23948sdkhjf

EU afviser cabotage i England

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Det har konsekvenser at melde sig ud, fastslår både EU-kommissær og den danske trafikminister

EU-kommissionen er med på det britiske forslag om, at man anerkender hinandens vognmandstilladelser, men kun resten af året.

Briterne foreslår ikke en udløbsadato, og de får også en kold skulder til forslaget om, at man tillader cabotage hos hinanden, hvis det ender med en skilsmisse uden aftale efter "Exit Day" den 29. marts.



Den danske EU kommissær, Margrethe Vestager, gør det klart, at briterne ikke bare kan få det som de ønsker det.

- Det ledende princip er, at det har konsekvenser, hvis man melder sig ud på en måde, der ikke er håndteret. Vi kan ikke lave en buffer, som gør, at der ingen konsekvenser er, siger Margrethe Vestager til Transportmagasinet.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er på samme linje.

- Det har en konsekvens at melde sig ud af EU.

Læs også: Nu går Brexit ind i afgørende fase

- Vores generelle position er fra dansk side, at UK godt må få nogle overgangsordninger, der letter overgangen fra det at være medlem til ikke-medlem; men det er vigtigt, at det er overgangsordninger. Der er forskel på at være medlem af EU og ikke være medlem. Vi ønsker ikke permanente særforhold for UK, siger Ole Birk Olesen.

Langt det meste vejgods over Kanalen og Nordsøen transporteres af EU-transportører. Derfor ønsker den britiske regering at holde forsyningslinjerne intakte. Det britiske udspil er også uden udløbsdato.

- Den britiske regering har en interesse i, at cabotage er inkluderet. Op mod 80 procent af den internationale transport til UK er med ikke-britiske lastbiler. De kører cabotage i UK. Med andre ord vil en stor del af kapaciteten forsvinde på det britiske marked, forklarer direktør Søren Hyldstrup Larsen, Nordic Logistics Association, NLA.

- Disse EU-lastbiler er primært irske, franske, hollandsk og belgiske. Derfor ønsker de lande også cabotage inkluderet.

Læs også: Leman frygter ikke Brexit

NLA, som DTL er medlem af, siger ligesom EU-kommissionen nej til at lade nødaftalen omfatte cabotage.

- Storbritannien skal ikke stå bedre i en No Deal-situation end i en situation med en aftale, siger Søren Hyldstrup Larsen.

ITD’s politiske chefkonsulent, Jørn-Henrik Carstens, foretrækker, at cabotage indgår i aftalen.

- Grundlæggende vil det være en større fordel for den danske transportbranche at få cabotagen med. Jeg ser få engelske biler køre i Danmark, mens jeg tror, at en hel del danskere kører i England, siger Jørn-Henrik Carstens.

Mere om: Brexit
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.168