23948sdkhjf

Oplagt distributionsbil fra Scania imponerer

| Af Tekst og fotos: Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Det er snart et år siden, at vi første gang prøvede Scanias nye P-serie ved en vintertest i norske Trysil. Dengang var vi stærkt begejstret for den nye 7 liters motor, som Scania viste frem i den nye bilmodel. Motoren er lettere og mere lydsvag end Scanias andre motorer.

Derfor så vi virkelig frem til at prøve både bilen og motoren her i Danmark. Det blev til en køretur på mere end halvanden time over en distance på knap 70 kilometer. Resultatet var et forbrugsgennemsnit på 5,05 km/l - dog med en del stop/start-kørsel og myldretidstrafik.

Kørslen foregik om eftermiddagen og gik fra Scania i Ishøj til Høje Taastrup, Hedehusene og videre ad motorvejen til Roskilde. Derfra kørte vi på landevejen til Køge, hvor vi var nede og runde i havnen, før vi kørte tilbage til Ishøj på Køge Bugtmotorvejen. Gennemsnitsfarten var på godt 50 km/t.

Distributionskørsel
Med de nye lastbiler i P-serien får man en kabine med godt udsyn og fine køreegenskaber.



Bilen er skræddersyet til anlægskørsel og distribution i krævende miljøer i byer og på regionalt niveau.

Lanceringen af den nye, lettere distributionslastbil giver Scania mulighed for at tilbyde et nyt niveau af effektivitet for transport i byerne.

P-førerhuset kan fås i hele syv varianter - fire med soveplads, to med dagførerhus og en kort. P-serien har også et bredt udbud af motorer, lige fra den nye 7-liters motor, som fås med 220, 250 og 280 hk, til den kendte 9 liters motor (fra 280 - 360 hk) og den store 13-liters motor (350-500 hk). Der er også en lang række akselkonfigurationer og flere muligheder for en gearkasse, der passer til en.

Som beskrevet i testet, kan den nye 7-liters motor ikke fås med Scania Retarder.

Læs også: Økonomikørsel med ekstra luksus

Letkørt bil
Bilen er meget letkørt og velegnet til lokal distributionskørsel. Der er lidt højere op til førerhuset sammenlignet med Scanias anden bybil, L-serien, som vi testede før jul. Til gengæld kan den nye 7-liters motor kun fås til P-serien. Den bliver først tilbudt L-serien om et par år - ifølge Scania.

Man sidder naturligvis længere nede i P-førerhuset end i R- og S førerhusene, men førerpladsen er indrettet efter samme grundopskrift: Man sidder længere fremme og mere til venstre i førerhuset - samtidig med, at A-stolpen er tyndere. Ligesom i de andre Next Generation-biler sidder sideruderne længere nede, der er et større glas- og vinduesareal, og instrumentpanelet er sænket nogle centimeter. Alt i alt giver det et fantastisk udsyn - også foran køretøjet.

Vi skal også lige nævnt, at passagerdøren var udstyret med Scanias City Safe vindue, der er et ekstra lavt vindue, som gør det lettere at se forhindringer og bløde trafikanter. Vinduet er en god sikkerhed at have i snævre og hektiske bymiljøer, hvor fodgængere og cyklister ofte befinder sig tæt ved køretøjets højre side.

Testbilen havde det mellemlange CP17-førerhus , som er det mest populære i Danmark.

Dørene lukker som i et Scania S-førerhus. Instrumentpanel og interiør-kvaliteten er på samme høje niveau som hele Scanias nye produktprogrammet. Det svarer til at køre i en Audi A1 med A8-kvalitetsoplevelse - og hvilken chauffør ønsker sig ikke det?

En genistreg
Scanias P model med 7 liter-motoren er lidt af en genistreg, fordi den mindre motor gør det muligt at få en kabine med en 10 centimeter lavere motortunnel. Scania’s modul- og byggeklods-system kommer derved til gavn igen - og fordelen er endnu bedre pladsforhold i førerhuset.

For chaufføren er der andre fordele ved P-førerhuset. Det er lettere at bevæge sig fra side til side under pauserne. Der er også samme opbevaringsrum som i G-førerhuset. Der er for eksempel et aflæggerum, som man kan komme til både inde- og udefra.

