del. Der var lagt op til en nervepirrende afstemning med forskellige bud på ændringsforslag inden for de tre mest vanskelige dele af vejpakken: køre- og hviletid, cabotage og udstationering.

Hovedelementerne i de vedtagne kompromisændringer på cabotage er følgende:

 - at cabotageperioden begrænses til højest 3 dage med et ubegrænset antal ture

 - at transportvirksomhederne efter cabotagekørslen ikke må foretage cabotage i samme medlemsland inden for 60 timer (karensperiode) efter tilbagevenden til transportvirksomhedens etableringsland, og indtil der er udført en ny international transport fra etableringslandet

 - at køretøjet skal vende tilbage til etableringslandet mindst en gang hver fjerde uge

Afstemningen resulterede i en afvisning af alle kompromisser inden for udstationering samt køre- og hviletid.

Cabotage derimod blev stemt igennem med 27 stemmer for og 21 imod.

Reaktionerne i den danske vejgodstransportbranche er enstemmige - resultatet har efterladt vejpakken i grøftekanten til en usikker fremtid, endnu en hurdle i et allerede langt forløb.

- Dagens resultat viser i høj grad, hvor vanskelig forhandlingsprocessen har været på vejpakkens første del, og det er endnu uvist, hvad næste skridt kommer til at være, siger ITD’s erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

DTL: - Kæmpe selvmål
Den lunkne holdning i EU Parlamentets transportudvalg om udstationering af chauffører risikerer at blive et kæmpe selvmål for østlandene og de kræfter, der arbejder for den totale frihed til at operere hvor som helst og når som helst, lyder det fra DTL:

Hvis der ikke opnås enighed om regler for udstationering af chauffører, så har nationalstaterne frit spil, og det er derfor et kæmpe selvmål for lavtlønschaufførlandene, udtaler DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

DTL direktøren peger i den forbindelse på, at en lang række vesteuropæiske lande allerede har indført deres egne regler for udstationering og cabotagekørsel. Og det vil fortsætte, hvis man ikke finder en samlet løsning, der tilfredsstiller alle lande.

- Lande og organisationer, der håber på, at dette problem blot går væk ved at undlade at tage stilling til det, de skyder sig selv i foden. Problemerne vil komme tilbage mangefold. Og det er problemer, som de selvsamme organisationer før har jamret over som hindringer for den fri bevægelighed.

Dansk Erhverv: - Det er skidt
Også Dansk Erhverv udtrykker bekymring på baggrund af afstemningens resultat:

- Vejpakken har et meget blandet indhold efter en længere lovgivningsproces i EU’s institutioner forligsprocedure, men den vil resultere i mere ensartede regler på tværs af EU, hvor alle stilles lige i konkurrencen. Derfor er det skidt, at de ikke kunne nå til enighed i Parlamentet, og at Vejpakken nu er nedstemt, siger fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.

Parlamentets transportudvalg har givet sig selv en uge til at komme op med en ny plan for den fortsatte behandling af vejpakken, men vejen mod ensartede regler er bestemt ikke blevet nemmere. Det er således meget uklart om den samlede pakke kan nås vedtaget inden det kommende valg til Europa-Parlamentet i maj 2019.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

SENESTE NYT: Krone køber trailer-producent

Circle K får bøde på seks millioner af Bagmandspolitiet

Sommertrafik: Flere end 50.000 biler over Storebælt på de travleste dage

Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Nyhedsbrev

8.827 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Sådan får du en lærling på krogen

LGT folder møbelleverancerne ud

Spaceinvader hædret med start-up pris

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Klar til karriere i Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Q8 vil være klimaneutrale

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Portalkraner og svingkraner til marinen

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Kronborg Transport ApS

Tømmerladsbil til Sydsjællands Tømmerhandel

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanh...

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Send til en kollega

0.174