23948sdkhjf

Havne må flytte for at overleve

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling

Der sker noget på havnefronten i Danmark. Havnearealerne er særdeles populære mål for byudviklingsprojekter, og det har medført lukning af en række bynære erhvervshavne. Det skriver Søfart.

Der tegner sig imidlertid et billede af, hvordan alternative havneplaceringer synes at være mange havnes svar på udfordringen. Sådan som man eksempelvis har gjort i Vordingborg for år tilbage, da havnen rykkede til Masnedø.

Samtidig er mange af havnene velkonsoliderede, og flere er i færd med at udvide. Dertil kommer, at både et ekspertudvalg og en rapport, bestilt af transportminister Ole Birk Olesen, har peget på samlet overkapacitet. For to uger siden sagde ministeren således til Søfart, at man måtte forvente havnelukninger i fremtiden som følge deraf.

Forvirrende? Søfart tager dig med på en "havnerundfart" i det ganske land, og vi starter i trekantsområdet.

Som et lyn fra en klar himmel
I Kolding har et bredt flertal i byrådet besluttet at lukke erhvervshavnen med udgangen af havnevirksomhedernes lejekontrakter. Det betyder, at man i løbet af de næste 25 år siger farvel til havnen, som man kender den, og i stedet vil byudvikle på arealerne. Hvordan det i praksis skal foregå, vil tiden vise, for det har man endnu ikke besluttet.

Lukningen, der blev annonceret i midten af november sidste år, har skabt stor røre, da hverken havnevirksomhederne eller havnen selv havde set den komme. Danske Havnevirksomheder har sendt en officiel klage til transportministeren, da man mener, at lukningen er ulovlig.

Dette afvises af borgmester Jørn Pedersen, der påpeger, at man blot har truffet en principbeslutning, og at blandt andet de juridiske aspekter af manøvren først nu skal til at klarlægges.

Nervøse havnevirksomheder
Lukningen i Kolding er næppe gået en dansk havnevirksomheds næse forbi, og i Aabenraa skabte det en reaktion. Kombineret med en kampagnevideo for Venstre, hvor Aabenraas borgmester taler om boliger på erhvervshavnen, fik beslutningen fra Kolding en række af den lokale havns virksomheder til at frygte for fremtiden.

Men udfaldet har faktisk været positivt, fortæller havnedirektør Henrik Thykjær.

- Sagen fra Kolding har gjort, at man fra politisk side er blevet meget tydelige omkring, at man vil have en erhvervshavn i Aabenraa, siger han til Søfart.

Han fortæller videre, at det godt kan være, at man med tiden vil flytte enkelte af de nuværende aktiviteter ud til den nye havn i Ensted, der ligger lidt syd for Aabenraa. Men det skal ske i et tempo, hvor den enkelte virksomhed også kan se en gevinst ved flytningen.

I Vordingborg, hvor man allerede for 20 år siden flyttede havnen væk fra byen og ned på Masnedø, er havnedirektør Jan Michelsen overbevist om, at fremtiden byder på flere havnelukninger i Danmark.

- Nu kommer der en ny havnelov, der lægger op til, at man enten bliver en aktieselskabshavn eller en kommunal havn. Så er der rigtig mange af de her mellemhavne, der bliver nødt til at tage stilling til, hvad de vil. Vil de gå hele vejen og være en stor havn med selvstændig bestyrelse og alt det besvær, der er med at være et aktieselskab. Eller vil de ned og være en kommunal havn, hvor der ikke må laves alt for mange investeringer?, siger han til Søfart.

Dialog er vejen frem
I sidste ende kan det være den bedste løsning for alle parter at flytte en havn længere væk fra beboelse. Det er i hvert fald meldingen fra Randers, hvor udflytningen har stået på igennem en årrække.

Årsagen til udflytningen skal findes i et behov for at udvide havnen. Det gør man så ved at forlænge den sydlige kaj ud i Randers fjord. På den måde bevæger man sig væk fra byen og gør således også plads til byudvikling på de gamle havnearealer.

Af havnevirksomhedernes lejekontrakter fremgår det, at de selv skal fjerne deres bygningsmasse ved kontraktens ophør, og havnedirektør John Morgen forklarer, at man i de sidste 14 år løbende har været i dialog med hver enkelt virksomhed, så de hver især har kunnet tænke udflytningen ind i deres langsigtede strategier.

- Vores oplevelse er, at virksomhederne har stor forståelse for, at udflytningen er nødvendig for, at havnen kan udvikle sig. For det er ikke optimalt at ligge midt inde i en by. Men det skal ske med respekt for virksomhederne, og det mener vi helt bestemt, vi har gjort, siger John Morgen.

Byudvikling presser på
I Randers er man allerede i gang med at flytte, man helt så langt er man ikke i Næstved. Her har byrådet i halvandet år spekuleret i at flytte havnen væk fra bymidten.

Status lige nu er, at man har fundet frem til, at manøvren vil koste 130 mio. kroner. Men ønsket om udflytning af havnen beror på noget andet end i Randers.

- Den altdominerende årsag er, at vi ønsker at gennemføre et byudviklingsprojekt i bymidten, hvor erhvervshavnen ligger, siger Kristian Skov-Andersen, der er formand for havnebestyrelsen og byrådsmedlem(V) i Næstved Kommune, og slår fast, at det er drevet af politikernes visioner for byen:

- Det er ikke havnen, der har ønsket det. Det er byrådet.

Men selvom en udflytning ikke er et decideret ønske, kan det vise sig at være nødvendigt, hvis havnen skal udvikle sig. Det mener havnedirektør Jesper Møller Petersen.

- Skal vi videre, hvilket vi jo meget gerne vil, så skal vi have noget mere areal. Og det kan vi kun få ved en delvis eller hel flytning, siger han.

Altså tegner der sig et billede af en situation lig Randers, hvor en udflytning på sigt er til gavn for alle.

Havnene må flytte
Selv om vi kunne have fortsat længe endnu, er "havnerundfarten" ved at være slut. Eksemplerne på både lukninger og udflytninger tæller mange flere, hvor eksempelvis erhvervshavnene i Holbæk og Sønderborg kan nævnes i første kategori.

I København rykker CMP sin containerterminal længere ud på Nordhavn, hvilket også er et højaktuelt billede på, hvordan byudviklingen presser på.

Konklusionen må være, at erhvervshavnene i stigende grad har brug for at tænke i alternative placeringer, hvis de skal overleve, at byerne rykker tættere på.

Ellers må man formode, som også transportminister Ole Birk Olesen gør, at vi vil se flere havnelukninger fremover.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

MAN Nordjylland fejrer fusion

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Test
Bag rattet på Volvos nye sparegris

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

Nyhedsbrev

8.833 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Online Avis Arkiv

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

DSV har vippet Mærsk af tronen

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Slamsugere gav rekord

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Her er de dyreste miljøzoner

Nye hjælpere til godset

Direktør stopper i NDI

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Satser på nyere brugte el-trucks

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Ny specialistgruppe for krantransport

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kan man gøre en krankrog innovativ?

Ny Trailerpartner bådanhænger !!

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Ny assisterende projektleder hos DS Flexhal

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Ny projekttegner hos DS Flexhal

EasyWash bilvaskemaskine fra WashTec med Race-pakke

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

HF indgår nyt partnerskab

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Her er Mini Trans’ nye direktør

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintr...

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Send til en kollega

0.231