23948sdkhjf

ATL: Det haster med ny bekendtgørelse

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Vindmøllevinger, præfabrikerede huse og store stålplader. Der er mange store ting, som bliver transporteret på vejene. Antallet af særtransporter er steget i de seneste år, men det foregår på et usikkert lovgrundlag.

Sidste forår ændrede politiet fortolkningen af reglerne. Det betød, at særtransporterne i en række tilfælde kun fik lov til at køre med ét stykke gods ad gangen. Det kan være én stålplade i stedet for to eller tre, som man tidligere havde kørt med. Det vil i sagens natur føre til langt flere særtransporter på vejene og stigende udgifter for virksomhederne.

I maj sidste år indgik Færdselsstyrelsen, Rigspolitiet, DI Transport, ATL og den øvrige transportbranche dog en aftale, som betød, at man kunne fortsætte med at køre efter den gamle fortolkning af reglerne, indtil en ny bekendtgørelse er på plads.

- Vi er i en midlertidig retstilstand. Det har løst problemet på kort sigt, men det haster med at finde en langsigtet løsning, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Bekendtgørelsen er ikke kommet endnu, og for to uger siden rykkede en samlet transportbranche for et svar fra ministeriet.

”Branchen har fortsat ikke modtaget bekendtgørelsen, hvilket skaber betydelig usikkerhed om det fremtidige retsgrundlag for at udføre disse transporter. Vi skal på den baggrund anmode om, at processen fremskyndes”, hed det i brevet til ministeriet, som DI Transport var medunderskriver på – på vegne af ATL.

ATL har henvendt sig til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Og af det skriftlige svar fremgår, at bekendtgørelsen er på vej.

”Ministeriet arbejder på en ændring af bekendtgørelsen om særtransporter. De involverede myndigheder, herunder Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen, er enige om, at der skal findes en løsning på problemet, og ministeriet forventer, at en ny bekendtgørelse om særtransporter kan træde i kraft pr. 1. juli 2019. Det er endnu ikke muligt at beskrive indholdet af bekendtgørelsen i detaljer”.

Lars William Wesch glæder sig over, at en løsning er på vej.

- Det er godt, hvis vi kan få reglerne på plads inden sommer. Vi ser frem til at få et udkast til bekendtgørelse i høring. Vi har allerede for længe siden sendt vores ønsker om mere fleksible regler til Færdselsstyrelsen, siger han.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

MAN Nordjylland fejrer fusion

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Nyhedsbrev

8.833 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Test
Bag rattet på Volvos nye sparegris

Volvo Trucks er efter seks år vendt tilbage til turbocompound-princippet i deres motorstrategi med helt ny udvikling, som betyder bedre økonomi og mere trækkraft.

Online Avis Arkiv

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

DSV har vippet Mærsk af tronen

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Slamsugere gav rekord

J. Hvidtved Larsen realiserede en vækst på 36 procent sidste år. Omsætningen rundede en halv milliard kroner.

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Her er de dyreste miljøzoner

Nye hjælpere til godset

ATL klager over mørklægning af affaldssag i Helsingør

Limfjordstunnelen har det bedre end ventet

Danmarksmester i udkørsel af træ for tredje år i træk

Direktør stopper i NDI

Satser på nyere brugte el-trucks

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Ny specialistgruppe for krantransport

Danmark har mistet en erhvervshavn

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Ny assisterende projektleder hos DS Flexhal

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Ny projekttegner hos DS Flexhal

EasyWash bilvaskemaskine fra WashTec med Race-pakke

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

HF indgår nyt partnerskab

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Her er Mini Trans’ nye direktør

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

2 nye flotte Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til G.O. Trans A/S

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Bulk-Transport A/S har hentet deres nye Kel-Berg 4 aks. maxi flexi gardintr...

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Sch...

Send til en kollega

0.181