23948sdkhjf

Udstyr til løft af 20 ton tunge jernbanesveller

På det seneste har HEMA udviklet udstyr til at løfte både i en hal og til 20 ton tunge jernbanesveller.

Som vognmand kommer man ofte ud for at skulle sige ja tak til en specialopgave, hvorefter man må hjem og tænke sig om for at finde en løsning.

Sådan var det for vognmand Rene Thorsager fra Fårup. Han fik en opgave med at løfte sejlbåde inde i en hal med lavt til loftet. Det stillede krav til hans materiel. Ikke alene skulle kranen kunne løfte de store tunge både, men bådene skulle også kunne løftes af blokvognen. De skulle hænge i nogle stropper, der var fastgjort til et åg i en krog - og åget skulle udvikles specielt til opgaven.

- Så var det, at vi kom ind i billedet, fortæller Carsten Jensen fra HEMA.

- Vognmanden henvendte sig til os og fortalte om sin udfordring. Det var et meget specielt åg, vi skulle udvikle. Vognmanden skulle løfte både op fra vandet, sætte dem på sin blokvogn og køre dem ind i en hal, hvor de skulle løftes af. Det var ikke ret stor frihøjde i hallen. Der var krav til løftehøjden, vægten og længden.

- Vi fik nogle mål, som åget skulle holde sig indenfor. Det måtte ikke fylde for meget. Vi lavede nogle skitser, som vognmanden godkendte. Og så gik vi i gang med selve produktionen, fortæller Carsten Jensen.

- Det er altid spændende at få sådan en opgave, hvor vi skal arbejde tæt sammen med en kunde - og så få det til at lykkes. Kunden er rigtig glad for åget, som virker helt efter hensigten.

Profileret på Facebook
Hos HEMA var man også stolte over at have løst opgaven så fint, at man lagde åget på Facebook. Her varede det ikke længe, før det blev set af en chauffør fra vognmandsfirmaet Ejvind Hviid, Juelsminde. De havde samme behov.

- Chaufføren løftede jernbanesveller med et åg, som var enormt stort og tungt, fortæller Carsten Jensen.

- Ud fra nogle specifikke krav til løftehøjde og vægt fik vi konstrueret et åg specifikt til vognmandens ønsker og specifikationer. Det skulle kunne løfte 20 ton i et centerpunkt i midten, men det skulle også være et let og smidigt åg.

- Opgaven fik vi løst på komet-tid. Der gik knap 14 dage fra vi havde ordren, til produktet blev leveret. Vores salgsafdelingen reagerede hurtigt på kundens forespørgsel, vores konstruktionsafdeling var med på den og fik gjort deres arbejde i en fart, og kunden var hurtig til at komme med sine tilbagemeldinger. Så det var et samspil, der bare fungerede fint. Der var intet, som forsinkede processen, siger Carsten Jensen.

I øvrigt er HEMA ved at forberede årets store Herning-messe, der finder sted til marts. Her glæder man sig blandt andet til at vise de populære kørepladeåg.

- Vi har videreudviklet vores åg og tænger til at løfte køreplader med. Der er lavet nogle forstærkninger og konstruktive tiltag, der gør, at åget er blevet endnu mere stabilt.

- Vi har altid sat sikkerheden højt i forbindelse med håndtering af køreplader, derfor er både vores åg og tang udstyret med kontraventiler, fortæller Carsten Jensen.

Læs mere om: HEMA
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078