23948sdkhjf

Flere unge skal være mekanikere

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Scania har tidligere haft stor succes med oplysningskampagnen "Jobbet, der aldrig står stille". Nu starter kampagnen et nyt kapitel, der i første omgang skal være med til at tiltrække unge til lastvognsmekanikerfaget, men i anden omgang også skal gøre Scania mere synlig overfor potentielle lærlinge.

- Helt generelt vil vi gerne have flere unge, der vælger en uddannelse som lastvognsmekaniker, og derfor er tankerne bag version 2.0 af vores oplysningskampagne at informere de unge om mulighederne for at få en spændende, teknisk uddannelse, siger Scanias HR-chef Anders Cortnum.



Samtidig vil han gerne vise Scania, som en attraktiv arbejdsplads for potentielle lastvognsmekanikerlærlinge.

Ligesom som hos alle andre lastvognsværksteder er der også hos Scania stor efterspørgsel på service og reparation, og det har ført til behov for udvidelse af medarbejderstaben og værkstedskapaciteten.

- Vi mangler mekanikere i flere afdelinger, og de er svære at finde, siger Anders Cortnum.

- En af årsagerne kan formentlig findes i de unges uddannelsesvalg, som i dag i høj grad går mod gymnasiet i stedet for en erhvervsuddannelse. En anden årsag kan være, at vi ikke har været gode nok til at fortælle om lastbilbranchen og de muligheder, vi kan tilbyde, hvorfor mange i stedet har valgt andre brancher, fortsætter Anders Cortnum.

Læs også: Solid halvårs-rapport fra Scania

Det er superfedt af være mekaniker 
Kampagnen lægger blandt andet vægt på at fortælle, at man som lastvognsmekanikerlærling i Scania får masser af tekniske udfordringer og lov til at arbejde med den nyeste teknologi. Desuden er der mange gode kollegaer og fine muligheder for at kunne udvikle sig personligt.

I kampagnen følger man fire unge, som er startet som lastvognsmekanikerlærlinge og efterfølgende har gjort karriere hos Scania som lastvognsmekanikere. Der er: 
* Andreas i lastvognsafdelingen i Ishøj. 
* Christina, der har speciale inden for el, i lastvognsafdelingen i Århus. 

Læs også: Klar til karriere i Scania
* Christoffer er i lastvognsafdelingen i Fredericia. 
* Deep arbejder i opbygningsafdelingen i Ishøj.

De gode historier
- Vi vil tiltrække de gode kandidater, ved hjælp af de gode historier, og det gør vi bedst gennem vores egne medarbejdere, siger marketing- og kommunikationschef Jannie Christiansen.

- De kan bedst forklare de unge, hvorfor lastvognsmekanikerfaget er fedt at beskæftige sig med, og hvordan Scania som arbejdsplads kan været med til at forme dem i deres udvikling

Læs også: Træk på for- og midteraksel

- Vi tror, at mange går rundt med den holdning, at mekanikerfaget er et job, der er lig med sorte fingre og hårdt, ensartet arbejde. Derudover tror mange, at man ikke kan udvikle sine kompetencer inden for faget - og det er jo slet ikke tilfældet, fortsætter Anders Cortnum.

- Mekanikere skal have hænderne skruet rigtigt på, men de skal også kunne beherske en computer. En moderne lastvognsmekaniker beskæftiger sig nemlig både med det grove arbejde med reparation af store motorer, kraner og trailere men i ligeså høj grad fejlfinding og diagnose af lastbilernes mange elektroniske systemer via computere. Og i takt med teknologiens udvikling vil IT kun blive en større og større del af faget.

Spændende udfordringer
- Vi ser, at mange unge med benzin i blodet og en mekaniker i maven ofte ikke er klar over de mange tekniske udfordringer, der er i lastbilbranchen. Derfor har vi en udfordring i at fortælle de unge mennesker om de gode muligheder, som både lastbilbranchen og ikke mindst Scania tilbyder, slutter Anders Cortnum.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Online Avis Arkiv

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Drømmejob som testkører

.

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.169