23948sdkhjf

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

EU-landene og Europa-Parlamentet er natten til tirsdag blevet enige om en aftale, der for første gang stiller krav til nye lastbilers CO2-udledninger.

Udledningerne fra transportsektoren udgør ca. 25 procent af EU’s udledning og er stigende. Derfor er det nødvendigt med EU-tiltag for at fremme den grønne omstilling i transportsektoren i EU, mener altså et enig EU-Ministerråd og -Parlament.

DTLs administrerende direktør Erik Østergaard er enig i, at en reduktion af vejtransportens CO2 aftryk er nødvendig, og anser grænseværdierne for acceptable: –Man må dog forvente, at kravene vil medføre øgede omkostninger. På den anden side er bilindustrien også godt på vej med udvikling af nye lastbiler drevet af nye drivmidler. Men samlet set vil det med stor sandsynlighed betyde at branchens omkostninger stiger.

Aftalen betyder, at nye lastbiler skal udlede 15 pct. mindre CO2 i 2025 og 30 mindre CO2 i 2030 i forhold til 2019. Kravene bidrager til at nedbringe udledningerne af CO2 i hele Europa og sætter skub i udviklingen af klimavenlige køretøjer.

Kniber med infrastruktur i Danmark
Erik Østergaard anser det for en forudsætning for at opnå de fulde fordele af lastbiler med mindre emissioner, at der er en infrastruktur på plads til at levere renere brændstof, og det kniber det med i Danmark, mener han:

- Der findes dårligt nok infrastruktur til andet end traditionelle diesellastbiler, og der udbydes af samme grund nærmest ikke andre typer biler på det danske marked. I dag er det således ikke en realistisk mulighed for en dansk vognmand at købe andet end en diesellastbil. De nye CO2 standarder vil selvfølgelig gøre disse diesellastbiler renere også, men der skal gøres en indsats på alle fronter for at opnå alle fordelene.

Større effektivitet i Skandinavien

Samtidig peger DTL på, at kravene alene omfatter to- og treakslede biler og ikke som minimum fire-og evt. femakslede, og at godsvægten stopper ved 26,5 ton. Lastbiler i Danmark og de skandinaviske lande kører som bekendt op til 40 ton eller mere.

- Det er helt afgørende at få et realistisk grundlag for vurderingen af udledningen af CO2, og det gøres ikke med urealistisk lav godsvægt, fastslår Erik Østergaard, og fortsætter: -Det er i det hele taget vigtigt, at EU-regulering og krav tager højde for udviklingen i branchen i forhold til stadig længere og bredere biler og anhængere, stadig større vægt, modulvogntog, mv, der skaber større effektivitet pr. transporteret ton.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lærlingens vej til at køre varebil

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Nyhedsbrev

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Online Avis Arkiv

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye havnekajer på en halv kilometer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye leveringer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Skive Køletransport investerer massivt

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Sovepauser: P-vagters skærpede kontrol virker

Over 80.000 bilister har set film under kørslen

Skiftedag i Volvos marketing

Første danske tankstation klar med flydende naturgas

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Trailer støtter hjemløse børn

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Rekordmange biler krydsede Storebæltsbroen

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Sådan virker Volvos turbo-compound

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Benny Mathiesens Vognmandsforretning ApS

Se alle de gode tilbud i vores nye værktøjsavis!

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter

Spar masser af penge

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Ny End...

Trafikstøj er farligt for vores helbred - men hvad gør vi ved det?

Send til en kollega

0.201