23948sdkhjf

Messe sætter grøn omstilling på den politiske dagsorden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Er der penge nok? Hvor hurtigt skal omstillingen gå? Og hvilke teknologier skal vi satse på? Der er blevet rejst masser af spørgsmål, siden den grønne omstilling af transportbranchen tog sine første spæde skridt i Danmark.

Debatten fortsætter på konferencen Grøn Transport under Transport 2019 21.-23. marts i MCH Messecenter Herning. Torsdag formiddag starter begivenhederne, når Cecilie Beck styrer slagets gang til formiddagens tema: "Hvordan får vi det bedste udbytte af klimaplan og støtte til grøn transport?"

Busoperatøren Arriva har efterhånden mange erfaringer med den grønne omstilling inden for den kollektive bustrafik. En af deltagerne til den politiske paneldebat er derfor Jens Boe Jacobsen, direktør for forretningsudvikling i Arriva:

- Omstilling af den kollektive bustrafik kræver ekstra investeringer set i forhold til det, man betaler for kollektiv trafik i dag. Det giver nogle muligheder: Enten skal der findes flere penge til at finansiere den kollektive trafik, eller også skal man se på nye måder at løse opgaverne på. Alternativet er mindre kollektiv trafik for pengene, og det vil være ærgerligt.

I forbindelse med energiaftalen fra sommeren 2018 aftalte Folketingets partier at afsætte 500 millioner kroner til omstilling til grøn transport i årene 2020-2024. Jens Boe Jacobsen regner dog ikke med, at pengene kommer til at række hele vejen.

- Hvis for eksempel 250 millioner kroner kommer til at gå til kollektiv bustrafik, så er de hurtigt brugt. Det er småpenge i denne sammenhæng, så der skal samtidig ses på nye måder at løse opgaverne på i den kollektive trafik, siger Jens Boe Jacobsen, som er klar med nogle forslag til politikerne under debatten.

Han er i øvrigt glad for, at konferencen Grøn Transport åbner mulighed for debat:

- Jeg tror, det er enormt vigtigt, at vi får en dialog på tværs af brancheaktører og politikere, eftersom det er politikerne, der opstiller nogle rammer, som vi andre skal fylde ud, siger han.

Vi skal passe på økonomien
Transportordfører Kristian Pihl Lorenzen, Venstre, er da også klar til at lytte, når han stiller op til debatten i Herning.

- Jeg er glad for at få muligheden for at være med. Jeg er overbevist om, at debatten kun kan medvirke til at gøre os allesammen klogere, siger transportordføreren.
Om de politiske udfordringer i den grønne omstilling af transporten, siger han:

- Udfordringen er, at vi skal have omstillet transporten i en grøn retning, så sektoren kan bidrage til at løse klimaudfordringen. Samtidig skal vi gøre det, så vi ikke taber samfundskage. Hvis vi vælger at forcere tempoet eller vælger dyre løsninger, så koster det arbejdspladser og produktion i Danmark. I persontransport bliver der talt meget om elbiler, men der findes også alternativer i form af gasbiler og brintbiler. Jeg synes ikke, vi skal lægge alle vores æg i én kurv. Samtidig er det vigtigt, at vi får lavet en tidsplan, så omstillingen foregår i et passende tempo.

Kristian Pihl Lorenzen mener i øvrigt, at de 500 millioner kroner kommer til at række ganske langt.

- Det kommer an på, om man vælger at forcere tingene, og så mener jeg i øvrigt, at man ikke skal give tilskud til lade- og tankningsanlæg. Den omkostning må energileverandørerne bære, fastslår Venstres transportordfører.

Masser af grøn transport på programmet
Udover den politiske paneldebat på Transport 2019 gennemføres der torsdag 21. marts også sessioner med fokus på udbud, økonomi og praktiske løsninger i den grønne omstilling af bustrafikken.

Fredag 22. marts er der fokus på lastbilimportørernes udbud af lastbiler og busser med grønne drivmidler samt hidtidige erfaringer med anvendelsen af grønne køretøjer.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Padborg Transportmesse 2019
Spejlløs lastbil i Padborg

DSV får ny storaktionær

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Online Avis Arkiv

Padborg Transportmesse 2019
Travlt hos Super Dæk Padborg

Padborg Transportmesse 2019
Stort lækkerheds-område i Padborg

Padborg Transportmesse 2019
Tæt på Scanias chaufførmiljø

Padborg Transportmesse 2019
HMF tager to med til Padborg

De besøgende vil kunne se en kranbil med wirehejs og en tømmerhandelbil.

Padborg Transportmesse 2019
Aldrig mere flade dæk

Padborg Transportmesse 2019
Flere unge er på vej ind i transportbranchen

Kurven er knækket. Flere unge søger ind i transportbranchen og flere vognmænd tager lærlinge.

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Padborg Transportmesse 2019
Få de rigtige forsikringer

Padborg Transportmesse 2019
Vejhjælp i vækst

Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne

Test
Arocs-test i grusgraven

Flyvende biler er ikke science fiction

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

ATL: Behov for flere veje

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Kort om navne

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Hydraulisk fjernstyret akku-pumpe for sikkerhedsklip

Vognmandsfirmaet K.P. Nielsen er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Jens Johannesen har fået leveret den nye EFFER model 2255

ADVARSEL: Har du højdeskræk, skal du IKKE se denne video!

Ny trailer til Viborg renovation !

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

Internet of Things - IoT i praksis

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand Claus J. Larsen

Kom til åbent hus hos Platz Karosseri / SAWO i Haderslev

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Tr...

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Send til en kollega

0.229