23948sdkhjf

Syv brancher kræver klarhed om særtransporter

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Bekendtgørelse forsinkes af Rigspolitiet og Færdselsstyrelsens uenighed om transport af flade byggeelementer.

Skal betonstøbenet, tagspær og stålplader ligge ned og rage ud over lastbilernes sider - eller skal de stilles på skrå på ladet?

Dansk Byggeri og seks vognmands- og speditørorganisationer appellerer til transportminister Ole Birk Olesen (LA) om at blive færdig med den forsinkede revision af bekendtgørelsen om særtransporter.



De ønsker, at stablede plader bliver tilladt, for det er det mest effektive og sikre.

Bekendtgørelsen skulle have været færdig nu, men for nylig var beskeden, at en ny bekendtgørelse tidligst træder i kraft 1. juli.

I øjeblikket kan sådanne flade byggeelementer ligge ned uden at søge om tilladelse til særtransport. Det sker på en dispensation i form af Færdselsstyrelsens notat fra 25. maj 2018 om afskærmning af vandretliggende gods, der er bredere end den normale grænse på 2,55 meter.

Imidlertid indeholder reglerne flere uhensigtsmæssigheder af færdselssikkerheds- og produktivitetsmæssig karakter, understreger de syv organisationer.

Frakendt kørekort betinget
Dispensationen blev udstedt efter en dom fra marts sidste år, da en lastbilchauffør blev idømt betinget frakendelse af førerretten samt bøder for tilsammen 4.500 kroner.

Hans fragt og brøde var et læs rionet, der lå stablet og var 3,13 m bredt.

Alternativet med skråtstillede, ustabile byggelementer vil medføre, at det samme læs skal spredes over flere lastbiler. Det vil være uhensigtsmæssigt af hensyn til færdselssikkerhed, trængsel, byggeriets produktivitet og transportbranchens kapacitet, mener bygge- og transportorganisationerne.

V: Det er uacceptabelt
Ole Birk Olesen, Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen presses indefra på Christiansborg til at finde frem til en hurtig løsning.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) er lige så misfornøjet med situationen som branchen. Han afkræver ministeren en melding om, hvornår en ny bekendtgørelse om sær-transporter kan træde i kraft.

- Det er et slagkraftigt brev fra den samlede branche. Det er ikke for sjovt. Jeg har skrevet til transportministeren, at dette ikke kan accepteres. Nu må man få lavet den bekendtgørelse færdig.

Styrelse skal udforme regler
I samme åndedrag foreslår Venstres ordfører, at udformning af reglerne samles under Færdselsstyrelsen.

- Politiets rolle er at kontrollere de regler, som Færdselsstyrelsen laver. Sådan ser jeg på det. Det skal ligge ét sted. For omkring et år siden strammede Rigspolitiet fortolkningen af reglerne for særtransporter. Det var meget uhensigtsmæssigt og ikke særligt erhvervsvenligt.

- Det var også omkostningsdrivende og uden betydning for sikkerheden, så vidt jeg kan vurdere.

- Derfor er der behov for en præcisering, så vi undgår de problemer, som transportørerne og erhvervslivet oplever derude, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Mangel på specialkøretøjer
Forud for notatet om tilladelsesfri særtransport holdt Færdselsstyrelsen et møde i Ribe i april sidste år med organisationer inden for byggeri, transport og industri.

- Her blev der fremlagt talrige eksempler, at politiets nye fortolkning ville medføre en femdobling af antallet af transporter, oplyste Michael Mangelsen, der er Kran Blok Erfas afgående formand.

ITD advarede i juni sidste år, at en del transporter slet ikke vil kunne gennemføres på grund af mangel på specialkøretøjer såsom elementtrailere, hvis Rigspolitiet fik sin vilje.

Krav om specialkøretøj medfører, at køretøjet ikke kan køre med returlast ved afhentning af støbenet i Tyskland, det vil sige den ene vej køres med tomt lad.

Dertil kommer usikkerheden om det fremtidige retsgrundlag for sådanne transporter.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk slumlejr-sag har nået Vatikanet: Nu vil Paven bekæmpe social dumping

Vatikanet og millioner af internationale transportarbejdere står bag en skarp erklæring mod social dumping, hvor dansk Padborg-slumlejr bruges som eksempel på "afskyelig" udnyttelse.

Handelskrig stækker DSV's schweiziske ærkerival

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Online Avis Arkiv

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

U. L. Petersens Eftf, Preben Nielsen ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter on...

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Send til en kollega

0.166