Fra Cummins til Scania
Den nye DC07, som er motorens officielle navn, bygger på en velkendt og robust 6-cylindret basismotor, der er udviklet af Scanias samarbejdspartner gennem mange år - motorfabrikanten Cummins. Motoren er gennemprøvet og sidder allerede i mange tusinde lastbiler fra andre lastbilsproducenter; men Scania har arbejdet videre med motoren for at give sin egen DNA.

Alle overvågnings- og kontrolsystemer er for eksempel udviklet af Scania selv. Det gælder også en ny turbolader og alle efterbehandlingssystemerne.

Anna Wingren, der er Assistant Chief Engineer i Scanias udviklingsafdeling, sagde ved præsentationen af den nye motor: Vi havde et ekstremt godt udgangspunkt, som vi nu på alle måder har transformeret til en ægte Scania-motor.

Ren SCR-teknologi
DC07-motoren har en slagvolumen på 6,7 liter og seks cylindre i modsætning til den større 9-liters motor med fem cylindre. Testbilen var med 280 hk, men den fås også med 220 eller 250 hk. Miljømæssigt anvendes SCR teknologi.

Motoren er smidig med et moment på 1.200 Nm, der går fra 1.050- til 1.600 omdrejninger i testbilen.

I Scanias udgave af motoren bruges fast turbogeometri - og så kan Scania anvende deres eget modulsystem med blandt andet Opticruise-gearkasse, efterbehandling og diagnose system.

Spar 20.000 kroner
Kan man klare sig med DC07’s lidt lavere omdrejningsmoment - 1200 Nm i stedet for 1400 Nm på 9-liter motoren - sparer man godt 20.000 kroner i pris. Dertil kommer et brændstofforbrug, der er godt 10 procent lavere og en lasteevne, der er 360 kg højere.

De mere kompakte dimensioner giver kabinen en lavere motortunnel og skaber dermed et mere rummeligt interiør. Konstruktionen med seks cylindre giver også lavere støjniveauer og færre vibrationer.

Spørger man Scania er den nye 7-liters motor det perfekte valg til kørsel i bymiljøer, når totalvægten er under 26 ton. Lastbiler i bymiljø starter normalt deres rute med 18 ton fragt, som derefter falder i takt med leverancer. Det er derfor ikke smart at overspecificere lastbilen set i lyset af de brændstofbesparelser, som man kan opnå.

For transporter på mere end 26 ton er den større 9-liters motor derfor et bedre valg.

De totale ejeromkostninger (TCO) ved 7-liters bilen vil ifølge Scanias salgschef Anton Freiesleben typisk reduceres med 1.000 kroner om måneder.

- Hvis man også kan udnytte den højere lasteevne, vil totaløkonomien blive forbedret med yderligere 2.000-3.000 kroner om måneden, oplyser han.

- Den nye 7-liter model egner sig til såvel 2- som 3-akslede solobiler i city- og regionalkørsel. Det betyder, at der er tale om kørsel med meget forskellig typer last, og det passer perfekt til den nye motor.

Ingen retarder
Som chauffør kan man langt hen ad vejen klare sig med det lavere moment og med den 8-trins automatgearkasse GR875, som er standard i modellen, som modsætning til 12-trins gearkassen i Scanias 5-cylindrede motor med samme 280 hk. Det betyder også, at skiftene ikke bliver så bløde og smidige med færre gear.

Vores demo-driver fra Scania, der havde bragt bilen til Danmark, forklarede også, at man til DC07-motorerne ikke kan vælge retarder og heller ikke kan få bilen med adaptiv fartpilot, som ellers både sikrer smidigere og sikrere kørsel.

Den manglende retarder betyder, at man må anvende den øverste del af fodbremsen som motorbremse, men den er ikke så kraftig som en retarder.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Havnebranchen har brug for at forny sig

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Godstransport stiger fortsat

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

Nyhedsbrev

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Online Avis Arkiv

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Dækbranchens temadag

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Lærlingens vej til at køre varebil

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye leveringer

Kort om navne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye havnekajer på en halv kilometer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Skive Køletransport investerer massivt

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Send til en kollega

0.259