23948sdkhjf

DTL foretrækker bilateral Brexit-aftale

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Danmark får måske mest ud af situationen, hvis EU ikke står for forhandlingerne, mener vognmandsforening.

Et af de mange uafklarede forhold ved Storbritanniens farvel til EU er transport af varer. Der er ikke tilstrækkeligt med CEMT-tilladelser, som lastbiler skal have for at køre ind og ud af EU/Storbritannien, hvis ikke der findes en midlertidig nødløsning.

IRU opfordrer CEMT-landene til at forhøje deres kvoter for tilladelser i 2020 for at imødekomme det store behov efter Brexit.



Det rejser spørgsmålet, om EU-kommissionen skal forhandle med Storbritannien på de 27 EU-landes vegne, eller om det bedste vil være to-sidige aftaler mellem UK og de enkelte lande, også kaldet bilaterale aftaler.

DTL er tøvende over for at lade EU-kommissionen forhandle en aftale på plads med Storbritannien. Brancheorganisationen anbefaler regeringen at træde varsomt, før retten til forhandlinger med Storbritannien opgives.

- En EU-aftale vil kunne indebære behov for en fordeling af tilladelser blandt EU-landene. Spørgsmålet er, om de nordiske lande står stærkere i den interne EU forhandling end i en forhandling direkte med UK om rettigheder, siger underdirektør Ove Holm, DTL. 
 
Firmakørsel blokeres
Hvis Storbritannien træder ud af EU uden en aftale, risikerer vognmandsfirmaer at gå fra fri adgang til det britiske marked til slet ikke at have adgang.

I det værste scenario vil forhandlinger om nye aftaler først kunne indgås efter den 30. marts.

Det gælder også firmakørsel, som ikke længere vil kunne udføres i Storbritannien uden tilladelse.

DTL støtter EU-kommissionens forslag til forordninger, der forbereder en eventuel hård Brexit på transportområdet. Forslagene betyder, at tilladelser til at udføre transport skal være midlertidige, indtil der kan findes en mere permanent løsning.

- Det er vigtigt, at britiske operatører ikke får flere rettigheder end gældende i EU-lovgivning. Et eksempel er anvendelsen af vægtgrænsen på 3,5 t, som kunne blive ændret i EU inden for relativ kort tid, siger Ove Holm. 

Afvis ny EU-beføjelse 

DTL er betænkelig ved, at EU-kommissionen bliver for enerådende i gennemførelsen via delegerede retsakter, som kommissionen kan udstede på egen hånd.

- Vi ønsker, at den danske regering arbejder for, at medlemsstaterne både involveres i udformningen af delegerede retsakter og vurderingen af behov for sådanne retsakter, siger Ove Holm.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.181