23948sdkhjf

Speditører frygter Brexit-kaos

Hvordan forholder man sig til risikoen for en hård Brexit?

- Det er et godt spørgsmål, for det er svært at forholde sig til noget, man ikke ved, hvad bliver.

Sådan svarer en erfaren speditør, afdelingschef Karl Christensen, Alpi Danmark A/S i Herning. Han har også være med i Dansk Speditørs toldudvalg i flere år. Han ser et kaos nærme sig i Storbritannien - og han mener virkelig kaos!

- Det vil være dybt uansvarligt, hvis parlamentet i London ikke indgår en aftale med EU. En hård Brexit vil rent ud sagt skabe kaos i meget lang tid i både England og EU. Det vil ikke være muligt at gennemføre normale handler og transporter.

- Ingen har forberedt sig på en hård Brexit. Der er ikke bygninger til tolderne, som skal være på grænserne. Der er ikke uddannet de mange ekstra toldere, som der er behov for - hverken her eller i England.

- Man kender heller ikke de procedurer, man vil benytte.

- Det bliover ikke tale om bare få timers ventetid. Vi må forberede os på, at at lastbiler vil holde på grænsen enten i EU eller England i dagevis. Det kan godt blive tre, fire eller fem dage, spår han. 

Læs også: Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

 
Håber på digital forsendelsesordning
Karl Christensen håber, at Storbritannien er på vej tilbage i den digitale EU-forsendelsesordning New Computerised Transit System (NCTS), hvor speditøren garanterer for told og afgifter.

Det ville flytte den praktiske fortoldning til toldsteder inde i landet på begge sider af Kanalen og Nordsøen, så lastbilerne ikke sidder fast på havnene.

NCTS er et elektronisk system, som kan benyttes i forbindelse med både chaufførledsagede vogntog og løs-trailere. Systemet er principielt papirløst, men køretøjet medbringer normalt et såkaldt T-dokument som fysisk bevis på, at ordningen benyttes.

Han tvivler på, at TIR-carneten bliver en løsning i denne situation. Det håndteres kun på papir, og køretøjet skal være TIR-godkendt og kunne plomberes. TIR-ordningen er en privat ordning, der styres af styres af brancheorganisationer. Den danske TIR-partner er DTL.

Læs også: DFDS vinder ny brexit-kontrakt


Briterne mangler trækkere
- Hvis ikke en ordning med køretilladelser findes enten ved fortsat brug af EU-tilladelser eller CEMT-tilladelser eller måske noget helt tredje, vil brug af løstrailere kunne blive en nødvendighed, påpeger Karl Christensen.

Her er risiko for en flaskehals: Mangel på trækkere.

-Englænderne kan ikke løfte opgaven selv. De kan ikke stille med et tilstrækkeligt antal trækkere. De har allerede problemer i dag, fordi der er en stor trafik af chaufførledsagede vogntog (dvs. chauffør + trækker + trailer).

- Der vil også være store vanskeligheder i Danmark med trækkende enheder, siger Karl Christensen.

Læs også: DFDS i spil til ny brexit-kontrakt


Flere toldmedarbejdere
Den britiske regering har indgået aftaler med fire rederier om indsættelse af færger mellem genåbnede havne i England og Europa til transport af livsnødvendige varer såsom medicin og fødevarer uden om lastbilkøer i Dover og Harwich.

Karl Christensen regner med, at de nye toldprocedurer vil betyde en fordobling af toldmedarbejdere i hans speditionsfirma, dvs. fire-fem nye medarbejdere øremærket de ekstra Brexit-ekspeditioner.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.062