23948sdkhjf

Oplagt distributionsbil fra Scania imponerer

| Af Tekst og fotos: Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Det er snart et år siden, at vi første gang prøvede Scanias nye P-serie ved en vintertest i norske Trysil. Dengang var vi stærkt begejstret for den nye 7 liters motor, som Scania viste frem i den nye bilmodel. Motoren er lettere og mere lydsvag end Scanias andre motorer.

Derfor så vi virkelig frem til at prøve både bilen og motoren her i Danmark. Det blev til en køretur på mere end halvanden time over en distance på knap 70 kilometer. Resultatet var et forbrugsgennemsnit på 5,05 km/l - dog med en del stop/start-kørsel og myldretidstrafik.

Kørslen foregik om eftermiddagen og gik fra Scania i Ishøj til Høje Taastrup, Hedehusene og videre ad motorvejen til Roskilde. Derfra kørte vi på landevejen til Køge, hvor vi var nede og runde i havnen, før vi kørte tilbage til Ishøj på Køge Bugtmotorvejen. Gennemsnitsfarten var på godt 50 km/t.

Distributionskørsel
Med de nye lastbiler i P-serien får man en kabine med godt udsyn og fine køreegenskaber.



Bilen er skræddersyet til anlægskørsel og distribution i krævende miljøer i byer og på regionalt niveau.

Lanceringen af den nye, lettere distributionslastbil giver Scania mulighed for at tilbyde et nyt niveau af effektivitet for transport i byerne.

P-førerhuset kan fås i hele syv varianter - fire med soveplads, to med dagførerhus og en kort. P-serien har også et bredt udbud af motorer, lige fra den nye 7-liters motor, som fås med 220, 250 og 280 hk, til den kendte 9 liters motor (fra 280 - 360 hk) og den store 13-liters motor (350-500 hk). Der er også en lang række akselkonfigurationer og flere muligheder for en gearkasse, der passer til en.

Som beskrevet i testet, kan den nye 7-liters motor ikke fås med Scania Retarder.

Læs også: Økonomikørsel med ekstra luksus

Letkørt bil
Bilen er meget letkørt og velegnet til lokal distributionskørsel. Der er lidt højere op til førerhuset sammenlignet med Scanias anden bybil, L-serien, som vi testede før jul. Til gengæld kan den nye 7-liters motor kun fås til P-serien. Den bliver først tilbudt L-serien om et par år - ifølge Scania.

Man sidder naturligvis længere nede i P-førerhuset end i R- og S førerhusene, men førerpladsen er indrettet efter samme grundopskrift: Man sidder længere fremme og mere til venstre i førerhuset - samtidig med, at A-stolpen er tyndere. Ligesom i de andre Next Generation-biler sidder sideruderne længere nede, der er et større glas- og vinduesareal, og instrumentpanelet er sænket nogle centimeter. Alt i alt giver det et fantastisk udsyn - også foran køretøjet.

Vi skal også lige nævnt, at passagerdøren var udstyret med Scanias City Safe vindue, der er et ekstra lavt vindue, som gør det lettere at se forhindringer og bløde trafikanter. Vinduet er en god sikkerhed at have i snævre og hektiske bymiljøer, hvor fodgængere og cyklister ofte befinder sig tæt ved køretøjets højre side.

Testbilen havde det mellemlange CP17-førerhus , som er det mest populære i Danmark.

Dørene lukker som i et Scania S-førerhus. Instrumentpanel og interiør-kvaliteten er på samme høje niveau som hele Scanias nye produktprogrammet. Det svarer til at køre i en Audi A1 med A8-kvalitetsoplevelse - og hvilken chauffør ønsker sig ikke det?

En genistreg
Scanias P model med 7 liter-motoren er lidt af en genistreg, fordi den mindre motor gør det muligt at få en kabine med en 10 centimeter lavere motortunnel. Scania’s modul- og byggeklods-system kommer derved til gavn igen - og fordelen er endnu bedre pladsforhold i førerhuset.

