23948sdkhjf

Pas på: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er stor grund til at være forsigtig, når vognmanden planlægger ture, der indebærer afholdelse af pauser og hvil på de hårdt belastede statslige rastepladser. For chaufføren kan komme til at stå imellem at vælge en parkeringsafgift på 2.040 kr. for ulovlig parkering eller en overtrædelse af køretiden, hvor bøden afhænger af overtrædelsens grovhed, hvis man kører videre.

Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt chaufføren kan påberåbe sig køre- hviletidsreglernes ”force majeure” regel og køre videre, hvis køretiden er opbrugt, og det er tid til pause eller hvil.

Kan ikke planlægge ansvarsfritagelse
Underdirektør Frank Davidsen, DTL:

- De fleste retssystemer indeholder regler om, at ”force majeure” kan medføre ansvarsfritagelse, hvis nærmere subjektive eller objektive omstændigheder er til stede. Der skal være tale om ude fra kommende begivenheder, der er af en sådan art, at ikke en gang forsvarlige forholdsregler efter almindelig erfaring kunne have sikret, at reglerne kan overholdes. Det er altså kun i helt ekstraordinære, uforudsigelige situationer, hvor man kan påberåbe sig force majeure.

Frank Davidsen påpeger, at man derfor ikke kan planlægge at påberåbe sig ansvarsfritagelse ud fra en kalkuleret risiko for, at der ikke er plads på en bestemt rasteplads. Det vil altid være en konkret vurdering af situationen, som afgør, hvorvidt chaufføren her og nu kan anvende køre- og hviletidsreglernes regler om force majeure.

Rigspolitiet siger nej
Frank Davidsen oplyser, at DTL på et møde med Rigspolitiet for nylig bragte spørgsmålet op, og svaret var ganske utvetydigt: Force majeure kan som udgangspunkt ikke anvendes, hvis en parkeringsplads er fyldt op og chaufførens eneste mulighed er at parkere uden for de opmærkede båse.

Men der kan alligevel være afvigelser fra udgangspunktet alt efter situationen. Og for at kunne anvende force majeure reglen er der tre helt grundlæggende betingelser, som skal være opfyldt, oplyser Frank Davidsen:

  • Det skal være foreneligt med hensynet til færdselssikkerheden
  • Det skal være nødvendigt af hensyn til sikkerheden for personer eller for køretøjet eller dets last
  • Videre kørsel kan kun foregå til den første egnede holdeplads

Ingen blankocheck
Force Majeure er således ikke en blankocheck, hvor man får køretid til næste rasteplads eller helt hjem. Det kan blive nødvendigt at køre fra på den næste afkørsel og holde pause eller hvil i det nærmeste industrikvarter, fremhæver Frank Davidsen og nævner tre eksempler på undtagelser, der bekræfter reglen:

  • Hvis udfordringen med en fyldt rasteplads er almindelig kendt i forvejen, for eksempel fordi chaufføren kører samme rute ofte, vil det ikke tale for at påberåbe sig force majeure.
  • En chauffør, der sendes ud på en ukendt rute og opdager, at rastepladsen, hvor pause eller hvil skal afholdes, er fyldt op, så der kun kan ske parkering i nødspor eller på rampe, kan muligvis påberåbe sig force majeure. Men det kræver, at den videre kørsel er færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig.
  • En chauffør, der bliver opholdt af kø-kørsel som følge af et trafikuheld kan muligvis påberåbe sig force majeure, hvis rastepladsen er fyldt op, og chaufføren ikke kan parkere lovligt, da omstændighederne ikke er kendt af chaufføren på forhånd. Er der tale om almindelig kø-kørsel på grund af trængsel, kan det forholde sig anderledes. Under alle omstændigheder kan kørsel kun finde sted til nærmeste egnede holdeplads.

Skriv detaljer og tag fotos
- Når der opstår en uforudset hændelse, og det er op til chaufføren at afgøre, om det er nødvendigt at fravige reglerne, bør chaufføren notere grundigt ned. Husk i øvrigt altid at tage en udskrift fra takografen, hvor årsagen til afvigelsen noteres. Skriv så mange detaljer som muligt og dokumentèr situationen med eventuelle fotos, forklarer Frank Davidsen.

- I mange tilfælde vil force majeure indebære en mindre overskridelse af køre- og hviletidsreglerne. Derfor vil mange ”overtrædelser” være indeholdt i bagatelgrænsen i sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne. Det betyder dog ikke, at man bare skal tage chancen. Køre- og hviletidsreglerne skal tages alvorligt, også selv om der kun er tale om få minutters overskridelse, slutter Frank Davidsen.

Ingen domstolsafgørelser endnu
DTL har spurgt advokat Jacob Forman fra Forman Advokater, om der i lyset af de højere afgiftssatser og forøget kontrol på rastepladser er afgjort sager, hvor chaufføren har påberåbt sig force majeure reglen.

Det kan advokaten ikke svare på endnu:

- Hele forholdet omkring kontrollen og satserne er så ny, at der mig bekendt ikke er kommet nogen sager gennem retssystemet endnu, hvor domstolene har haft lejlighed til at tage stilling til force majeure reglen i køre- og hviletidsreglernes artikel 12, forklarer advokat Jacob Forman.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lærlingens vej til at køre varebil

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Nyhedsbrev

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Online Avis Arkiv

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye havnekajer på en halv kilometer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye leveringer

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

Skive Køletransport investerer massivt

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Sovepauser: P-vagters skærpede kontrol virker

Over 80.000 bilister har set film under kørslen

Skiftedag i Volvos marketing

Første danske tankstation klar med flydende naturgas

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Trailer støtter hjemløse børn

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Rekordmange biler krydsede Storebæltsbroen

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Sådan virker Volvos turbo-compound

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Benny Mathiesens Vognmandsforretning ApS

Se alle de gode tilbud i vores nye værktøjsavis!

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter

Spar masser af penge

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Ny End...

Trafikstøj er farligt for vores helbred - men hvad gør vi ved det?

Send til en kollega

0.268