23948sdkhjf

Branchen står sammen: Flere midler til rastepladser

Kapacitetsproblemerne på landets rastepladser får nu 3F, ITD, DI-Transport, SLD, Danske Speditører, Dansk Erhverv og DTL til at rette henvendelse til politikerne

- Håndhævelsen af de nye regler betyder helt konkret, at chaufførerne ofte presses til at parkere uden for de afmærkede parkeringsbåse og pålægges en parkeringsafgift på over 2.000 kroner, fordi myndighederne har valgt at kontrollere, om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse, siger ITD's administrerende direktør, Carina Christensen.

ITD skrev sidst i januar til transportminister Ole Birk Olesen med en klar appel om, at ministeren indkalder alle relevante parter til en hasteevaluering af konsekvenserne af den nye tidsbegrænsning for lastbilernes parkering på rastepladser på motorvejsnettet, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene.

- Vores værste frygt er, at transportministeren slet ikke har blik for situationens alvor. Vognmændene har hårdt brug for, at der hurtigst muligt optimeres på udnyttelsen af parkeringsarealerne. Politikerne må handle hurtigt og give branchen mulighed for at udnytte de ledige arealer på rastepladserne i det omfang, det er muligt og trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger Carina Christensen.

Staten skal ikke finansiere langtidsparkering
- Problemet er måske ikke enormt i antal parkeringsafgifter for danske chauffører, men det lægger et pres på manden bag rattet: Enten får du en høj bøde for ulovlig parkering, fordi du overholder din køre- og hviletid. Eller du bryder din køre- og hviletid, fordi du ikke vil parkere ulovligt, siger administrerende direktør i DTL Erik Østergaard, og fortsætter:

- I DTL mener vi principielt ikke at staten skal finansiere langtidsparkeringspladser til lavtlønschauffører, fordi nogle virksomheder og organisationer spekulerer i den type forretningsmodel. Men de seneste 10 år er antallet af lastbiler fra Østeuropa eksploderet. Det siger sig selv, at de ikke bare kan køre hjem om aftenen, men er henvist til rastepladserne. Det skaber kapacitetsproblemerne for de danske chauffører og vognmænd, men det er jo ikke rimeligt at danske vognmænd først skal udkonkurreres på unfair vilkår – og dernæst skal rammes af tårnhøje bøder. Det er at straffe danske vognmænd og chauffører dobbelt.

Indbyd organisationer til evaluering
I den fælles henvendelse til politikerne hedder det blandt andet:

"[Det] gør […] indtryk på os, at vognmænd og lastbilchauffører i stigende grad herhjemme føler sig stresset af, at det på grund af kapacitetsmangel kan være svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal afholdes. Vi forstår til fulde vognmænd og chauffører, der har svært ved at se den dybere mening i, at der skal betales 2.040 kroner til staten for ulovlig parkering, når det eneste alternativ i mange tilfælde er at overtræde reglerne om køre- og hviletid […] På den baggrund opfordrer nedenstående organisationer til: At der i de igangværende forhandlinger om de fremtidige investeringer i infrastruktur afsættes et rammebeløb til udvidelse og opgradering af rastepladser langs de danske motor- og landeveje. Samt at en bred kreds af organisationer inden for transport og logistik snarest indbydes til en evaluering den manglende kapacitet af p-båse til lastbiler på motorvejsrastepladserne og egnetheden af, at rastepladser langs landevejene er blevet nedklassificeret i stort omfang, samt en drøftelse af løsninger forøget kapacitet på den helt korte bane. Organisationerne ønsker tillige drøftet muligheder og begrænsninger i realiseringen af ønsket om at få løst udfordringer med langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser."

Sæt hårdt ind mod social dumping
- Langt de fleste parkeringsafgifter har ramt udenlandske lastbiler, men der opleves et pres også hos danske chauffører og vognmænd. Jeg vil derfor opfordre til, at der sker en kapacitetsforbedring – og at der sættes hårdt ind over for social dumping. Det sidste vil være den klart mest effektive måde at få reduceret antallet af udenlandske biler under langtidsophold på, slutter Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Debat
Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Flere billeder: Her er de fedeste biler på Transport 2019

Galleri: Indtryk fra Transport 2019

Transport 2019
Få overblikket: Alle grønne køretøjer på markedet

Transport 2019
Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Nyhedsbrev

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Transport 2019
I biffen: Se Convoy!

Se den legendariske truckerfilm sammen med chaufførerne og Mr. President

Årets varebil kåret

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Transport 2019 er skudt i gang

PostNord vil tættere på danskerne

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Hanstholm Havn går frem på gods

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

På Køge Havn er de godt tilfredse med 2018

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Interfjord har ramt midt i skiven

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Controlflex Kobling

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til ...

Send til en kollega

0.179