23948sdkhjf

Syv brancher kræver klarhed om særtransporter

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Bekendtgørelse forsinkes af Rigspolitiet og Færdselsstyrelsens uenighed om transport af flade byggeelementer.

Skal betonstøbenet, tagspær og stålplader ligge ned og rage ud over lastbilernes sider - eller skal de stilles på skrå på ladet?

Dansk Byggeri og seks vognmands- og speditørorganisationer appellerer til transportminister Ole Birk Olesen (LA) om at blive færdig med den forsinkede revision af bekendtgørelsen om særtransporter.



De ønsker, at stablede plader bliver tilladt, for det er det mest effektive og sikre.

Bekendtgørelsen skulle have været færdig nu, men for nylig var beskeden, at en ny bekendtgørelse tidligst træder i kraft 1. juli.

I øjeblikket kan sådanne flade byggeelementer ligge ned uden at søge om tilladelse til særtransport. Det sker på en dispensation i form af Færdselsstyrelsens notat fra 25. maj 2018 om afskærmning af vandretliggende gods, der er bredere end den normale grænse på 2,55 meter.

Imidlertid indeholder reglerne flere uhensigtsmæssigheder af færdselssikkerheds- og produktivitetsmæssig karakter, understreger de syv organisationer.

Frakendt kørekort betinget
Dispensationen blev udstedt efter en dom fra marts sidste år, da en lastbilchauffør blev idømt betinget frakendelse af førerretten samt bøder for tilsammen 4.500 kroner.

Hans fragt og brøde var et læs rionet, der lå stablet og var 3,13 m bredt.

Alternativet med skråtstillede, ustabile byggelementer vil medføre, at det samme læs skal spredes over flere lastbiler. Det vil være uhensigtsmæssigt af hensyn til færdselssikkerhed, trængsel, byggeriets produktivitet og transportbranchens kapacitet, mener bygge- og transportorganisationerne.

V: Det er uacceptabelt
Ole Birk Olesen, Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen presses indefra på Christiansborg til at finde frem til en hurtig løsning.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) er lige så misfornøjet med situationen som branchen. Han afkræver ministeren en melding om, hvornår en ny bekendtgørelse om sær-transporter kan træde i kraft.

- Det er et slagkraftigt brev fra den samlede branche. Det er ikke for sjovt. Jeg har skrevet til transportministeren, at dette ikke kan accepteres. Nu må man få lavet den bekendtgørelse færdig.

Styrelse skal udforme regler
I samme åndedrag foreslår Venstres ordfører, at udformning af reglerne samles under Færdselsstyrelsen.

- Politiets rolle er at kontrollere de regler, som Færdselsstyrelsen laver. Sådan ser jeg på det. Det skal ligge ét sted. For omkring et år siden strammede Rigspolitiet fortolkningen af reglerne for særtransporter. Det var meget uhensigtsmæssigt og ikke særligt erhvervsvenligt.

- Det var også omkostningsdrivende og uden betydning for sikkerheden, så vidt jeg kan vurdere.

- Derfor er der behov for en præcisering, så vi undgår de problemer, som transportørerne og erhvervslivet oplever derude, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Mangel på specialkøretøjer
Forud for notatet om tilladelsesfri særtransport holdt Færdselsstyrelsen et møde i Ribe i april sidste år med organisationer inden for byggeri, transport og industri.

- Her blev der fremlagt talrige eksempler, at politiets nye fortolkning ville medføre en femdobling af antallet af transporter, oplyste Michael Mangelsen, der er Kran Blok Erfas afgående formand.

ITD advarede i juni sidste år, at en del transporter slet ikke vil kunne gennemføres på grund af mangel på specialkøretøjer såsom elementtrailere, hvis Rigspolitiet fik sin vilje.

Krav om specialkøretøj medfører, at køretøjet ikke kan køre med returlast ved afhentning af støbenet i Tyskland, det vil sige den ene vej køres med tomt lad.

Dertil kommer usikkerheden om det fremtidige retsgrundlag for sådanne transporter.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Overblik: Her fanger fotovognene flest

Panalpina køber op i Sydamerika

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Stena åbner ny rute over Kattegat

Nye leveringer

Nyhedsbrev

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Online Avis Arkiv

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Nu vil DAF med på byggepladsen

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Kranbygger røg under milliarden

Tid til at tænke leasing

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

ITD vil opruste indsats i EU

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny VW Transporter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har du set vores nyeste produkt inden for faldsikringsudstyr?

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Send til en kollega

0.2