23948sdkhjf

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern A/S.

Scandlines og Stena Line har stævnet Finansministeriet for at få stoppet lån og statsgarantier til Femern A/S, der står for at opføre Femern-forbindelsen. Rederierne vil samtidig have finansministeren til at kræve tidligere ydede lån tilbage.

Det oplyser Sund & Bælt i en meddelelse via CVR.dk, og Scandlines bekræfter, at der er indgivet en stævning.

Stævningen kommer efter en afgørelse i EU-regi, der trak en tidligere godkendelse af statsstøtten til Femern-forbindelsen tilbage. Sagen kører igen i EU-regi.

- Scandlines og Stena Line har den 15. februar 2019 udtaget stævning mod Finansministeriet med påstand om, at det forbydes finansministeren at yde statsgaranterede lån eller give statsgarantier med hjemmel i anlægsloven til brug for Femern A/S' lånoptagelse.

- Desuden har rederierne påstået, at finansministeren skal kræve en tilbagebetaling af den økonomiske fordel, Femern A/S har opnået ved statsgaranterede lån og statsgarantier udstedt i medfør af anlægsloven, skriver Sund & Bælt, der ejer Femern A/S.

I december afgjorde EU-Domstolen, at EU-Kommissionens tidligere godkendelse af støtten til Femern-forbindelsen, en planlagt 19 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby på Lolland og øen Femern i Tyskland, var sket med retlige fejl og urigtige skøn.

- Rent praktisk er det nogle gange sådan, at hvis man vil have implementeret en EU-dom, så må man gå til de nationale domstole.

- Ofte er det dog ikke nødvendigt, fordi taberne retter ind efter den dom, der er afgivet. Men det lader ikke til at være tilfældet her. De har i hvert fald ikke gjort det af egen drift endnu, siger administrerende direktør for Scandlines Søren Poulsgaard Jensen og fortsætter:

- Vi må holde fast i, at vi har vundet en sag ved EU-retten. Og det eneste vi beder om er, at den bliver fulgt.

Scandlines sejler på ruten, som Femern-forbindelsen vil dække. Dermed vil forbindelsen blive en direkte konkurrent til Scandlines.

- Den anlagte sag forventes ikke at påvirke Femern A/S' økonomi eller planerne for gennemførelsen af Femern-projektet, skriver Sund & Bælt i meddelelsen.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV får ny storaktionær

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

Padborg Transportmesse 2019
Spejlløs lastbil i Padborg

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Online Avis Arkiv

Padborg Transportmesse 2019
Travlt hos Super Dæk Padborg

Padborg Transportmesse 2019
Stort lækkerheds-område i Padborg

Padborg Transportmesse 2019
Tæt på Scanias chaufførmiljø

Padborg Transportmesse 2019
HMF tager to med til Padborg

De besøgende vil kunne se en kranbil med wirehejs og en tømmerhandelbil.

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Test
Arocs-test i grusgraven

Flyvende biler er ikke science fiction

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

ATL: Behov for flere veje

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Kort om navne

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Hydraulisk fjernstyret akku-pumpe for sikkerhedsklip

Vognmandsfirmaet K.P. Nielsen er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Jens Johannesen har fået leveret den nye EFFER model 2255

ADVARSEL: Har du højdeskræk, skal du IKKE se denne video!

Ny trailer til Viborg renovation !

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Tr...

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Send til en kollega

0.191