23948sdkhjf

Svanemærket vaskehal til busser

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Som den første i Norden kan Puslepladsen i Silkeborg tilbyde en svanemærket vaskehal til busser.

Transport anses for at være ét af de områder, der udgør den største miljøbelastning og samtidig findes der ikke miljømærkekrav for køretøjer. Det er ikke ensbetydende med, at branchen ikke har øje for miljøet. Svanemærkede produkter, der er knyttet til drift og vedligehold af biler, busser og lastbiler, er allerede med stor succes etableret på det danske marked. Faktisk er antallet af svanemærkede bilvaskehaller i Danmark i løbet af de senere år vokset støt og har nu rundet 100.

Som den første i Norden - ja faktisk i verden - har Puslepladsen i Silkeborg netop fået svanemærket sit bus-vaskeanlæg. Det er sket i forbindelse med udskiftning et ældre vaskeanlæg med et nyt.



- Vi har valgt at investere i svanemærkning af vores vaskehaller, og specielt busvasken, da vi ønsker at vise vores kunder, at vi går forrest når det gælder miljø og vandbesparelse, siger Søren og Stig Bak fra Puslepladsen i Silkeborg.

- Det giver busselskaberne mulighed for at vælge en vask, der både giver rene busser og et renere miljø.

- Svanemærkede vaskehaller til biler og busser skal blandt andet have et lavt forbrug af rent vand og skal samtidig udlede markant mindre olie og langt færre tungmetaller end traditionelle vaskehaller, siger Martin Fabiansen, der er direktør i Miljømærkning Danmark.

Hos Puslepladsen har man oplevet en stor besparelse på vandet. Faktisk bruges der nu kun 10 procent af det vandforbrug, den tidligere vaskemaskine havde.

- Samtidig er vaskeresultatet helt i top. Vi vasker en bus på 3½ minut. Vi forventer at komme op og vaske 9.000 busser om året og sparer på den måde 4.500 kubikmeter rent vand. Den smule spildevand, vi udleder, er biologisk renset og indeholder meget færre tungmetaller og ftalater samt mindre olie end fra traditionelle vaskehaller.

Personbilvask svanemærket
Samtidig med den svanemærkede busvaskehal fik Puslepladsen også svanemærket personbilsvaskehallen. Begge vaskeanlæg er knyttet til samme biologiske renseanlæg.

Washtec leverer cirka 100 anlæg til servicestationer hvert år, og på nuværende tidspunkt er der installeret over 100 anlæg med svanemærket. Faktisk anvender stort set alle de vaskeanlæg, som Washtec leverer og servicerer i dag, svanemærket kemi.

Mange betingelser
Der er mange betingelser, som skal opfyldes for, at et vaskeanlæg kan blive Svanemærket. Der er blandt andet krav til forbruget af frisk vand.

Den nyligt installerede personbilsvask hos Puslepladsen ligger et pænt stykke under kravet på 70 liter rent vand pr. bil. Faktisk bruger personbilsvasken kun omkring 35 liter pr. køretøj - og busvasken kun 60 liter, uden at det går ud over vaskekvaliteten.

Der anvendes stadig en masse vand til vaskemaskinerne, men størstedelen af vandet er biologisk renset efter stort set de samme principper som i de offentlige renseanlæg.

Det betyder også, at overskudsvandet (spildevandet) kan udledes direkte til offentligt kloak uden brug af olieudskiller.

Udledningen er dog meget begrænset, da det friskvand, der tilføres i hver vask, anvendes i slutskyllet. Man regner med at 15 liter vand fra en personbil fordamper efter vasken.

Analyser af spildevandet viser tydeligt, at samtlige grænseværdier overholdes. Faktisk er grænseværdierne så langt under de krav, som kommunerne stiller til udledning, at flere og flere kunder vælger løsningen med biologisk vandrens.

Grundlicens til svanemærket
Fra WashTec`s side, har det været en spændende udfordring at få svanemærket på Puslepladsens busvasker.

- Vi har nu en grundlicens til svanemærkning af busvaskeanlæg, som vi selvfølgeligt håber, at kunne bruge på andre vaskeanlæg, siger Finn Normann.

- Vi håber specielt på interesse fa de store busselskaber, hvor kravene til miljøvenlig drift og vedligeholdelse bliver større og større. Det er et oplagt område for videreudvikling af konceptet.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.161