23948sdkhjf

Branchen byder nye tiltag velkommen

Regeringen har fredag offentliggjort et udspil om bedre erhvervsregulering. Heri indgår forslag om øget højde for lastbiler og at hastigheden for lastbiler hæves fra 70 km/t til 80 km/t på landeveje.

DI Transport roser de to forslag for bidrage til effektivisering og gøre det muligt at levere mere gods med samme lastbil.

- Vi er meget glade for de to forslag fra regeringen, der vil effektivisere godstransport med lastbil og øge produktiviteten i branchen, siger DI Transports branchedirektør Michael Svane.

De to konkrete forslag indeholder regulering, som ITD længe har efterspurgt.

- Det lyder måske ikke af meget, at man hæver højden på lastbilerne med 10 centimer, men i praksis betyder det mere volumen og at eksempelvis visse typer dyretransport-køretøjer fortsat kan anvende tre etager, og ikke skal reducere kapaciteten med en tredjedel, til to etager. Det er der både en økonomisk og en miljømæssig gevinst i, og vi er derfor glade for, at det initiativ nu bliver realiseret, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

DTL er også klar med ros til tiltagene. Direktør Erik Østergaard påpeger her, at Vejdirektoratet har vurderet, at det er ”overvejende sandsynligt”, at de positive effekter af, at lastbiler kan køre 80 km/t på landevejene i stedet for 70 km/t, vil veje tungere end en eventuel negativ effekt for trafiksikkerhed, støj og emissioner.

- Det vil gøre hverdagen lettere og mere smidig samt ikke mindst give et bedre samlet trafikmønster, når lastbilerne lige kan hæve farten en smule. Så generes de øvrige trafikanter simpelthen mindre. Det er godt for den samlede trafikafvikling – og der er også lidt bundlinje i det for vognmændene, mener DTL.

Men DTL-direktøren minder om, at for eksempel arbejdet med en revideret særtransportbekendtgørelse bør være en del af regeringens bestræbelser på at lette reguleringen af transporterhvervets aktiviteter.

De to forslag kommer i forlængelse af tidligere forslag fra transportbranchen, der allerede er blevet gennemført og som har forbedret effektiviteten i vejgodstransporten. Det er bl.a. højere totalvægte, længere modulvogntog og placering af gaffeltrucken bag på lastbilen, fremfor at tage plads inden i lastbilen.

- De to nye forslag understreger, at en god og konstruktiv dialog mellem branchen og myndigheder og politikkere er med til at skabe bedre vilkår for den danske transportbranche, siger Michael Svane fra DI Transport.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Overblik: Her fanger fotovognene flest

Panalpina køber op i Sydamerika

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Stena åbner ny rute over Kattegat

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Nyhedsbrev

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Nu vil DAF med på byggepladsen

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Kranbygger røg under milliarden

Tid til at tænke leasing

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

ITD vil opruste indsats i EU

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny VW Transporter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fr...

Send til en kollega

0.208