23948sdkhjf

ITD: Vent med at hæve bøder til chauffører og vognmænd

Regeringen vil med en nyt lovforslag flerdoble bøderne til lastbilchauffører og vognmænd, hvis der konstateres alvorlige sikkerhedskritiske fejl på deres køretøj. Men den bagvedliggende årsag til for eksempel fejl på køretøjernes bremser er endnu ikke klarlagt, og derfor opfordrer ITD regeringen til at afvente en igangværende undersøgelse, så forslaget ikke får uhensigtsmæssige konsekvenser for sikkerheden og transportbranchen.

I 2018 igangsatte Færdselsstyrelsen en undersøgelse for at kortlægge kritiske fejl og mangler på især bremsesystemer. Målet er at iværksætte målrettede initiativer, som kan hjælpe transportbranchen til at fokusere sikkerhedsindsatsen og dermed øge trafiksikkerheden. Og før den undersøgelse er tilendebragt, maner Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling, myndighederne til besindighed:

- Endnu pågår der altså en undersøgelse, hvor både myndigheder og brancheorganisationer er i gang med at kortlægge årsagerne til fejl på blandt andet bremser og bremsesystemer, og den bør regeringen afvente resultatet af, inden man skrider til så alvorlige sanktioner mod chauffører og vognmænd, som lovforslaget lægger op til. Bolden ligger i øjeblikket hos Politiet og Færdselsstyrelsen, der er ved at afklare muligheden for at give adgang til statistiske data, men en samlet branche er klar til at arbejde for endnu bedre sikkerhed.

På baggrund af politiets overordnede statistikker og tilbagemeldinger fra vognmænd og chauffører tegner der sig et billede af, at en væsentlig del af de bremsefejl, der konstateres ved vejsidekontroller, er konstruktionsbetingede eller betinget af køretøjets anvendelse eller belægningsgrad.

Disse fejl skyldes ikke manglende vedligeholdelse, og oftest kan fejlen ikke umiddelbart konstateres af chaufføren eller ejeren uden anvendelse af et bremserullefelt. På den baggrund nytter det ikke at straffe hverken chaufføren eller vognmanden.

- De fejl, vi ser hos især påhængskøretøjerne, forekommer for en stor dels vedkommende på relativt nye køretøjer, som stadig er omfattet af garantien eller er omfattet af en servicekontrakt. Her har ejerne ikke noget incitament til at spare på vedligeholdelsen. Lovforslaget bliver fremsat på baggrund af en række indikationer, der endnu ikke er belyst tilstrækkeligt og en antagelse af, at der skulle være et incitament til ikke at vedligeholde køretøjerne. Efter ITD’s opfattelse er antagelserne ikke korrekte, og de foreslåede bødesatser er ikke vejen til bedre trafiksikkerhed, siger Jørn-Henrik Carstens.

ITD anerkender, at ethvert tiltag, der kan bidrage til at mindske fejl og mangler, bør undersøges grundigt og effektueres, hvis det giver værdi, men helt overordnet savner organisationen en drøftelse af, hvorvidt der vitterlig er tale om fejl og mangler på en ikke uvæsentlig del af lastbilerne på de danske veje.

- Der er et soleklart behov for at få fakta på bordet i den her sag, så vi i fællesskab kan løfte sikkerheden. Derfor bør regeringen lytte til eksperterne og branchen, så der ikke er nogen, der risikerer at blive straffet for forseelser, de ikke er skyld i eller har haft reel mulighed for at have kendskab til, slutter Jørn-Henrik Carstens.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.208