23948sdkhjf

Vognmænd i flere lande råber op: Giv os nu den vejpakke!

Der er nu forløbet næsten to år efter fremsættelsen af EU-Kommissionens første mobilitetspakke. Ministerrådet af transportministre i EU kom i december med en klar blåstempling: De var klar til at skabe ordnede forhold.

Men EU-Parlamentet halter bagefter og kan ikke blive enig med sig selv.

Det har fået otte toneangivende vognmandsorganisationer, der forsvarer interessen for landevejstransportvirksomheder, til at kræve, at Europa-Parlamentet nu endegyldigt forholder sig til tingene ved en afstemning.

- Adskillige års grundige drøftelser i Europa-Parlamentet om markedet og sociale aspekter af den første mobilitetspakke må have været nok tid til at drøfte alle de komplekse problemer og muligheder for at finde en løsning på problemerne på markedet for godstransport. Yderligere diskussioner og debatter vil ikke frembringe flere muligheder, hedder det i en pressemeddelelse fra Fédération Francaise des Transports Routiers (FNTR), Nordic Logistic Association (NLA), SKAL (Finnish Transport and Logistics), ALT (Finnish Employers´ Federation of Road Transport), Swedish Association of Road Transport Companies (SÅ), Norwegian Road Transport Association (NLF), Danish Transport and Logistics (DTL) samt Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) e.V

Skal finde det endelige svar
20 år efter liberaliseringen af den europæiske transportpolitik må og skal EU nu finde det endelige svar på det åbenlyse igangværende markedssvigt og de dokumenterede forværrede sociale forhold for chauffører, mener de otte organisationer.

En aftale om mobilitetspakken vil for eksempel muliggøre bedre håndhævelse ved hurtigere indførelse af den nye fartskriver og bedre arbejdsforhold for chaufførerne, mener de otte organisationer.

- Vores vognmandsvirksomheder hungrer efter tiltag til at bekæmpe social dumping og illoyal konkurrence. Vi har brug for en ægte europæisk løsning her og nu til at erstatte de forskellige nationale særordninger, der er blevet vedtaget de seneste år, og som gør udøvelsen af vores virksomhed unødigt kompliceret, hedder det i pressemeddelelsen.

Selvmål og fiasko
DTLs administrerende direktør Erik Østergaard mener, at hvis Parlamentet ikke tager de nødvendige forholdsregler for en skævvridning af det indre marked vil det føre til en lang række nationale særregler, for at beskytte sig mod social dumping.

- Det er et selvmål fra de østeuropæiske lande, at de har blokeret, og det vil blive en fiasko for Europa-Parlamentet, hvis de ikke indser nødvendigheden af et kursskifte, slutter DTL-direktøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Overblik: Her fanger fotovognene flest

Panalpina køber op i Sydamerika

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Nyhedsbrev

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Online Avis Arkiv

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Nye leveringer

Stena åbner ny rute over Kattegat

Dekra udråber jobmesser til succes

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Nu vil DAF med på byggepladsen

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Kranbygger røg under milliarden

Tid til at tænke leasing

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Ny VW Transporter

ITD vil opruste indsats i EU

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spændelement for glatte aksler og rør

Har du set vores nyeste produkt inden for faldsikringsudstyr?

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

Send til en kollega

0.203