23948sdkhjf

2019 bliver gennembrudsåret for grønne køretøjer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I januar blev der indregistreret 21.296 nye personbiler. Heraf var 689 enten el, plug-in hybrid eller brint. Det seneste år er der dermed blevet solgt 4.976 nye grønne biler. Det er en betragtelig stigning fra året før, hvor tallet var 1.702.

I dag kører der lidt over 10.000 rene elbiler rundt i Danmark. Tæller vi plugin-hybriderne med, er tallet lidt over 16.000, og med varebilerne runder vi 17.000. Der er dermed stadig et godt stykke vej op til regeringens ambition om en million grønne biler på gaden i 2030. Det vil kræve en målrettet indsats med blandt andet en permanent ændring af afgiftssystemet, hvis vi skal nå i mål, mener DI.

- Selvom antallet af indregistreringerne af grønne biler i januar er steget med knap 80 pct. i forhold til samme måned sidste år, er salget på et meget lavt niveau i forhold til de ambitiøse politiske målsætninger om at udbrede lavemissions-teknologi i den danske bilpark med 1 mio. grønne biler i 2030, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen i DI.

- Det er svært at sige, om ambitionen for den grønne omstilling af vores bilpark bliver indfriet. Men jeg tør godt sige, at de grønne biler får deres gennembrud i år. Det skyldes blandt andet, at produktionen tager fart, så de lange leveringstider bliver forkortet, at modeludbuddet bliver mere varieret, og at teknologien modnes med længere rækkevidde som følge. Det vil appellere til flere målgrupper og gøre det mere attraktivt at anskaffe sig en miljørigtig bil, siger Thomas Møller Sørensen.

- For at indfri de politiske målsætninger om 1 mio. grønne biler, er det dog afgørende at få aktiveret forbrugernes købelyst. Ifølge en ny forbrugerundersøgelse fra Voxmeter forventer 8 pct., at deres kommende bil vil køre på el. Dermed er forbrugerinteressen for el-biler fire gange højere end markedsandelen, som er 2 pct. af privatmarkedet i januar. Så potentialet er stort allerede nu, siger Thomas Møller Sørensen.

- Endelig skal vi sikre, at de grønne biler er konkurrencedygtige med biler med forbrændingsmotor. Det gør vi bedst ved at lave afgifterne afhængig af bilens egenskaber og ikke, som det er i dag, af dens anskaffelsesværdi. På den måde vil for eksempel bedre miljøegenskaber som lavere CO2-udledning føre til lavere afgifter. Og samtidig vil det skabe større og blivende tryghed for både forbrugere, investorer i den nødvendige infrastruktur og bilforhandlerne. Vi kalder det fremtidens afgifter til fremtidens biler, siger Thomas Møller Sørensen.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk slumlejr-sag har nået Vatikanet: Nu vil Paven bekæmpe social dumping

Vatikanet og millioner af internationale transportarbejdere står bag en skarp erklæring mod social dumping, hvor dansk Padborg-slumlejr bruges som eksempel på "afskyelig" udnyttelse.

Handelskrig stækker DSV's schweiziske ærkerival

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Online Avis Arkiv

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

U. L. Petersens Eftf, Preben Nielsen ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter on...

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Send til en kollega

0.188