23948sdkhjf

Pas på: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er stor grund til at være forsigtig, når vognmanden planlægger ture, der indebærer afholdelse af pauser og hvil på de hårdt belastede statslige rastepladser. For chaufføren kan komme til at stå imellem at vælge en parkeringsafgift på 2.040 kr. for ulovlig parkering eller en overtrædelse af køretiden, hvor bøden afhænger af overtrædelsens grovhed, hvis man kører videre.

Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt chaufføren kan påberåbe sig køre- hviletidsreglernes ”force majeure” regel og køre videre, hvis køretiden er opbrugt, og det er tid til pause eller hvil.

Kan ikke planlægge ansvarsfritagelse
Underdirektør Frank Davidsen, DTL:

- De fleste retssystemer indeholder regler om, at ”force majeure” kan medføre ansvarsfritagelse, hvis nærmere subjektive eller objektive omstændigheder er til stede. Der skal være tale om ude fra kommende begivenheder, der er af en sådan art, at ikke en gang forsvarlige forholdsregler efter almindelig erfaring kunne have sikret, at reglerne kan overholdes. Det er altså kun i helt ekstraordinære, uforudsigelige situationer, hvor man kan påberåbe sig force majeure.

Frank Davidsen påpeger, at man derfor ikke kan planlægge at påberåbe sig ansvarsfritagelse ud fra en kalkuleret risiko for, at der ikke er plads på en bestemt rasteplads. Det vil altid være en konkret vurdering af situationen, som afgør, hvorvidt chaufføren her og nu kan anvende køre- og hviletidsreglernes regler om force majeure.

Rigspolitiet siger nej
Frank Davidsen oplyser, at DTL på et møde med Rigspolitiet for nylig bragte spørgsmålet op, og svaret var ganske utvetydigt: Force majeure kan som udgangspunkt ikke anvendes, hvis en parkeringsplads er fyldt op og chaufførens eneste mulighed er at parkere uden for de opmærkede båse.

Men der kan alligevel være afvigelser fra udgangspunktet alt efter situationen. Og for at kunne anvende force majeure reglen er der tre helt grundlæggende betingelser, som skal være opfyldt, oplyser Frank Davidsen:

  • Det skal være foreneligt med hensynet til færdselssikkerheden
  • Det skal være nødvendigt af hensyn til sikkerheden for personer eller for køretøjet eller dets last
  • Videre kørsel kan kun foregå til den første egnede holdeplads

Ingen blankocheck
Force Majeure er således ikke en blankocheck, hvor man får køretid til næste rasteplads eller helt hjem. Det kan blive nødvendigt at køre fra på den næste afkørsel og holde pause eller hvil i det nærmeste industrikvarter, fremhæver Frank Davidsen og nævner tre eksempler på undtagelser, der bekræfter reglen:

  • Hvis udfordringen med en fyldt rasteplads er almindelig kendt i forvejen, for eksempel fordi chaufføren kører samme rute ofte, vil det ikke tale for at påberåbe sig force majeure.
  • En chauffør, der sendes ud på en ukendt rute og opdager, at rastepladsen, hvor pause eller hvil skal afholdes, er fyldt op, så der kun kan ske parkering i nødspor eller på rampe, kan muligvis påberåbe sig force majeure. Men det kræver, at den videre kørsel er færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig.
  • En chauffør, der bliver opholdt af kø-kørsel som følge af et trafikuheld kan muligvis påberåbe sig force majeure, hvis rastepladsen er fyldt op, og chaufføren ikke kan parkere lovligt, da omstændighederne ikke er kendt af chaufføren på forhånd. Er der tale om almindelig kø-kørsel på grund af trængsel, kan det forholde sig anderledes. Under alle omstændigheder kan kørsel kun finde sted til nærmeste egnede holdeplads.

Skriv detaljer og tag fotos
- Når der opstår en uforudset hændelse, og det er op til chaufføren at afgøre, om det er nødvendigt at fravige reglerne, bør chaufføren notere grundigt ned. Husk i øvrigt altid at tage en udskrift fra takografen, hvor årsagen til afvigelsen noteres. Skriv så mange detaljer som muligt og dokumentèr situationen med eventuelle fotos, forklarer Frank Davidsen.

- I mange tilfælde vil force majeure indebære en mindre overskridelse af køre- og hviletidsreglerne. Derfor vil mange ”overtrædelser” være indeholdt i bagatelgrænsen i sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne. Det betyder dog ikke, at man bare skal tage chancen. Køre- og hviletidsreglerne skal tages alvorligt, også selv om der kun er tale om få minutters overskridelse, slutter Frank Davidsen.

Ingen domstolsafgørelser endnu
DTL har spurgt advokat Jacob Forman fra Forman Advokater, om der i lyset af de højere afgiftssatser og forøget kontrol på rastepladser er afgjort sager, hvor chaufføren har påberåbt sig force majeure reglen.

Det kan advokaten ikke svare på endnu:

- Hele forholdet omkring kontrollen og satserne er så ny, at der mig bekendt ikke er kommet nogen sager gennem retssystemet endnu, hvor domstolene har haft lejlighed til at tage stilling til force majeure reglen i køre- og hviletidsreglernes artikel 12, forklarer advokat Jacob Forman.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Flere billeder: Her er de fedeste biler på Transport 2019

Galleri: Indtryk fra Transport 2019

Københavns Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører

Transport 2019
Få overblikket: Alle grønne køretøjer på markedet

Transport 2019
Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Transport 2019
I biffen: Se Convoy!

Se den legendariske truckerfilm sammen med chaufførerne og Mr. President

Årets varebil kåret

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

Transport 2019 er skudt i gang

PostNord vil tættere på danskerne

Hanstholm Havn går frem på gods

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

På Køge Havn er de godt tilfredse med 2018

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Interfjord har ramt midt i skiven

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Controlflex Kobling

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til ...

Send til en kollega

0.234