For chaufføren er der andre fordele ved P-førerhuset. Det er lettere at bevæge sig fra side til side under pauserne. Der er også samme opbevaringsrum som i G-førerhuset. Der er for eksempel et aflæggerum, som man kan komme til både inde- og udefra.

Fra Cummins til Scania
Den nye DC07, som er motorens officielle navn, bygger på en velkendt og robust 6-cylindret basismotor, der er udviklet af Scanias samarbejdspartner gennem mange år - motorfabrikanten Cummins. Motoren er gennemprøvet og sidder allerede i mange tusinde lastbiler fra andre lastbilsproducenter; men Scania har arbejdet videre med motoren for at give sin egen DNA.

Alle overvågnings- og kontrolsystemer er for eksempel udviklet af Scania selv. Det gælder også en ny turbolader og alle efterbehandlingssystemerne.

Anna Wingren, der er Assistant Chief Engineer i Scanias udviklingsafdeling, sagde ved præsentationen af den nye motor: Vi havde et ekstremt godt udgangspunkt, som vi nu på alle måder har transformeret til en ægte Scania-motor.

Ren SCR-teknologi
DC07-motoren har en slagvolumen på 6,7 liter og seks cylindre i modsætning til den større 9-liters motor med fem cylindre. Testbilen var med 280 hk, men den fås også med 220 eller 250 hk. Miljømæssigt anvendes SCR teknologi.

Motoren er smidig med et moment på 1.200 Nm, der går fra 1.050- til 1.600 omdrejninger i testbilen.

I Scanias udgave af motoren bruges fast turbogeometri - og så kan Scania anvende deres eget modulsystem med blandt andet Opticruise-gearkasse, efterbehandling og diagnose system.

Spar 20.000 kroner
Kan man klare sig med DC07’s lidt lavere omdrejningsmoment - 1200 Nm i stedet for 1400 Nm på 9-liter motoren - sparer man godt 20.000 kroner i pris. Dertil kommer et brændstofforbrug, der er godt 10 procent lavere og en lasteevne, der er 360 kg højere.

De mere kompakte dimensioner giver kabinen en lavere motortunnel og skaber dermed et mere rummeligt interiør. Konstruktionen med seks cylindre giver også lavere støjniveauer og færre vibrationer.

Spørger man Scania er den nye 7-liters motor det perfekte valg til kørsel i bymiljøer, når totalvægten er under 26 ton. Lastbiler i bymiljø starter normalt deres rute med 18 ton fragt, som derefter falder i takt med leverancer. Det er derfor ikke smart at overspecificere lastbilen set i lyset af de brændstofbesparelser, som man kan opnå.

For transporter på mere end 26 ton er den større 9-liters motor derfor et bedre valg.

De totale ejeromkostninger (TCO) ved 7-liters bilen vil ifølge Scanias salgschef Anton Freiesleben typisk reduceres med 1.000 kroner om måneder.

- Hvis man også kan udnytte den højere lasteevne, vil totaløkonomien blive forbedret med yderligere 2.000-3.000 kroner om måneden, oplyser han.

- Den nye 7-liter model egner sig til såvel 2- som 3-akslede solobiler i city- og regionalkørsel. Det betyder, at der er tale om kørsel med meget forskellig typer last, og det passer perfekt til den nye motor.

Ingen retarder
Som chauffør kan man langt hen ad vejen klare sig med det lavere moment og med den 8-trins automatgearkasse GR875, som er standard i modellen, som modsætning til 12-trins gearkassen i Scanias 5-cylindrede motor med samme 280 hk. Det betyder også, at skiftene ikke bliver så bløde og smidige med færre gear.

Vores demo-driver fra Scania, der havde bragt bilen til Danmark, forklarede også, at man til DC07-motorerne ikke kan vælge retarder og heller ikke kan få bilen med adaptiv fartpilot, som ellers både sikrer smidigere og sikrere kørsel.

Den manglende retarder betyder, at man må anvende den øverste del af fodbremsen som motorbremse, men den er ikke så kraftig som en retarder.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.124