23948sdkhjf

2019 bliver gennembrudsåret for grønne køretøjer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I januar blev der indregistreret 21.296 nye personbiler. Heraf var 689 enten el, plug-in hybrid eller brint. Det seneste år er der dermed blevet solgt 4.976 nye grønne biler. Det er en betragtelig stigning fra året før, hvor tallet var 1.702.

I dag kører der lidt over 10.000 rene elbiler rundt i Danmark. Tæller vi plugin-hybriderne med, er tallet lidt over 16.000, og med varebilerne runder vi 17.000. Der er dermed stadig et godt stykke vej op til regeringens ambition om en million grønne biler på gaden i 2030. Det vil kræve en målrettet indsats med blandt andet en permanent ændring af afgiftssystemet, hvis vi skal nå i mål, mener DI.

- Selvom antallet af indregistreringerne af grønne biler i januar er steget med knap 80 pct. i forhold til samme måned sidste år, er salget på et meget lavt niveau i forhold til de ambitiøse politiske målsætninger om at udbrede lavemissions-teknologi i den danske bilpark med 1 mio. grønne biler i 2030, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen i DI.

- Det er svært at sige, om ambitionen for den grønne omstilling af vores bilpark bliver indfriet. Men jeg tør godt sige, at de grønne biler får deres gennembrud i år. Det skyldes blandt andet, at produktionen tager fart, så de lange leveringstider bliver forkortet, at modeludbuddet bliver mere varieret, og at teknologien modnes med længere rækkevidde som følge. Det vil appellere til flere målgrupper og gøre det mere attraktivt at anskaffe sig en miljørigtig bil, siger Thomas Møller Sørensen.

- For at indfri de politiske målsætninger om 1 mio. grønne biler, er det dog afgørende at få aktiveret forbrugernes købelyst. Ifølge en ny forbrugerundersøgelse fra Voxmeter forventer 8 pct., at deres kommende bil vil køre på el. Dermed er forbrugerinteressen for el-biler fire gange højere end markedsandelen, som er 2 pct. af privatmarkedet i januar. Så potentialet er stort allerede nu, siger Thomas Møller Sørensen.

- Endelig skal vi sikre, at de grønne biler er konkurrencedygtige med biler med forbrændingsmotor. Det gør vi bedst ved at lave afgifterne afhængig af bilens egenskaber og ikke, som det er i dag, af dens anskaffelsesværdi. På den måde vil for eksempel bedre miljøegenskaber som lavere CO2-udledning føre til lavere afgifter. Og samtidig vil det skabe større og blivende tryghed for både forbrugere, investorer i den nødvendige infrastruktur og bilforhandlerne. Vi kalder det fremtidens afgifter til fremtidens biler, siger Thomas Møller Sørensen.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Overblik: Her fanger fotovognene flest

Panalpina køber op i Sydamerika

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Stena åbner ny rute over Kattegat

Nye leveringer

Nyhedsbrev

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Online Avis Arkiv

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Nu vil DAF med på byggepladsen

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Kranbygger røg under milliarden

Tid til at tænke leasing

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

ITD vil opruste indsats i EU

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny VW Transporter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har du set vores nyeste produkt inden for faldsikringsudstyr?

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Send til en kollega

0.215