23948sdkhjf

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mindre trængsel, bedre veje og en mere effektiv kollektiv trafik. Det bliver resultatet af regeringens og Dansk Folkepartis investeringsplan for den danske infrastruktur. Det er godt, at vi nu har fået en langsigtet og nødvendig plan, som giver infrastrukturen et løft, mener DI.

- Regeringen leverer en sammenhængende investeringsplan for infrastrukturen, og det er helt nødvendigt. Trafikken på vejene sander til, vi holder mere og mere i kø, og den kollektive trafik er under pres, siger Tine Roed, direktør i DI.

DI har for nylig lanceret vores eget bud på en investeringsplan for udbygning af infrastrukturen. DI har opfordret Folketinget til at investere 70 mia. kroner frem mod 2030. Regeringen og Dansk Folkeparti har også taget igangværende projekter med i deres plan. Så samlet set er der tale om et tilsvarende ambitiøst niveau for investeringer.

- Hvis de her investeringer bliver ført ud i livet, vil det give danskerne en bedre hverdag, virksomhederne bedre konkurrenceforhold og spare samfundet for milliarder år efter år. Det vil gøre livet lettere for alle, der færdes i trafikken, siger Tine Roed.

Regeringen og Dansk Folkeparti har prioriteret en lang række nødvendige vej- og baneprojekter rundt om i landet. De fleste bliver dog først sat i gang fra 2024 og frem.

Der er også sat 12 mia. kr. af til puljer, som skal dække investeringer i mindre projekter frem mod 2030. Og så er der sat 6 mia. kr. af til øget vedligehold af den eksisterende infrastruktur.

- Regeringen og Dansk Folkeparti har prioriteret de infrastrukturprojekter, som haster mest, men vi kan godt komme hurtigere i gang. Der er visse projekter – for eksempel den tredje Limfjordsforbindelse - hvor man godt kan gå i gang med det samme, siger Tine Roed.

- Med planen vil regeringen og Dansk Folkeparti også passe bedre på den infrastruktur, vi allerede har. Det vil vi gerne rose.

Med aftalen har Dansk Folkeparti valgt at forlade Togfonden. Men udspillet fra regeringen og Dansk Folkeparti må ikke føre til, at partierne bruger infrastrukturen som en politisk kampplads.

- Nu har vi endelig fået en plan. Vi håber, at den plan bliver funderet bredt i Folketinget, så erhvervslivet kan regne med investeringerne, selvom der er skiftende politiske flertal, siger Tine Roed.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fuglen Føniks fra Gistrup

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

I Glyngøre tænker de globalt

Vognmandsformand er træt af 3F

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Nyhedsbrev

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Online Avis Arkiv

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

Nye leveringer

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

DFDS’ største fragtfærge sat i drift

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Send til en kollega

0.216