23948sdkhjf

Nye regler om særtransporter forsinkes

Vi vil samle alt med lastbiltransport hos Færdselsstyrelsen

Revisionen af bekendtgørelsen om særtransporter - kørsel med blandt andet spær, støbenet og vindmøller - snegler sig af sted. De nye regler skulle være trådt i kraft her den 1. februar, men det bliver tidligst 1. juli, bekræfter Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Han vil sammen med Venstres retsordfører tage initiativ til at flytte alt med særtransporter ind under Færdselsstyrelsen, så det ikke deles mellem rigspolitiet (Justitsministeriet) og Færdselsstyrelsen (Transportministeriet).

Det samme gælder tungvognskontrol, tachograf, køreprøver og administration af kørekort. En sådan overflytning anbefales af den samlede transportbranche.

- Ressortflytningen støttes også af statsminister Lars Løkke Rasmussen, oplyser Kristian Pihl Lorentzen.

Det er erfaringsmæssigt ikke tilstrækkeligt, når de to andre regeringspartier sidder på de ministerier, der skal afgive og modtage arbejdsområder.

De syv organisationer, der står bag opfordringen fra efteråret 2017 til en ressortflytning, er 3F, DTL, ITD, DI Transport, Danske Busvognmænd, Danske Speditører samt Dansk Erhverv.

- Rigspolitiet har af egen drift lavet en opstramning af fortolkningen af den eksisterende særtransportbekendtgørelse. Derfor har vi politisk bedt om, at der kigges på det; men det trækker ud, og Færdselsstyrelsen er altså ikke skurken, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Rastepladsbøder
Han ønsker tillige nogle bedre pauseforhold for sær-transportererne.

Det skal ske ved at etablere specialbåse på rastepladser på motorvejsnettet for netop disse transporter efter tysk forbillede.

Der udstedes bøder til særtransporter, som holder uden for de opmalede båse på rastepladserne, efter at begrænsningen på 25 timers lastbilparkering er indført, anfører han.

Kan ikke finde fælles løsninger

- Det er ærgerligt, at vi har et system, hvor man ikke kan finde fælles løsninger til gavn for borgerne og erhvervslivet. Dette er endnu et eksempel på, at en ny bekendtgørelse trækkes i langdrag, fordi den ligger hos to myndigheder.

- Det har lidt karakter af, at systemet er ved at overtage magten, når det bliver en kamp mellem forskellige styrelser og departementer, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Mangel på specialkøretøjer
ITD protesterede i juni sidste år imod, at en del transporter slet ikke vil kunne gennemføres på grund af mangel på specialkøretøjer.

DTL roste i maj 2018 Færdselsstyrelsen for at opretholde den hidtidige praksis for særtransporterne med mulighed for kørsel af flere kolli.

- Dermed kan effektiviteten i særtransporterne opretholdes, efter nogle måneders usikkerhed om politiets tolkning af bekendtgørelsen, erklærede DTL dengang.

Uacceptabelt for branchen
Fra DTL’s Kran Blok Erfagruppe har man kun én eneste kommentar:

- Det er helt uacceptabelt for såvel transportvirksomhederne der udfører særtransporter som alle kunderne, at det skal tage så lang tid at få en ny særtransportbekendtgørelse på plads, siger Kran Blok Erfas formand Michael Mangelsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078