23948sdkhjf

IRU frygter uforberedt Brexit

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Mange virksomheder overvejer at undgå kørsel til Storbritannien de første dage efter 29. marts

Beredskabsplanerne for transporten over Den engelske Kanal ved en hård Brexit er utilstrækkelige. Sådan lyder advarslen fra den internationale transportorganisation, IRU.

På en normal dag passerer op mod 10.000 lastvogne Dover. Handel og vareforsyning vil blive ramt, og omkostningerne vil stige med mindst 10 procent ved en hård Brexit, lyder vurderingen fra Matthias Maedge, der er IRU's chef i EU's hovedstad Bruxelles.

IRU er langtfra overbevist om, at alle aktører er forberedt på et "No Deal"-scenario, hvor alle transportrettigheder kan fordufte den 30. marts.

IRU appellerer derfor til politikerne i Storbritannien og EU om at skabe klarhed og undgå kaos.



Udsigten til kaos får nemlig mange virksomheder til at overveje, om deres aktiviteter skal indstilles i de første dage efter Storbritanniens udtræden ved midnat den 29. marts (kl. 23 i London). 
 
Syv smertepunkter
Organisationen trækker syv påtrængende forhold op omkring Brexit, som vognmænd, chauffører, speditører og kunderne venter svar på:

  1. Adgang til godskørselstilladelser og selskabsregler. 
  2. Adgang til transportmarkedet - hvem kan køre hvor og hvor længe herunder cabotage. 
  3. Køre/hviletider, tachograf og minimumsløn. Her indskyder IRU, at mange EU-borgere arbejder for britiske vognmandsfirmaer. 
  4. Toldprocedurer, sikker parkering og toldfaciliteter. Vil Storbritannien kræve TIR og andre tredjelandsdokumenter for irske vogne i transit? 
  5. Opkrævning af færdselsbøder. 
  6. Hvilke dokumenter accepteres, og kan de være digitale?
  7. Gælder EU-dimensioner for lastbilers længde og vægtgrænser fortsat gælde i Storbritannien og for britiske køretøjer på kontinentet?

Kvalitifikationsbevis
Trafikstyrelsen gør opmærksom på, at britiske erhvervschauffører skal gennemføre EU’s grundlæggende kvalifikationsuddannelse for at kunne køre vejgods, når og hvis den britiske uddannelse ikke længere anerkendes.

Det er endnu uvist, om Storbritannien fortsat vil anerkende kvalifikationsuddannelser taget i Danmark eller i andre EU-lande, meddeler trafikstyrelsen og tilføjer en ofte anvendt sætning:

Læs også: EU afviser cabotage i England

"Det anbefales, at din virksomhed løbende holder sig opdateret."

Søg om opholdsret før 29. marts
Uanset spørgsmålet om kvalifikationsbevis og besværligheder forsikrer snart alle regeringer om, at man ikke smides hjem.

Premierminister Theresa May fjerner gebyret for at søge om opholds- og arbejdstilladelse, så EU-borgere ikke afskrækkes fra at blive i Storbritannien.

Herhjemme udstedte statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) en garanti ved Folketingets åbning den 2. oktober: - Jeg gerne slå fast, at vi - uanset hvordan forhandlingerne lander - naturligvis vil tage vare på de tusindvis af briter, som allerede i dag bor i Danmark. Det er kun ret og rimeligt.

Læs også: Leman frygter ikke Brexit

Det løfte omsætter integrationsminister Inger Støjberg (V) i en opfordring til herboende britiske statsborgere om, at de bør søge om et EU-registreringsbevis eller opholdskort inden den 29. marts.

- Dette vil gøre det nemmere for dig at vise, at du har en opholdsret, forklarer Inger Støjberg.

Mere om: Brexit | IRU
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.763