23948sdkhjf

Speditører frygter Brexit-kaos

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Hvordan forholder man sig til risikoen for en hård Brexit?

- Det er et godt spørgsmål, for det er svært at forholde sig til noget, man ikke ved, hvad bliver.

Sådan svarer en erfaren speditør, afdelingschef Karl Christensen, Alpi Danmark A/S i Herning. Han har også være med i Dansk Speditørs toldudvalg i flere år. Han ser et kaos nærme sig i Storbritannien - og han mener virkelig kaos!

- Det vil være dybt uansvarligt, hvis parlamentet i London ikke indgår en aftale med EU. En hård Brexit vil rent ud sagt skabe kaos i meget lang tid i både England og EU. Det vil ikke være muligt at gennemføre normale handler og transporter.

- Ingen har forberedt sig på en hård Brexit. Der er ikke bygninger til tolderne, som skal være på grænserne. Der er ikke uddannet de mange ekstra toldere, som der er behov for - hverken her eller i England.

- Man kender heller ikke de procedurer, man vil benytte.

- Det bliover ikke tale om bare få timers ventetid. Vi må forberede os på, at at lastbiler vil holde på grænsen enten i EU eller England i dagevis. Det kan godt blive tre, fire eller fem dage, spår han. 

Læs også: EU afviser cabotage i England
 
Håber på digital forsendelsesordning
Karl Christensen håber, at Storbritannien er på vej tilbage i den digitale EU-forsendelsesordning New Computerised Transit System (NCTS), hvor speditøren garanterer for told og afgifter.

Det ville flytte den praktiske fortoldning til toldsteder inde i landet på begge sider af Kanalen og Nordsøen, så lastbilerne ikke sidder fast på havnene.

NCTS er et elektronisk system, som kan benyttes i forbindelse med både chaufførledsagede vogntog og løs-trailere. Systemet er principielt papirløst, men køretøjet medbringer normalt et såkaldt T-dokument som fysisk bevis på, at ordningen benyttes.

Han tvivler på, at TIR-carneten bliver en løsning i denne situation. Det håndteres kun på papir, og køretøjet skal være TIR-godkendt og kunne plomberes. TIR-ordningen er en privat ordning, der styres af styres af brancheorganisationer. Den danske TIR-partner er DTL.

Læs også: Leman frygter ikke Brexit

Briterne mangler trækkere
- Hvis ikke en ordning med køretilladelser findes enten ved fortsat brug af EU-tilladelser eller CEMT-tilladelser eller måske noget helt tredje, vil brug af løstrailere kunne blive en nødvendighed, påpeger Karl Christensen.

Her er risiko for en flaskehals: Mangel på trækkere.

-Englænderne kan ikke løfte opgaven selv. De kan ikke stille med et tilstrækkeligt antal trækkere. De har allerede problemer i dag, fordi der er en stor trafik af chaufførledsagede vogntog (dvs. chauffør + trækker + trailer).

- Der vil også være store vanskeligheder i Danmark med trækkende enheder, siger Karl Christensen.

Læs også: DFDS fortsætter på fed brexit-kontrakt

Flere toldmedarbejdere
Den britiske regering har indgået aftaler med fire rederier om indsættelse af færger mellem genåbnede havne i England og Europa til transport af livsnødvendige varer såsom medicin og fødevarer uden om lastbilkøer i Dover og Harwich.

Karl Christensen regner med, at de nye toldprocedurer vil betyde en fordobling af toldmedarbejdere i hans speditionsfirma, dvs. fire-fem nye medarbejdere øremærket de ekstra Brexit-ekspeditioner.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Debat
Forslag fra FH og DA er lige til papirkurven

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

ITD skuffet over manglende resultater efter Padborg-sag

Nyhedsbrev

8.834 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

MAN Nordjylland fejrer fusion

Online Avis Arkiv

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Test
Bag rattet på Volvos nye sparegris

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

DSV har vippet Mærsk af tronen

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Her er de dyreste miljøzoner

Slamsugere gav rekord

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

Nye hjælpere til godset

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Direktør stopper i NDI

Satser på nyere brugte el-trucks

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Ny specialistgruppe for krantransport

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kan man gøre en krankrog innovativ?

Ny Trailerpartner bådanhænger !!

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Ny assisterende projektleder hos DS Flexhal

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Ny projekttegner hos DS Flexhal

EasyWash bilvaskemaskine fra WashTec med Race-pakke

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

HF indgår nyt partnerskab

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Her er Mini Trans’ nye direktør

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintr...

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Send til en kollega

0.539