23948sdkhjf

EU afviser cabotage i England

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Det har konsekvenser at melde sig ud, fastslår både EU-kommissær og den danske trafikminister

EU-kommissionen er med på det britiske forslag om, at man anerkender hinandens vognmandstilladelser, men kun resten af året.

Briterne foreslår ikke en udløbsadato, og de får også en kold skulder til forslaget om, at man tillader cabotage hos hinanden, hvis det ender med en skilsmisse uden aftale efter "Exit Day" den 29. marts.



Den danske EU kommissær, Margrethe Vestager, gør det klart, at briterne ikke bare kan få det som de ønsker det.

- Det ledende princip er, at det har konsekvenser, hvis man melder sig ud på en måde, der ikke er håndteret. Vi kan ikke lave en buffer, som gør, at der ingen konsekvenser er, siger Margrethe Vestager til Transportmagasinet.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er på samme linje.

- Det har en konsekvens at melde sig ud af EU.

Læs også: Nu går Brexit ind i afgørende fase

- Vores generelle position er fra dansk side, at UK godt må få nogle overgangsordninger, der letter overgangen fra det at være medlem til ikke-medlem; men det er vigtigt, at det er overgangsordninger. Der er forskel på at være medlem af EU og ikke være medlem. Vi ønsker ikke permanente særforhold for UK, siger Ole Birk Olesen.

Langt det meste vejgods over Kanalen og Nordsøen transporteres af EU-transportører. Derfor ønsker den britiske regering at holde forsyningslinjerne intakte. Det britiske udspil er også uden udløbsdato.

- Den britiske regering har en interesse i, at cabotage er inkluderet. Op mod 80 procent af den internationale transport til UK er med ikke-britiske lastbiler. De kører cabotage i UK. Med andre ord vil en stor del af kapaciteten forsvinde på det britiske marked, forklarer direktør Søren Hyldstrup Larsen, Nordic Logistics Association, NLA.

- Disse EU-lastbiler er primært irske, franske, hollandsk og belgiske. Derfor ønsker de lande også cabotage inkluderet.

Læs også: Brexit-nødplan på vej

NLA, som DTL er medlem af, siger ligesom EU-kommissionen nej til at lade nødaftalen omfatte cabotage.

- Storbritannien skal ikke stå bedre i en No Deal-situation end i en situation med en aftale, siger Søren Hyldstrup Larsen.

ITD’s politiske chefkonsulent, Jørn-Henrik Carstens, foretrækker, at cabotage indgår i aftalen.

- Grundlæggende vil det være en større fordel for den danske transportbranche at få cabotagen med. Jeg ser få engelske biler køre i Danmark, mens jeg tror, at en hel del danskere kører i England, siger Jørn-Henrik Carstens.

Mere om: Brexit
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Der er brug for flere danske chauffører

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

Online Avis Arkiv

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Renault viser el-lastbil

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Dansk tolder udnævnt i FN

Varebil hyldes med sang

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

Femern: Byggeplads klargøres

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Her er Årets Transportvirksomhed 2019

Transportordførers valgtog forårsager naturbrande

Et valg-arrangement med et damplokomotiv har kørt rundt og skabt naturbrande i Midt- og Vestjylland

DF'er vil vædde fadøl om omstridt vejpakkes liv i EU

Kandidaterne til EU-Parlamentet er uenige om, hvordan man bedst bekæmper underbetaling i transportbranchen.

Ulykker får vognmand til at sælge sine lastbiler

Uerfarne chauffører ødelagde broer, biler, tage og træer

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Bulk-Transport A/S

NOPA kærre klar til udkørsel i Vejle kommune

CERTEX Danmark A/S er eksperter i kranløsninger, tilbehør & service

Stort tillykke til Contiga A/S med deres ISO 9001 certifikat

Går du op i dit løfteudstyrs tilstand?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Vognmand Harding Poulsen

Send til en kollega

0.166