23948sdkhjf

Speditører frygter Brexit-kaos

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Hvordan forholder man sig til risikoen for en hård Brexit?

- Det er et godt spørgsmål, for det er svært at forholde sig til noget, man ikke ved, hvad bliver.

Sådan svarer en erfaren speditør, afdelingschef Karl Christensen, Alpi Danmark A/S i Herning. Han har også være med i Dansk Speditørs toldudvalg i flere år. Han ser et kaos nærme sig i Storbritannien - og han mener virkelig kaos!

- Det vil være dybt uansvarligt, hvis parlamentet i London ikke indgår en aftale med EU. En hård Brexit vil rent ud sagt skabe kaos i meget lang tid i både England og EU. Det vil ikke være muligt at gennemføre normale handler og transporter.

- Ingen har forberedt sig på en hård Brexit. Der er ikke bygninger til tolderne, som skal være på grænserne. Der er ikke uddannet de mange ekstra toldere, som der er behov for - hverken her eller i England.

- Man kender heller ikke de procedurer, man vil benytte.

- Det bliover ikke tale om bare få timers ventetid. Vi må forberede os på, at at lastbiler vil holde på grænsen enten i EU eller England i dagevis. Det kan godt blive tre, fire eller fem dage, spår han. 

Læs også: Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge
 
Håber på digital forsendelsesordning
Karl Christensen håber, at Storbritannien er på vej tilbage i den digitale EU-forsendelsesordning New Computerised Transit System (NCTS), hvor speditøren garanterer for told og afgifter.

Det ville flytte den praktiske fortoldning til toldsteder inde i landet på begge sider af Kanalen og Nordsøen, så lastbilerne ikke sidder fast på havnene.

NCTS er et elektronisk system, som kan benyttes i forbindelse med både chaufførledsagede vogntog og løs-trailere. Systemet er principielt papirløst, men køretøjet medbringer normalt et såkaldt T-dokument som fysisk bevis på, at ordningen benyttes.

Han tvivler på, at TIR-carneten bliver en løsning i denne situation. Det håndteres kun på papir, og køretøjet skal være TIR-godkendt og kunne plomberes. TIR-ordningen er en privat ordning, der styres af styres af brancheorganisationer. Den danske TIR-partner er DTL.

Læs også: DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Briterne mangler trækkere
- Hvis ikke en ordning med køretilladelser findes enten ved fortsat brug af EU-tilladelser eller CEMT-tilladelser eller måske noget helt tredje, vil brug af løstrailere kunne blive en nødvendighed, påpeger Karl Christensen.

Her er risiko for en flaskehals: Mangel på trækkere.

-Englænderne kan ikke løfte opgaven selv. De kan ikke stille med et tilstrækkeligt antal trækkere. De har allerede problemer i dag, fordi der er en stor trafik af chaufførledsagede vogntog (dvs. chauffør + trækker + trailer).

- Der vil også være store vanskeligheder i Danmark med trækkende enheder, siger Karl Christensen.

Læs også: DFDS i spil til ny brexit-kontrakt

Flere toldmedarbejdere
Den britiske regering har indgået aftaler med fire rederier om indsættelse af færger mellem genåbnede havne i England og Europa til transport af livsnødvendige varer såsom medicin og fødevarer uden om lastbilkøer i Dover og Harwich.

Karl Christensen regner med, at de nye toldprocedurer vil betyde en fordobling af toldmedarbejdere i hans speditionsfirma, dvs. fire-fem nye medarbejdere øremærket de ekstra Brexit-ekspeditioner.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Grøn omstilling på vej

Nyhedsbrev

9.104 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Lastbilsalget vil falde i 2020

Online Avis Arkiv
Plus

Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Vognmand løfter overskuddet over millionen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Plus

Omstridt lov om opbygninger udskudt

Den nye godkendelsesordning for ombyggede køretøjer ventes først at træde i kraft den 1. januar 202

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Kontrol: Polsk chauffør fanget med magnet og rod i fragtbrevene

Nye leveringer

Ny hurtigfærge til Fjord Line er søsat

Fjord Lines nye katamaran til Skagerrak kommer til at hedde ’Fjord FSTR’ og har nu fået vand under kølene i Filippinerne

Aabenraa Havn overtager Vattenfall-terminal

Aarhus Havn oplever markant stigning i udlejning af arealer

Transportfirma viser sikre takter i årsregnskab

Triste tal: Transportbranchen skraber bunden

Se transportbranchens innovative solstrålehistorier

Årets mekanikerlærling er fra Volvo

Nu er der sat dato på Aalborgs førerløse busser

Mærsk hyrer ny finansdirektør

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Kirk Kapital ude af PNO

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

Direktør tilbage hos Nyscan

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Afmatning i Nordens største havn

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Gammel kending tilbage hos Sawo

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Husker du at få dit løftegrej efterset?

Ny Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Flemming Krogh A/S

Vi har nyt katalog på gaden!

BSV - meget mere end jern og gul maling

Er det dig? Eller en du kender?

Flotte opbygninger til Københavns Kommune

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® kran!

Kel-Berg city tiptrailer, årets første nyhed fra Lastas

NOS A/S har surringer, der holder!

Læs: Ni vigtige regler når du bruger sjækler

To nye Kel-Berg sværlasttrailere til P.K. Justesen A/S

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Gratis seminar: Bæredygtighed og byggevarer

Kærre klar til opgaver i naturen

Beskyt undervogn og forruder med stænklapper i naturgummi

Når standardløsningerne ikke lige passer til din løfteopgave

Wirehejs til Sdr. Felding Vognmandsforretning

NOS A/S har løfteåg til dine løfteopgaver!

Leo & Jørgen Andersen ApS nye Kel-Berg overføringsanhænger

Søger du et fagligt netværk om energiledelse?

Hvem er Daniel ?

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Har du styr på dine wirer?

Smartere produktionsplanlægning med Power BI og Shop Floor

Send til en kollega

0.188