23948sdkhjf

Transportfirma må igen køre med sættevogne efter togulykke

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Efter tre dages forbud må transportfirmaet Hector Rail genoptage kørsel med sættevogne til godstransport

I tre dage har det været helt forbudt at køre med sættevogne monteret på såkaldte lommevogne, når gods skulle fragtes rundt på danske jernbaner.

Fredag har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen dog givet transportvirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af de pågældende vogne. Det oplyser styrelsen.

Tidligere på ugen forbød transportmyndighederne med øjeblikkelig virkning brug af en sættevogn - en lastbiltrailer - sat fast på lommevogne efter en togulykke på Storebæltsbroen.

Ulykken skete 2. januar, da en sættevogn rev sig løs fra en lommevogn og ramte et modkørende passagertog. Siden viste en test lavet af Havarikommissionen, at der kan være risiko for, at sættevognene ikke låses forsvarligt fast til lommevognen, altså godstogsvognen.

Otte mennesker mistede livet i ulykken, mens 16 andre blev kvæstet.

Hector Rail er den første og hidtil eneste virksomhed, som har fået tilladelse til at køre med vognene.

Firmaet har sendt det nødvendige materiale i form af dokumentation for en kontrolprocedure, så fastlåsningsmekanismen er sikret på forsvarlig vis. Og det har fået Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at give virksomheden grønt lys til igen at fragte gods med den slags vogne på toget.

- Styrelsen noterer med tilfredshed, at det er muligt at kontrollere, om fastlåsningsmekanismen virker efter hensigten, at metoden er mulig at anvende i praksis og endelig, at den vejledning, som virksomhedens medarbejdere arbejder ud fra, forekommer godt illustreret og forståelig, lyder det på styrelsens hjemmeside.

Forbuddet har været rettet mod de virksomheder, som benytter sig af den pågældende metode til godstransport. Det gælder i første omgang i to uger. Herefter vil der blive taget stilling til, om det forlænges.

Det var ikke kun regler for de særlige vogne, som blev skærpet tirsdag.

Også vilkår for godstogenes fart i blæsevejr blev strammet. Dette påbud er der ikke pillet ved fredag.

Derfor skal hastigheden for godstransport med vindfølsomme køretøjer sættes ned til 80 kilometer i timen, når vindstyrken når stiv kuling, altså 15 meter i sekundet.

Ved stormende kuling - 20 meter i sekundet - forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer, og ved storm - 25 meter i sekundet - forbydes al godstransport.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Transport 2019 er skudt i gang

PostNord vil tættere på danskerne

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Nyhedsbrev

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

Online Avis Arkiv

Hanstholm Havn går frem på gods

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

På Køge Havn er de godt tilfredse med 2018

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Interfjord har ramt midt i skiven

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Transport 2019
Bus, taxi og tog skal være bedre til at samarbejde

- Der skal tænkes mobilitet, når man planlægger den kollektive trafik

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Vognmandsformand er træt af 3F

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til ...

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Send til en kollega

0.195