23948sdkhjf

Branchen står sammen: Flere midler til rastepladser

Kapacitetsproblemerne på landets rastepladser får nu 3F, ITD, DI-Transport, SLD, Danske Speditører, Dansk Erhverv og DTL til at rette henvendelse til politikerne

- Håndhævelsen af de nye regler betyder helt konkret, at chaufførerne ofte presses til at parkere uden for de afmærkede parkeringsbåse og pålægges en parkeringsafgift på over 2.000 kroner, fordi myndighederne har valgt at kontrollere, om køretøjerne parkerer i de opmærkede båse, siger ITD's administrerende direktør, Carina Christensen.

ITD skrev sidst i januar til transportminister Ole Birk Olesen med en klar appel om, at ministeren indkalder alle relevante parter til en hasteevaluering af konsekvenserne af den nye tidsbegrænsning for lastbilernes parkering på rastepladser på motorvejsnettet, hvor der nu gives høje bøder for at parkere uden for båsene.

- Vores værste frygt er, at transportministeren slet ikke har blik for situationens alvor. Vognmændene har hårdt brug for, at der hurtigst muligt optimeres på udnyttelsen af parkeringsarealerne. Politikerne må handle hurtigt og give branchen mulighed for at udnytte de ledige arealer på rastepladserne i det omfang, det er muligt og trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, siger Carina Christensen.

Staten skal ikke finansiere langtidsparkering
- Problemet er måske ikke enormt i antal parkeringsafgifter for danske chauffører, men det lægger et pres på manden bag rattet: Enten får du en høj bøde for ulovlig parkering, fordi du overholder din køre- og hviletid. Eller du bryder din køre- og hviletid, fordi du ikke vil parkere ulovligt, siger administrerende direktør i DTL Erik Østergaard, og fortsætter:

- I DTL mener vi principielt ikke at staten skal finansiere langtidsparkeringspladser til lavtlønschauffører, fordi nogle virksomheder og organisationer spekulerer i den type forretningsmodel. Men de seneste 10 år er antallet af lastbiler fra Østeuropa eksploderet. Det siger sig selv, at de ikke bare kan køre hjem om aftenen, men er henvist til rastepladserne. Det skaber kapacitetsproblemerne for de danske chauffører og vognmænd, men det er jo ikke rimeligt at danske vognmænd først skal udkonkurreres på unfair vilkår – og dernæst skal rammes af tårnhøje bøder. Det er at straffe danske vognmænd og chauffører dobbelt.

Indbyd organisationer til evaluering
I den fælles henvendelse til politikerne hedder det blandt andet:

"[Det] gør […] indtryk på os, at vognmænd og lastbilchauffører i stigende grad herhjemme føler sig stresset af, at det på grund af kapacitetsmangel kan være svært at finde en lovlig og egnet parkeringsplads på rastepladserne langs motorvejene og landevejene, når de lovpligtige hvil skal afholdes. Vi forstår til fulde vognmænd og chauffører, der har svært ved at se den dybere mening i, at der skal betales 2.040 kroner til staten for ulovlig parkering, når det eneste alternativ i mange tilfælde er at overtræde reglerne om køre- og hviletid […] På den baggrund opfordrer nedenstående organisationer til: At der i de igangværende forhandlinger om de fremtidige investeringer i infrastruktur afsættes et rammebeløb til udvidelse og opgradering af rastepladser langs de danske motor- og landeveje. Samt at en bred kreds af organisationer inden for transport og logistik snarest indbydes til en evaluering den manglende kapacitet af p-båse til lastbiler på motorvejsrastepladserne og egnetheden af, at rastepladser langs landevejene er blevet nedklassificeret i stort omfang, samt en drøftelse af løsninger forøget kapacitet på den helt korte bane. Organisationerne ønsker tillige drøftet muligheder og begrænsninger i realiseringen af ønsket om at få løst udfordringer med langtidsparkering ved hjælp af privatfinansierede rastepladser."

Sæt hårdt ind mod social dumping
- Langt de fleste parkeringsafgifter har ramt udenlandske lastbiler, men der opleves et pres også hos danske chauffører og vognmænd. Jeg vil derfor opfordre til, at der sker en kapacitetsforbedring – og at der sættes hårdt ind over for social dumping. Det sidste vil være den klart mest effektive måde at få reduceret antallet af udenlandske biler under langtidsophold på, slutter Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Der er brug for flere danske chauffører

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

Online Avis Arkiv

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Renault viser el-lastbil

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Dansk tolder udnævnt i FN

Varebil hyldes med sang

Femern: Byggeplads klargøres

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Her er Årets Transportvirksomhed 2019

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

Transportordførers valgtog forårsager naturbrande

Et valg-arrangement med et damplokomotiv har kørt rundt og skabt naturbrande i Midt- og Vestjylland

DF'er vil vædde fadøl om omstridt vejpakkes liv i EU

Kandidaterne til EU-Parlamentet er uenige om, hvordan man bedst bekæmper underbetaling i transportbranchen.

Ulykker får vognmand til at sælge sine lastbiler

Uerfarne chauffører ødelagde broer, biler, tage og træer

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Bulk-Transport A/S

NOPA kærre klar til udkørsel i Vejle kommune

CERTEX Danmark A/S er eksperter i kranløsninger, tilbehør & service

Stort tillykke til Contiga A/S med deres ISO 9001 certifikat

Går du op i dit løfteudstyrs tilstand?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Vognmand Harding Poulsen

Send til en kollega

0.222