23948sdkhjf

DTL foretrækker bilateral Brexit-aftale

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Danmark får måske mest ud af situationen, hvis EU ikke står for forhandlingerne, mener vognmandsforening.

Et af de mange uafklarede forhold ved Storbritanniens farvel til EU er transport af varer. Der er ikke tilstrækkeligt med CEMT-tilladelser, som lastbiler skal have for at køre ind og ud af EU/Storbritannien, hvis ikke der findes en midlertidig nødløsning.

IRU opfordrer CEMT-landene til at forhøje deres kvoter for tilladelser i 2020 for at imødekomme det store behov efter Brexit.



Det rejser spørgsmålet, om EU-kommissionen skal forhandle med Storbritannien på de 27 EU-landes vegne, eller om det bedste vil være to-sidige aftaler mellem UK og de enkelte lande, også kaldet bilaterale aftaler.

DTL er tøvende over for at lade EU-kommissionen forhandle en aftale på plads med Storbritannien. Brancheorganisationen anbefaler regeringen at træde varsomt, før retten til forhandlinger med Storbritannien opgives.

- En EU-aftale vil kunne indebære behov for en fordeling af tilladelser blandt EU-landene. Spørgsmålet er, om de nordiske lande står stærkere i den interne EU forhandling end i en forhandling direkte med UK om rettigheder, siger underdirektør Ove Holm, DTL. 
 
Firmakørsel blokeres
Hvis Storbritannien træder ud af EU uden en aftale, risikerer vognmandsfirmaer at gå fra fri adgang til det britiske marked til slet ikke at have adgang.

I det værste scenario vil forhandlinger om nye aftaler først kunne indgås efter den 30. marts.

Det gælder også firmakørsel, som ikke længere vil kunne udføres i Storbritannien uden tilladelse.

DTL støtter EU-kommissionens forslag til forordninger, der forbereder en eventuel hård Brexit på transportområdet. Forslagene betyder, at tilladelser til at udføre transport skal være midlertidige, indtil der kan findes en mere permanent løsning.

- Det er vigtigt, at britiske operatører ikke får flere rettigheder end gældende i EU-lovgivning. Et eksempel er anvendelsen af vægtgrænsen på 3,5 t, som kunne blive ændret i EU inden for relativ kort tid, siger Ove Holm. 

Afvis ny EU-beføjelse 

DTL er betænkelig ved, at EU-kommissionen bliver for enerådende i gennemførelsen via delegerede retsakter, som kommissionen kan udstede på egen hånd.

- Vi ønsker, at den danske regering arbejder for, at medlemsstaterne både involveres i udformningen af delegerede retsakter og vurderingen af behov for sådanne retsakter, siger Ove Holm.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.11