23948sdkhjf

Havne må flytte for at overleve

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling

Der sker noget på havnefronten i Danmark. Havnearealerne er særdeles populære mål for byudviklingsprojekter, og det har medført lukning af en række bynære erhvervshavne. Det skriver Søfart.

Der tegner sig imidlertid et billede af, hvordan alternative havneplaceringer synes at være mange havnes svar på udfordringen. Sådan som man eksempelvis har gjort i Vordingborg for år tilbage, da havnen rykkede til Masnedø.

Samtidig er mange af havnene velkonsoliderede, og flere er i færd med at udvide. Dertil kommer, at både et ekspertudvalg og en rapport, bestilt af transportminister Ole Birk Olesen, har peget på samlet overkapacitet. For to uger siden sagde ministeren således til Søfart, at man måtte forvente havnelukninger i fremtiden som følge deraf.

Forvirrende? Søfart tager dig med på en "havnerundfart" i det ganske land, og vi starter i trekantsområdet.

Som et lyn fra en klar himmel
I Kolding har et bredt flertal i byrådet besluttet at lukke erhvervshavnen med udgangen af havnevirksomhedernes lejekontrakter. Det betyder, at man i løbet af de næste 25 år siger farvel til havnen, som man kender den, og i stedet vil byudvikle på arealerne. Hvordan det i praksis skal foregå, vil tiden vise, for det har man endnu ikke besluttet.

Lukningen, der blev annonceret i midten af november sidste år, har skabt stor røre, da hverken havnevirksomhederne eller havnen selv havde set den komme. Danske Havnevirksomheder har sendt en officiel klage til transportministeren, da man mener, at lukningen er ulovlig.

Dette afvises af borgmester Jørn Pedersen, der påpeger, at man blot har truffet en principbeslutning, og at blandt andet de juridiske aspekter af manøvren først nu skal til at klarlægges.

Nervøse havnevirksomheder
Lukningen i Kolding er næppe gået en dansk havnevirksomheds næse forbi, og i Aabenraa skabte det en reaktion. Kombineret med en kampagnevideo for Venstre, hvor Aabenraas borgmester taler om boliger på erhvervshavnen, fik beslutningen fra Kolding en række af den lokale havns virksomheder til at frygte for fremtiden.

Men udfaldet har faktisk været positivt, fortæller havnedirektør Henrik Thykjær.

- Sagen fra Kolding har gjort, at man fra politisk side er blevet meget tydelige omkring, at man vil have en erhvervshavn i Aabenraa, siger han til Søfart.

Han fortæller videre, at det godt kan være, at man med tiden vil flytte enkelte af de nuværende aktiviteter ud til den nye havn i Ensted, der ligger lidt syd for Aabenraa. Men det skal ske i et tempo, hvor den enkelte virksomhed også kan se en gevinst ved flytningen.

I Vordingborg, hvor man allerede for 20 år siden flyttede havnen væk fra byen og ned på Masnedø, er havnedirektør Jan Michelsen overbevist om, at fremtiden byder på flere havnelukninger i Danmark.

- Nu kommer der en ny havnelov, der lægger op til, at man enten bliver en aktieselskabshavn eller en kommunal havn. Så er der rigtig mange af de her mellemhavne, der bliver nødt til at tage stilling til, hvad de vil. Vil de gå hele vejen og være en stor havn med selvstændig bestyrelse og alt det besvær, der er med at være et aktieselskab. Eller vil de ned og være en kommunal havn, hvor der ikke må laves alt for mange investeringer?, siger han til Søfart.

Dialog er vejen frem
I sidste ende kan det være den bedste løsning for alle parter at flytte en havn længere væk fra beboelse. Det er i hvert fald meldingen fra Randers, hvor udflytningen har stået på igennem en årrække.

Årsagen til udflytningen skal findes i et behov for at udvide havnen. Det gør man så ved at forlænge den sydlige kaj ud i Randers fjord. På den måde bevæger man sig væk fra byen og gør således også plads til byudvikling på de gamle havnearealer.

