23948sdkhjf

Vognmænd i flere lande råber op: Giv os nu den vejpakke!

Der er nu forløbet næsten to år efter fremsættelsen af EU-Kommissionens første mobilitetspakke. Ministerrådet af transportministre i EU kom i december med en klar blåstempling: De var klar til at skabe ordnede forhold.

Men EU-Parlamentet halter bagefter og kan ikke blive enig med sig selv.

Det har fået otte toneangivende vognmandsorganisationer, der forsvarer interessen for landevejstransportvirksomheder, til at kræve, at Europa-Parlamentet nu endegyldigt forholder sig til tingene ved en afstemning.

- Adskillige års grundige drøftelser i Europa-Parlamentet om markedet og sociale aspekter af den første mobilitetspakke må have været nok tid til at drøfte alle de komplekse problemer og muligheder for at finde en løsning på problemerne på markedet for godstransport. Yderligere diskussioner og debatter vil ikke frembringe flere muligheder, hedder det i en pressemeddelelse fra Fédération Francaise des Transports Routiers (FNTR), Nordic Logistic Association (NLA), SKAL (Finnish Transport and Logistics), ALT (Finnish Employers´ Federation of Road Transport), Swedish Association of Road Transport Companies (SÅ), Norwegian Road Transport Association (NLF), Danish Transport and Logistics (DTL) samt Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) e.V

Skal finde det endelige svar
20 år efter liberaliseringen af den europæiske transportpolitik må og skal EU nu finde det endelige svar på det åbenlyse igangværende markedssvigt og de dokumenterede forværrede sociale forhold for chauffører, mener de otte organisationer.

En aftale om mobilitetspakken vil for eksempel muliggøre bedre håndhævelse ved hurtigere indførelse af den nye fartskriver og bedre arbejdsforhold for chaufførerne, mener de otte organisationer.

- Vores vognmandsvirksomheder hungrer efter tiltag til at bekæmpe social dumping og illoyal konkurrence. Vi har brug for en ægte europæisk løsning her og nu til at erstatte de forskellige nationale særordninger, der er blevet vedtaget de seneste år, og som gør udøvelsen af vores virksomhed unødigt kompliceret, hedder det i pressemeddelelsen.

Selvmål og fiasko
DTLs administrerende direktør Erik Østergaard mener, at hvis Parlamentet ikke tager de nødvendige forholdsregler for en skævvridning af det indre marked vil det føre til en lang række nationale særregler, for at beskytte sig mod social dumping.

- Det er et selvmål fra de østeuropæiske lande, at de har blokeret, og det vil blive en fiasko for Europa-Parlamentet, hvis de ikke indser nødvendigheden af et kursskifte, slutter DTL-direktøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Handelskrig stækker DSV's schweiziske ærkerival

Dansk slumlejr-sag har nået Vatikanet: Nu vil Paven bekæmpe social dumping

Vatikanet og millioner af internationale transportarbejdere står bag en skarp erklæring mod social dumping, hvor dansk Padborg-slumlejr bruges som eksempel på "afskyelig" udnyttelse.

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Online Avis Arkiv

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fokus på værksteder: Bliv klar til uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet

U. L. Petersens Eftf, Preben Nielsen ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter on...

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Send til en kollega

0.499