23948sdkhjf

DTL foretrækker bilateral Brexit-aftale

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Danmark får måske mest ud af situationen, hvis EU ikke står for forhandlingerne, mener vognmandsforening.

Et af de mange uafklarede forhold ved Storbritanniens farvel til EU er transport af varer. Der er ikke tilstrækkeligt med CEMT-tilladelser, som lastbiler skal have for at køre ind og ud af EU/Storbritannien, hvis ikke der findes en midlertidig nødløsning.

IRU opfordrer CEMT-landene til at forhøje deres kvoter for tilladelser i 2020 for at imødekomme det store behov efter Brexit.



Det rejser spørgsmålet, om EU-kommissionen skal forhandle med Storbritannien på de 27 EU-landes vegne, eller om det bedste vil være to-sidige aftaler mellem UK og de enkelte lande, også kaldet bilaterale aftaler.

DTL er tøvende over for at lade EU-kommissionen forhandle en aftale på plads med Storbritannien. Brancheorganisationen anbefaler regeringen at træde varsomt, før retten til forhandlinger med Storbritannien opgives.

- En EU-aftale vil kunne indebære behov for en fordeling af tilladelser blandt EU-landene. Spørgsmålet er, om de nordiske lande står stærkere i den interne EU forhandling end i en forhandling direkte med UK om rettigheder, siger underdirektør Ove Holm, DTL. 
 
Firmakørsel blokeres
Hvis Storbritannien træder ud af EU uden en aftale, risikerer vognmandsfirmaer at gå fra fri adgang til det britiske marked til slet ikke at have adgang.

I det værste scenario vil forhandlinger om nye aftaler først kunne indgås efter den 30. marts.

Det gælder også firmakørsel, som ikke længere vil kunne udføres i Storbritannien uden tilladelse.

DTL støtter EU-kommissionens forslag til forordninger, der forbereder en eventuel hård Brexit på transportområdet. Forslagene betyder, at tilladelser til at udføre transport skal være midlertidige, indtil der kan findes en mere permanent løsning.

- Det er vigtigt, at britiske operatører ikke får flere rettigheder end gældende i EU-lovgivning. Et eksempel er anvendelsen af vægtgrænsen på 3,5 t, som kunne blive ændret i EU inden for relativ kort tid, siger Ove Holm. 

Afvis ny EU-beføjelse 

DTL er betænkelig ved, at EU-kommissionen bliver for enerådende i gennemførelsen via delegerede retsakter, som kommissionen kan udstede på egen hånd.

- Vi ønsker, at den danske regering arbejder for, at medlemsstaterne både involveres i udformningen af delegerede retsakter og vurderingen af behov for sådanne retsakter, siger Ove Holm.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Ny VW Transporter

Nyhedsbrev

ITD vil opruste indsats i EU

Online Avis Arkiv

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny Iveco Daily

Et år med kraftig TIP-vækst

Ny aftale skal sikre medarbejdere til Danske Fragtmænd

Gert Jakobsen takkede af

Efter otte år i ITD's bestyrelse sagde formanden, Gert Jakobsen, tak for denne gang.

Ønsker minimumsløn for kørsel med gods

Chauffør med rod i papirerne holdt hvil hos politiet

Frederiksberg Renovation satser på el

Kommunen vil erstatte alle dieseldrevne skraldebiler med nye el-drevne og støjsvage biler.

Kølespecialist i kraftig vækst udvider flåden

DFDS fortsætter på fed brexit-kontrakt

Enkelte afgange er blevet aflyst på gund af manglende bookinger, men ellers er DFDS godt i gang med sin no deal-kontrakt med den britiske regering

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

DSV bygger kæmpe logistikhub på Sjælland

Transportplanlægger fik FDE Fondens Talentpris

Slagelse Kommune vil købe Stigsnæs-havnen

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Skraldebiler finder huller i mobilnettet

Undersøgelser i Kurt Beier-sagen trækker ud

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen ApS

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fragt A/S

Ekstremt robust wiretræk

Hør om hverdagen hos verdens største minkfodercentral

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

KTR ROTEX ® koblinger

HCS med nye walking floor trailere

”Kel-Berg Grand Prix Herning” på TV2 sport

Programmer dit lystårn selv

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Early Bird-rabatten udløber i morgen til: UDBUDSLOVEN FOR SPECIALISTER 2019

Få en leverandør af løftegrej m.m., hvor det hele er lidt nemmere...

VM Tarm A/S modtager hæderspris for særlig lærlingeindsats

Send til en kollega

0.186