Af havnevirksomhedernes lejekontrakter fremgår det, at de selv skal fjerne deres bygningsmasse ved kontraktens ophør, og havnedirektør John Morgen forklarer, at man i de sidste 14 år løbende har været i dialog med hver enkelt virksomhed, så de hver især har kunnet tænke udflytningen ind i deres langsigtede strategier.

- Vores oplevelse er, at virksomhederne har stor forståelse for, at udflytningen er nødvendig for, at havnen kan udvikle sig. For det er ikke optimalt at ligge midt inde i en by. Men det skal ske med respekt for virksomhederne, og det mener vi helt bestemt, vi har gjort, siger John Morgen.

Byudvikling presser på
I Randers er man allerede i gang med at flytte, man helt så langt er man ikke i Næstved. Her har byrådet i halvandet år spekuleret i at flytte havnen væk fra bymidten.

Status lige nu er, at man har fundet frem til, at manøvren vil koste 130 mio. kroner. Men ønsket om udflytning af havnen beror på noget andet end i Randers.

- Den altdominerende årsag er, at vi ønsker at gennemføre et byudviklingsprojekt i bymidten, hvor erhvervshavnen ligger, siger Kristian Skov-Andersen, der er formand for havnebestyrelsen og byrådsmedlem(V) i Næstved Kommune, og slår fast, at det er drevet af politikernes visioner for byen:

- Det er ikke havnen, der har ønsket det. Det er byrådet.

Men selvom en udflytning ikke er et decideret ønske, kan det vise sig at være nødvendigt, hvis havnen skal udvikle sig. Det mener havnedirektør Jesper Møller Petersen.

- Skal vi videre, hvilket vi jo meget gerne vil, så skal vi have noget mere areal. Og det kan vi kun få ved en delvis eller hel flytning, siger han.

Altså tegner der sig et billede af en situation lig Randers, hvor en udflytning på sigt er til gavn for alle.

Havnene må flytte
Selv om vi kunne have fortsat længe endnu, er "havnerundfarten" ved at være slut. Eksemplerne på både lukninger og udflytninger tæller mange flere, hvor eksempelvis erhvervshavnene i Holbæk og Sønderborg kan nævnes i første kategori.

I København rykker CMP sin containerterminal længere ud på Nordhavn, hvilket også er et højaktuelt billede på, hvordan byudviklingen presser på.

Konklusionen må være, at erhvervshavnene i stigende grad har brug for at tænke i alternative placeringer, hvis de skal overleve, at byerne rykker tættere på.

Ellers må man formode, som også transportminister Ole Birk Olesen gør, at vi vil se flere havnelukninger fremover.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Logistikken vigtig for ny dansk stålgigant

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Koldings borgmester: Borgerne kender jo ikke alternativet til havnen

Beslutningen om at lukke havnen blev måske truffet lidt for hurtigt, men den er stadig trods meningsmåling, lyder det fra flere politikere i Koldings byråd

Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen

66 pct. af indbyggerne i Kolding mener ikke, at byens havn skal nedlægges, viser tal fra Epinion. Målingen er bestilt af havnens virksomheder, som nu håber på dialog om havnens fremtid.

Overblik: Her fanger fotovognene flest

Nyhedsbrev

Politi søger vidner til stenkast på Østjyske Motorvej

Online Avis Arkiv

Panalpina køber op i Sydamerika

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Stena åbner ny rute over Kattegat

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Nye leveringer

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Nu vil DAF med på byggepladsen

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Tid til at tænke leasing

Kranbygger røg under milliarden

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konkurrence - Vind et Gunnebo GrabiQ kædesæt!

Et kroghejs efter chaufførernes ønsker

Spændelement for glatte aksler og rør

Har du set vores nyeste produkt inden for faldsikringsudstyr?

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning...

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Send til en kollega

0.294