23948sdkhjf

ATL: Det haster med ny bekendtgørelse

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vindmøllevinger, præfabrikerede huse og store stålplader. Der er mange store ting, som bliver transporteret på vejene. Antallet af særtransporter er steget i de seneste år, men det foregår på et usikkert lovgrundlag.

Sidste forår ændrede politiet fortolkningen af reglerne. Det betød, at særtransporterne i en række tilfælde kun fik lov til at køre med ét stykke gods ad gangen. Det kan være én stålplade i stedet for to eller tre, som man tidligere havde kørt med. Det vil i sagens natur føre til langt flere særtransporter på vejene og stigende udgifter for virksomhederne.

I maj sidste år indgik Færdselsstyrelsen, Rigspolitiet, DI Transport, ATL og den øvrige transportbranche dog en aftale, som betød, at man kunne fortsætte med at køre efter den gamle fortolkning af reglerne, indtil en ny bekendtgørelse er på plads.

- Vi er i en midlertidig retstilstand. Det har løst problemet på kort sigt, men det haster med at finde en langsigtet løsning, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Bekendtgørelsen er ikke kommet endnu, og for to uger siden rykkede en samlet transportbranche for et svar fra ministeriet.

”Branchen har fortsat ikke modtaget bekendtgørelsen, hvilket skaber betydelig usikkerhed om det fremtidige retsgrundlag for at udføre disse transporter. Vi skal på den baggrund anmode om, at processen fremskyndes”, hed det i brevet til ministeriet, som DI Transport var medunderskriver på – på vegne af ATL.

ATL har henvendt sig til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Og af det skriftlige svar fremgår, at bekendtgørelsen er på vej.

”Ministeriet arbejder på en ændring af bekendtgørelsen om særtransporter. De involverede myndigheder, herunder Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen, er enige om, at der skal findes en løsning på problemet, og ministeriet forventer, at en ny bekendtgørelse om særtransporter kan træde i kraft pr. 1. juli 2019. Det er endnu ikke muligt at beskrive indholdet af bekendtgørelsen i detaljer”.

Lars William Wesch glæder sig over, at en løsning er på vej.

- Det er godt, hvis vi kan få reglerne på plads inden sommer. Vi ser frem til at få et udkast til bekendtgørelse i høring. Vi har allerede for længe siden sendt vores ønsker om mere fleksible regler til Færdselsstyrelsen, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.309