23948sdkhjf

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Danmark er på rette spor til at kunne nå målsætningen om at være klimaneutral i 2050.

Men for at nå i mål skal der skrues op for klimaindsatsen inden for særligt landbruget, transportbranchen og energisektoren.

Sådan lyder det fra Peter Møllgaard, der er nyudpeget formand for regeringens klimaråd.

Han taler onsdag ved en konference med temaet "Danmark som grøn vindernation". Den bliver afholdt af tænketanken Concito.

- Danmark ligger pænt i opløbet, men vi bliver først en rigtig grøn vindernation, hvis vi når i nul i 2050, og det kræver, at der bliver foretaget en ordentlig indsats, siger Peter Møllgaard.

Inden for landbruget foreslår Klimarådet, at den enkelte landmand får incitamenter til at blive mere grøn.
Men en forudsætning for det er, at der bliver indført klimaregnskaber for hver enkel landmand, så man kender sin belastning på klimaet.

Samtidig mener han, at landbruget generelt set skal se grøn omstilling som en mulighed for at adskille sig fra konkurrenterne.

- Klimavenlige fødevarer bliver et konkurrenceparameter i fremtiden. Det skal vi have landbruget til at indse og arbejde med på.

- Vi har set lidt af det på det seneste, hvor Arla og Danish Crown har sat som mål at blive klimaneutrale i 2050. Men der er lang vej endnu, siger Peter Møllgaard.

På transportområdet er det især arbejdet med at finde løsninger for, hvordan lastbiler og tog kan køre på grøn energi, der haster.

- Der er også udfordringer på privatkørsel. Men der kender vi løsningerne med el- og hybridbiler, og der er sat politiske ambitioner for det.

- På den tunge transport mangler vi løsninger, hvor vi kan transportere varer rundt i verden, uden at det sætter et aftryk på klimaet, siger Peter Møllgaard.

På energiområdet er mange af de grønne løsninger allerede udviklet, og det handler om udbredelsen, påpeger Peter Møllgaard.

Han kalder det afgørende for Danmarks grønne omstilling, at kommende politiske aftaler på klimaområdet er brede, som det er kutyme på energiområdet.

- Hvis vi skal have virksomheder til at investere og borgere til at ændre adfærd, så er det vigtigt, at de får nogle lange pejlemærker, som de kan stole på, siger Peter Møllgaard.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lærlingens vej til at køre varebil

Ny bog: Lastbilernes Guldalder

Ny bog med beretninger fra danske eksportchauffører, som kørte asfalten tynd i Europa, Rusland og Mellemøsten.

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Dansk Erhverv advarer: Bydel dør uden erhvervstransport

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Nyhedsbrev

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Online Avis Arkiv

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Kort om navne

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

Nye havnekajer på en halv kilometer

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Minister vil diskutere miljøstramninger med borgmestre

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Skiftedag i Volvos marketing

Skive Køletransport investerer massivt

Over 80.000 bilister har set film under kørslen

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Sovepauser: P-vagters skærpede kontrol virker

Første danske tankstation klar med flydende naturgas

Trailer støtter hjemløse børn

Regeringen vil gøre det dyrere at overdrage virksomheder

Rekordmange biler krydsede Storebæltsbroen

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Sådan virker Volvos turbo-compound

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Benny Mathiesens Vognmandsforretning ApS

Se alle de gode tilbud i vores nye værktøjsavis!

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter

Spar masser af penge

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Ny End...

Trafikstøj er farligt for vores helbred - men hvad gør vi ved det?

Send til en kollega

0.212