23948sdkhjf

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern A/S.

Scandlines og Stena Line har stævnet Finansministeriet for at få stoppet lån og statsgarantier til Femern A/S, der står for at opføre Femern-forbindelsen. Rederierne vil samtidig have finansministeren til at kræve tidligere ydede lån tilbage.

Det oplyser Sund & Bælt i en meddelelse via CVR.dk, og Scandlines bekræfter, at der er indgivet en stævning.

Stævningen kommer efter en afgørelse i EU-regi, der trak en tidligere godkendelse af statsstøtten til Femern-forbindelsen tilbage. Sagen kører igen i EU-regi.

- Scandlines og Stena Line har den 15. februar 2019 udtaget stævning mod Finansministeriet med påstand om, at det forbydes finansministeren at yde statsgaranterede lån eller give statsgarantier med hjemmel i anlægsloven til brug for Femern A/S' lånoptagelse.

- Desuden har rederierne påstået, at finansministeren skal kræve en tilbagebetaling af den økonomiske fordel, Femern A/S har opnået ved statsgaranterede lån og statsgarantier udstedt i medfør af anlægsloven, skriver Sund & Bælt, der ejer Femern A/S.

I december afgjorde EU-Domstolen, at EU-Kommissionens tidligere godkendelse af støtten til Femern-forbindelsen, en planlagt 19 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby på Lolland og øen Femern i Tyskland, var sket med retlige fejl og urigtige skøn.

- Rent praktisk er det nogle gange sådan, at hvis man vil have implementeret en EU-dom, så må man gå til de nationale domstole.

- Ofte er det dog ikke nødvendigt, fordi taberne retter ind efter den dom, der er afgivet. Men det lader ikke til at være tilfældet her. De har i hvert fald ikke gjort det af egen drift endnu, siger administrerende direktør for Scandlines Søren Poulsgaard Jensen og fortsætter:

- Vi må holde fast i, at vi har vundet en sag ved EU-retten. Og det eneste vi beder om er, at den bliver fulgt.

Scandlines sejler på ruten, som Femern-forbindelsen vil dække. Dermed vil forbindelsen blive en direkte konkurrent til Scandlines.

- Den anlagte sag forventes ikke at påvirke Femern A/S' økonomi eller planerne for gennemførelsen af Femern-projektet, skriver Sund & Bælt i meddelelsen.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lærlingens vej til at køre varebil

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Nyhedsbrev

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Online Avis Arkiv

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye havnekajer på en halv kilometer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye leveringer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Skive Køletransport investerer massivt

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Sovepauser: P-vagters skærpede kontrol virker

Over 80.000 bilister har set film under kørslen

Skiftedag i Volvos marketing

Første danske tankstation klar med flydende naturgas

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Trailer støtter hjemløse børn

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Rekordmange biler krydsede Storebæltsbroen

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Sådan virker Volvos turbo-compound

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Benny Mathiesens Vognmandsforretning ApS

Se alle de gode tilbud i vores nye værktøjsavis!

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter

Spar masser af penge

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Ny End...

Trafikstøj er farligt for vores helbred - men hvad gør vi ved det?

Send til en kollega

0.196