23948sdkhjf

Dette skal varebilschauffører lære

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Økonomikørsel, lastsikring og forebyggelse af uheld er nogle af de vigtige temaer i den nye varebilsuddannelse

Varebiler er indblandet i rigtig relativt mange trafikuheld blandt andet på grund af de mange timer, de kører i trafikken. Derfor er det vigtigt, at de kommende varebilschauffører lærer trafiksikkerhed.

Sådan siger Mogens Ellgaard-Cramer, der er uddannelseskonsulent på vejgods-transportområdet hos Transporterhvervets Uddannnelser (TUR). Han har været med til at udarbejde de uddannelser, som skal tages af varebilschaufførerne. Og netop trafiksikkerhed ligger hans hjerte nært.



- Vi skal have gjort noget ved uheldsstatistikken for varebiler. Derfor skal chaufførerne lære defensiv kørsel, så man kan undgå uheld. Defensiv kørsel handler om at være opmærksom under kørslen, være forudseende og om at handle rationelt - og så skal man undlade at køre, hvis man er træt eller uoplagt.

- Selvfølgelig skal man også kende færdselsreglerne. Derfor bliver de også genopfrisket, siger Mogens Ellgaard-Cramer. Det er også vigtigt at køre energirigtigt, og kunne lastsikre godset.

Nyt førstehjælpskursus
- Sidst men ikke mindst skal man igennem et førstehjælpskursus, som er blevet skræddersyet til erhvervschauffører, fortæller Mogens Ellgaard-Cramer.

Kurset heder "Første¨hjælp for erhvervschauffører," og her lærer man at handle hensigtsmæssigt ved førstehjælpssituationer i og omkring trafik samt i situationer, som kan opstå̊ i forbindelse med transport.

Læs også: Nu skal der findes lærepladser

- Hele grundkurset for varebilschauffører skal man nå på tre dage. Det er et stort pensum, så undervisningen bliver derfor meget komprimeret.

- Man får for eksempel ikke tid til at komme ud at øve praktisk kørsel i en varebil. Det meste af tiden kommer undervisningen til at foregå i klasselokalet. Dog vil undervisningen i lastsikring inkludere en del praktiske øvelser.

- Vi havde gerne set, at man kom ud at køre; men det er ikke muligt, når grunduddannelsen skal nås på kun tre dage.

- Efteruddannelsen, som varer i to dage, bliver et koncentrat af grunduddannelsen. Den skal tages en gang hvert femte år, siger Mogens Ellgaard-Cramer fra Transporterhvervets Uddannelser.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Stena åbner ny rute over Kattegat

Nye leveringer

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Nyhedsbrev

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Online Avis Arkiv

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Kranbygger røg under milliarden

Nu vil DAF med på byggepladsen

Tid til at tænke leasing

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

ITD vil opruste indsats i EU

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

Ny VW Transporter

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny Iveco Daily

Et år med kraftig TIP-vækst

Ny aftale skal sikre medarbejdere til Danske Fragtmænd

Gert Jakobsen takkede af

Efter otte år i ITD's bestyrelse sagde formanden, Gert Jakobsen, tak for denne gang.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen ApS

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fr...

Ekstremt robust wiretræk

Hør om hverdagen hos verdens største minkfodercentral

Send til en kollega

0.232