23948sdkhjf

EU afviser cabotage i England

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Det har konsekvenser at melde sig ud, fastslår både EU-kommissær og den danske trafikminister

EU-kommissionen er med på det britiske forslag om, at man anerkender hinandens vognmandstilladelser, men kun resten af året.

Briterne foreslår ikke en udløbsadato, og de får også en kold skulder til forslaget om, at man tillader cabotage hos hinanden, hvis det ender med en skilsmisse uden aftale efter "Exit Day" den 29. marts.



Den danske EU kommissær, Margrethe Vestager, gør det klart, at briterne ikke bare kan få det som de ønsker det.

- Det ledende princip er, at det har konsekvenser, hvis man melder sig ud på en måde, der ikke er håndteret. Vi kan ikke lave en buffer, som gør, at der ingen konsekvenser er, siger Margrethe Vestager til Transportmagasinet.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er på samme linje.

- Det har en konsekvens at melde sig ud af EU.

Læs også: Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

- Vores generelle position er fra dansk side, at UK godt må få nogle overgangsordninger, der letter overgangen fra det at være medlem til ikke-medlem; men det er vigtigt, at det er overgangsordninger. Der er forskel på at være medlem af EU og ikke være medlem. Vi ønsker ikke permanente særforhold for UK, siger Ole Birk Olesen.

Langt det meste vejgods over Kanalen og Nordsøen transporteres af EU-transportører. Derfor ønsker den britiske regering at holde forsyningslinjerne intakte. Det britiske udspil er også uden udløbsdato.

- Den britiske regering har en interesse i, at cabotage er inkluderet. Op mod 80 procent af den internationale transport til UK er med ikke-britiske lastbiler. De kører cabotage i UK. Med andre ord vil en stor del af kapaciteten forsvinde på det britiske marked, forklarer direktør Søren Hyldstrup Larsen, Nordic Logistics Association, NLA.

- Disse EU-lastbiler er primært irske, franske, hollandsk og belgiske. Derfor ønsker de lande også cabotage inkluderet.

Læs også: DFDS vinder ny brexit-kontrakt

NLA, som DTL er medlem af, siger ligesom EU-kommissionen nej til at lade nødaftalen omfatte cabotage.

- Storbritannien skal ikke stå bedre i en No Deal-situation end i en situation med en aftale, siger Søren Hyldstrup Larsen.

ITD’s politiske chefkonsulent, Jørn-Henrik Carstens, foretrækker, at cabotage indgår i aftalen.

- Grundlæggende vil det være en større fordel for den danske transportbranche at få cabotagen med. Jeg ser få engelske biler køre i Danmark, mens jeg tror, at en hel del danskere kører i England, siger Jørn-Henrik Carstens.

Mere om: Brexit
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Sydfynsk fragtmand dobler op på driftsresultatet

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Nyhedsbrev

9.151 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Stor Scania til Bette Gris

Online Avis Arkiv

Corona sætter en dæmper på NTG’s vækst

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Leman mærket af lavere indtjening: Nu sætter de fart på væksten

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Nyt 80.000 kvm logistikcenter i Trekantområdet

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Havnevirksomheder i Kolding går sammen i åbent brev til politikere

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Lastbilkoncern vil redde ældre dieselkøretøjer med nye partikelfiltre

Glostrup-firma leverer nyt trecifret millionoverskud

Lastbilsalg ramt af corona

Prispres og investeringer bremser vækst hos djurslandsk vognmand

Salget af varebiler styrtdykker

Universal Transport løfter aktivitetsniveauet

Daimler henter topchef hos Scania

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Robotter gør lageret mere sikkert

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

DSV Transport overtager al kørsel for LT Gruppen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Spar 90% CO2 på dine transporter

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Nye NOx sensorer fra PE er nu på hylden hos BESKO.

Brings nye logistikcenter i Greve står færdigt

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

Hejseladsopbygning i klare farver klar til landevejen

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

Kel-Berg overføringsanhænger til Brdr. Rasmussen Stenstrup

Eftersyn af kraner - så tag en snak med Harry eller Anders

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

NOS A/S 24-7-365

Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Kim Christensen

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Vi leverer dine paller og dit gods mens du sover!

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Log nemt på vores certifikatsystem EasyCert via fyns-kran.dk

Gratis online møde om ISO 27001

Send til en kollega

0.235