23948sdkhjf

Konkurser på stribe: Lyssky firmaer får pakken billigt frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er store problemer med snyd hos underleverandører i pakkepost-branchen

Du bestiller en vare på nettet og får den leveret til døren.

Men de firmaer, der kører ud med pakkerne, har store problemer med sort arbejde og skattesnyd blandt deres underleverandører. Det viser en kæde af konkurser i kurér-branchen, som DR P4 Trekanten har undersøgt.

Det omfatter otte firmaer, der på knap tre år er gået konkurs med en gæld på over 35 millioner kroner.

Advokat Bo Lauritzen var kurator for et af de selskaber, der gik konkurs.

- Jeg mener, at der tegner sig et billede af, at man har stiftet selskabet alene for at undgå at betale A-skat, moms og arbejdsmarkedsbidrag, siger han til DR P4 Trekanten.

Firmaerne i konkurskæden kørte som underleverandører til pakkegiganten FedEx og havde 20 polakker og rumænere ansat i Kolding. Det fungerede sådan, at én underleverandør fik betalingen for opgaven, mens yderligere en underleverandør reelt udførte arbejdet og dermed stod med udgifterne. De otte firmaer var derfor på forskellig vis i forbindelse med hinanden.

Snød for 11 millioner
Det firma, Bo Lauritzen var kurator for, hed SSJ IVS og eksisterede kun i ni måneder. Det var etableret med en selskabskapital på en krone.

Alligevel nåede firmaet at bygge en skatte- og momsgæld på to millioner kroner op.

- I det her tilfælde er fidusen jo, at man kan placere udgifterne i et selskab og placere indtægterne i et andet selskab, siger Bo Lauritzen.

Når Skat til sidst erklærer selskabet konkurs, bliver medarbejderne flyttet til et nyt firma i kæden af nystartede selskaber, mens gælden til Skat bliver parkeret i det selskab, der går konkurs.

Gevinsten havner så hos det firma, der har bestilt transporten, mens det konkursramte firma lægger et røgslør ud til kuratoren. Det var også tilfældet med firmaet SSJ IVS.

- Der var ingen bogføring, der var ingen bilag, og den person, der var registreret som direktør, var en stråmand, der absolut intet kendte til selskabet, siger Bo Lauritzen.

DR Trekantens undersøgelser viser, at Skat er blevet snydt for mindst 11 millioner kroner i forbindelse med konkurserne blandt underleverandører til pakkefirmaet FedEx.

Krifa: Det er udbredt i branchen
Snyd med løn og skat er udbredt i branchen, og tvivlsomme underleverandører kører for de store pakkefirmaer, siger advokat hos fagforeningen Krifa Carl Madsen.

- Det er sådan set alle de store pakketransportørfirmaer med undtagelse af Postnord. Det er GLS, Bring og Ups og FedEx. Det er det, vi forstår på vores medlemmer, som har kørt for dem, siger Carl Madsen til DR P4 Trekanten.

DR har været i kontakt med de nævnte pakkefirmaer. Pakkefirmaet FedEx har ikke ønsket at kommentere forhold hos deres underleverandører, lyder det via presseafdelingen i Holland. Samme melding kommer fra Ups, mens GLS ikke er vendt tilbage på DR’s henvendelser.

Pakkefirmaet Bring vil derimod gerne stille op til interview, og her afviser man på det kraftigste, at man skulle gøre brug af underleverandører, der svindler.

- Vi har ikke et eneste tilfælde, der minder om kædekonkurser, og jeg udfordrer fagforeningerne til at komme med en eneste sag, der involverer Bring, siger administrerende direktør i Bring Danmark, Jens Rom til DR P4 Trekanten.

Hele tiden verserende sager
Hos Det Faglige Hus oplever man også, at store pakkefirmaer benytter tvivlsomme underleverandører. Det fortæller faglig souschef Daniel Jul.

- Vi har hele tiden verserende sager mod de her selskaber (underleverandørerne, red.), siger han.

Medlemmerne opsøger Krifa og Det Faglige Hus, når de mangler løn i forbindelse med en konkurs. Og der er mange sager, hvor der bliver snydt med lønnen, siger advokat i Krifa Carl Madsen.

- Over de sidste fire år er omkring 50 medlemmer kommet i klemme på den her måde, vil jeg tro, siger Carl Madsen.

En af dem er polske Rafael Mitrosz, der arbejdede for selskabet SSJ IVS, som advokat Bo Lauritzen var kurator for. Rafael Mitrosz nåede halvanden måneds arbejde i SSJ IVS med 10-12 timer om dagen, inden selskabet gik konkurs. Rafael Mitrosz fik aldrig betaling for sit arbejde.

- Jeg vidste ingenting om det danske arbejdsmarked. Det var mit første job i Danmark, så min viden var tæt på nul. Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle få hjælp, så jeg endte med at gå til politiet, der ikke kunne hjælpe mig. Men en ven kendte lovgivningen i Danmark og fik mig til at søge hjælp hos en fagforening, siger Rafael Mitrosz til DR P4 Trekanten.

Han var mildt sagt overrasket over de vilkår, han mødte i branchen.

- Jeg havde forventet klare regler om arbejdsforhold, og at lønnen ville komme til tiden. Jeg havde hørt, at Danmark havde gode forhold, men jeg blev desværre overrasket, siger han.

Netop fordi at underleverandørerne benytter sig af stråmænd på direktørposterne og ingen bogføring og bilag har, er bagmændene indtil videre gået fri. Advokat Bo Lauritzen orienterede politiet, da han var kurator for selskabet SSJ IVS.

Sagen om SSJ IVS bliver efterforsket af Nordsjællands Politi.

Unfair konkurrence
I konkurskæden har tre personer fået konkurs-karantæne i forbindelse med konkurserne. Det betyder, at de tre personer i tre år fra konkursen ikke må sidde i ledelsen i en virksomhed.

Konsekvensen af, at bagmændene indtil videre er gået fri, er, at livet er blevet surt for de ærlige firmaer i kurérbranchen. De kan ikke konkurrere på pris med de firmaer, der snyder, siger Thomas Jensen, der er formand for specialforeningen for kurértransportører under Dansk Transport og Logistik.

- Det er fuldstændig håbløst. Jeg skal jo betale skat og moms, så hvis andre kan slippe afsted med ikke at betale det, er jeg jo i hvert fald minimum 25 procent dyrere, siger han til DR P4 Trekanten.

Udover at være formand for foreningen er Thomas Jensen også indehaver af Rødekro Kurér.

- Dengang jeg startede, kørte vi til en kilometerpris, som vi sådan set stadig har. Og biler, brændstof og forsikringer bliver jo dyrere, så et eller andet sted er der jo et eller andet galt, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Stena åbner ny rute over Kattegat

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Nye leveringer

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Nyhedsbrev

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Online Avis Arkiv

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Kranbygger røg under milliarden

Nu vil DAF med på byggepladsen

Tid til at tænke leasing

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

ITD vil opruste indsats i EU

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

Ny VW Transporter

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny Iveco Daily

Et år med kraftig TIP-vækst

Ny aftale skal sikre medarbejdere til Danske Fragtmænd

Gert Jakobsen takkede af

Efter otte år i ITD's bestyrelse sagde formanden, Gert Jakobsen, tak for denne gang.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen ApS

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fr...

Ekstremt robust wiretræk

Hør om hverdagen hos verdens største minkfodercentral

Send til en kollega

0.203