23948sdkhjf

Svanemærket vaskehal til busser

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Som den første i Norden kan Puslepladsen i Silkeborg tilbyde en svanemærket vaskehal til busser.

Transport anses for at være ét af de områder, der udgør den største miljøbelastning og samtidig findes der ikke miljømærkekrav for køretøjer. Det er ikke ensbetydende med, at branchen ikke har øje for miljøet. Svanemærkede produkter, der er knyttet til drift og vedligehold af biler, busser og lastbiler, er allerede med stor succes etableret på det danske marked. Faktisk er antallet af svanemærkede bilvaskehaller i Danmark i løbet af de senere år vokset støt og har nu rundet 100.

Som den første i Norden - ja faktisk i verden - har Puslepladsen i Silkeborg netop fået svanemærket sit bus-vaskeanlæg. Det er sket i forbindelse med udskiftning et ældre vaskeanlæg med et nyt.



- Vi har valgt at investere i svanemærkning af vores vaskehaller, og specielt busvasken, da vi ønsker at vise vores kunder, at vi går forrest når det gælder miljø og vandbesparelse, siger Søren og Stig Bak fra Puslepladsen i Silkeborg.

- Det giver busselskaberne mulighed for at vælge en vask, der både giver rene busser og et renere miljø.

- Svanemærkede vaskehaller til biler og busser skal blandt andet have et lavt forbrug af rent vand og skal samtidig udlede markant mindre olie og langt færre tungmetaller end traditionelle vaskehaller, siger Martin Fabiansen, der er direktør i Miljømærkning Danmark.

Hos Puslepladsen har man oplevet en stor besparelse på vandet. Faktisk bruges der nu kun 10 procent af det vandforbrug, den tidligere vaskemaskine havde.

- Samtidig er vaskeresultatet helt i top. Vi vasker en bus på 3½ minut. Vi forventer at komme op og vaske 9.000 busser om året og sparer på den måde 4.500 kubikmeter rent vand. Den smule spildevand, vi udleder, er biologisk renset og indeholder meget færre tungmetaller og ftalater samt mindre olie end fra traditionelle vaskehaller.

Personbilvask svanemærket
Samtidig med den svanemærkede busvaskehal fik Puslepladsen også svanemærket personbilsvaskehallen. Begge vaskeanlæg er knyttet til samme biologiske renseanlæg.

Washtec leverer cirka 100 anlæg til servicestationer hvert år, og på nuværende tidspunkt er der installeret over 100 anlæg med svanemærket. Faktisk anvender stort set alle de vaskeanlæg, som Washtec leverer og servicerer i dag, svanemærket kemi.

Mange betingelser
Der er mange betingelser, som skal opfyldes for, at et vaskeanlæg kan blive Svanemærket. Der er blandt andet krav til forbruget af frisk vand.

Den nyligt installerede personbilsvask hos Puslepladsen ligger et pænt stykke under kravet på 70 liter rent vand pr. bil. Faktisk bruger personbilsvasken kun omkring 35 liter pr. køretøj - og busvasken kun 60 liter, uden at det går ud over vaskekvaliteten.

Der anvendes stadig en masse vand til vaskemaskinerne, men størstedelen af vandet er biologisk renset efter stort set de samme principper som i de offentlige renseanlæg.

Det betyder også, at overskudsvandet (spildevandet) kan udledes direkte til offentligt kloak uden brug af olieudskiller.

Udledningen er dog meget begrænset, da det friskvand, der tilføres i hver vask, anvendes i slutskyllet. Man regner med at 15 liter vand fra en personbil fordamper efter vasken.

Analyser af spildevandet viser tydeligt, at samtlige grænseværdier overholdes. Faktisk er grænseværdierne så langt under de krav, som kommunerne stiller til udledning, at flere og flere kunder vælger løsningen med biologisk vandrens.

Grundlicens til svanemærket
Fra WashTec`s side, har det været en spændende udfordring at få svanemærket på Puslepladsens busvasker.

- Vi har nu en grundlicens til svanemærkning af busvaskeanlæg, som vi selvfølgeligt håber, at kunne bruge på andre vaskeanlæg, siger Finn Normann.

- Vi håber specielt på interesse fa de store busselskaber, hvor kravene til miljøvenlig drift og vedligeholdelse bliver større og større. Det er et oplagt område for videreudvikling af konceptet.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Corona sætter en dæmper på NTG’s vækst

Sydfynsk fragtmand dobler op på driftsresultatet

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

Nyhedsbrev

9.150 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Stor Scania til Bette Gris

Online Avis Arkiv

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Leman mærket af lavere indtjening: Nu sætter de fart på væksten

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Nyt 80.000 kvm logistikcenter i Trekantområdet

Havnevirksomheder i Kolding går sammen i åbent brev til politikere

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Lastbilkoncern vil redde ældre dieselkøretøjer med nye partikelfiltre

Glostrup-firma leverer nyt trecifret millionoverskud

Prispres og investeringer bremser vækst hos djurslandsk vognmand

Lastbilsalg ramt af corona

Salget af varebiler styrtdykker

Universal Transport løfter aktivitetsniveauet

Daimler henter topchef hos Scania

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Robotter gør lageret mere sikkert

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

DSV Transport overtager al kørsel for LT Gruppen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Spar 90% CO2 på dine transporter

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Nye NOx sensorer fra PE er nu på hylden hos BESKO.

Brings nye logistikcenter i Greve står færdigt

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

Hejseladsopbygning i klare farver klar til landevejen

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

Kel-Berg overføringsanhænger til Brdr. Rasmussen Stenstrup

Eftersyn af kraner - så tag en snak med Harry eller Anders

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

NOS A/S 24-7-365

Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Kim Christensen

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Vi leverer dine paller og dit gods mens du sover!

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Log nemt på vores certifikatsystem EasyCert via fyns-kran.dk

Gratis online møde om ISO 27001

Send til en kollega

0.174