23948sdkhjf

Danmark har kun 330 CEMT-tilladelser

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Der bliver rift om CEMT-tilladelser til tredjelandstransport, hvis Storbritannien vælger en hård Brexit og forlader EU uden en overgangsaftale. 

CEMT-tilladelser findes kun i et begrænset antal. I år er antallet 47.638 årstilladelser og 21.816 månedstilladelser fordelt på de 43 CEMT-lande. Danmark har 330 og UK råder over 984 tilladelser. 
Det er ikke mange. Hver dag passerer mere end 10.000 lastbiler den engelske grænsestation i Dover.



CEMT er en forkortelse for "Conférence Européenne des Ministres des Transports" (Den Europæiske Transportministerkonference).

CEMT-tilladelsen, som herhjemme udstedes af Trafikstyrelsen, gælder vognmanden og ikke lastbilen; men CEMT-dokumentet skal ligge i lastbilen på hele turen. Det kan ikke overdrages en anden chauffør.

Dækker ikke behovet

Trafikstyrelsen mener, at Danmarks kvoter til kørsel til og fra Storbritannien næppe vil kunne dække det aktuelle danske behov.

Det er altså ingen hjælp til de, der ansøger forgæves om en CEMT, kan man forstå på styrelsen:

Det betyder, at det ikke vil være muligt for at udføre godstransport til og fra Storbritannien, når de kvoter, som Danmark er blevet tildelt, er opbrugt.

Fællesskabstilladelser udstedes i ubegrænset antal i henhold til EU-forordninger, mens CEMT forhandles mellem de 43 tilknyttede lande.

Man kan heller ikke køre så frit på en CEMT som en EU-tilladelse. Desuden er CEMT forbundet med mere administrativt arbejde. 

Mere om: Brexit | CEMT
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.144