23948sdkhjf

Messe sætter grøn omstilling på den politiske dagsorden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Er der penge nok? Hvor hurtigt skal omstillingen gå? Og hvilke teknologier skal vi satse på? Der er blevet rejst masser af spørgsmål, siden den grønne omstilling af transportbranchen tog sine første spæde skridt i Danmark.

Debatten fortsætter på konferencen Grøn Transport under Transport 2019 21.-23. marts i MCH Messecenter Herning. Torsdag formiddag starter begivenhederne, når Cecilie Beck styrer slagets gang til formiddagens tema: "Hvordan får vi det bedste udbytte af klimaplan og støtte til grøn transport?"

Busoperatøren Arriva har efterhånden mange erfaringer med den grønne omstilling inden for den kollektive bustrafik. En af deltagerne til den politiske paneldebat er derfor Jens Boe Jacobsen, direktør for forretningsudvikling i Arriva:

- Omstilling af den kollektive bustrafik kræver ekstra investeringer set i forhold til det, man betaler for kollektiv trafik i dag. Det giver nogle muligheder: Enten skal der findes flere penge til at finansiere den kollektive trafik, eller også skal man se på nye måder at løse opgaverne på. Alternativet er mindre kollektiv trafik for pengene, og det vil være ærgerligt.

I forbindelse med energiaftalen fra sommeren 2018 aftalte Folketingets partier at afsætte 500 millioner kroner til omstilling til grøn transport i årene 2020-2024. Jens Boe Jacobsen regner dog ikke med, at pengene kommer til at række hele vejen.

- Hvis for eksempel 250 millioner kroner kommer til at gå til kollektiv bustrafik, så er de hurtigt brugt. Det er småpenge i denne sammenhæng, så der skal samtidig ses på nye måder at løse opgaverne på i den kollektive trafik, siger Jens Boe Jacobsen, som er klar med nogle forslag til politikerne under debatten.

Han er i øvrigt glad for, at konferencen Grøn Transport åbner mulighed for debat:

- Jeg tror, det er enormt vigtigt, at vi får en dialog på tværs af brancheaktører og politikere, eftersom det er politikerne, der opstiller nogle rammer, som vi andre skal fylde ud, siger han.

Vi skal passe på økonomien
Transportordfører Kristian Pihl Lorenzen, Venstre, er da også klar til at lytte, når han stiller op til debatten i Herning.

- Jeg er glad for at få muligheden for at være med. Jeg er overbevist om, at debatten kun kan medvirke til at gøre os allesammen klogere, siger transportordføreren.
Om de politiske udfordringer i den grønne omstilling af transporten, siger han:

- Udfordringen er, at vi skal have omstillet transporten i en grøn retning, så sektoren kan bidrage til at løse klimaudfordringen. Samtidig skal vi gøre det, så vi ikke taber samfundskage. Hvis vi vælger at forcere tempoet eller vælger dyre løsninger, så koster det arbejdspladser og produktion i Danmark. I persontransport bliver der talt meget om elbiler, men der findes også alternativer i form af gasbiler og brintbiler. Jeg synes ikke, vi skal lægge alle vores æg i én kurv. Samtidig er det vigtigt, at vi får lavet en tidsplan, så omstillingen foregår i et passende tempo.

Kristian Pihl Lorenzen mener i øvrigt, at de 500 millioner kroner kommer til at række ganske langt.

- Det kommer an på, om man vælger at forcere tingene, og så mener jeg i øvrigt, at man ikke skal give tilskud til lade- og tankningsanlæg. Den omkostning må energileverandørerne bære, fastslår Venstres transportordfører.

Masser af grøn transport på programmet
Udover den politiske paneldebat på Transport 2019 gennemføres der torsdag 21. marts også sessioner med fokus på udbud, økonomi og praktiske løsninger i den grønne omstilling af bustrafikken.

Fredag 22. marts er der fokus på lastbilimportørernes udbud af lastbiler og busser med grønne drivmidler samt hidtidige erfaringer med anvendelsen af grønne køretøjer.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lærlingens vej til at køre varebil

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Nyhedsbrev

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Online Avis Arkiv

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye havnekajer på en halv kilometer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye leveringer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Skive Køletransport investerer massivt

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Sovepauser: P-vagters skærpede kontrol virker

Over 80.000 bilister har set film under kørslen

Skiftedag i Volvos marketing

Første danske tankstation klar med flydende naturgas

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Trailer støtter hjemløse børn

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Rekordmange biler krydsede Storebæltsbroen

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Sådan virker Volvos turbo-compound

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Benny Mathiesens Vognmandsforretning ApS

Se alle de gode tilbud i vores nye værktøjsavis!

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter

Spar masser af penge

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Ny End...

Trafikstøj er farligt for vores helbred - men hvad gør vi ved det?

Send til en kollega

0.18