23948sdkhjf

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

| Af Tekst og fotos: Camilla Gade | Tip redaktionen om en historie

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Kunderne strømmer ind i butikken hos den nordjyske opbygger HMK Bilcon, og der er fremtidssikring og vækst på menuen. Så når virksomheden om lidt pakker karavanen og drager til Herning for at deltage på Transport 2019, bliver det med en frisk historie om succes i bagagen.

Selv om det kan være svært at forestille sig, er det ikke mere end to år siden, tingene gik en helt anden vej.



Tilbage i sensommeren 2016 løb virksomheden ind i en rekonstruktion, og selvom ordrebøgerne var fulde, var det nødvendigt at søge efter ny kapital gennem et salg af virksomheden. I den forbindelse satte erhvervsmanden Kaj Taidal sig i direktørstolen, og skulle lede koncernen gennem rekonstruktionen - indtil han på tragisk vis pludseligt omkom to uger senere.

Ud på efteråret måtte man fyre hver sjette medarbejder som en del af en større rationalisering. Og selvom flere potentielle købere løbende erklærede sig interesserede, så gik den ikke længere end til januar 2017, før man måtte erkende, at konkursen var en realitet.

Det blev dog lykkeligvis ikke enden på tankbilsproducenten, der holder til i Gistrup ved Aalborg, dør om dør med supersygehuset Nyt Aalborg Universitetshospital som nu er under opførsel.

I februar 2017 indgik kurator nemlig en aftale med de nye ejere, og som en sand fugl føniks er virksomheden skudt ud af asken og har bidt sig fast i væksten. Bare to år efter genopstandelsen er det lykkedes for HMK Bilcon at blive trippel-A kreditvurderet, hvilket nærmest må betegnes som rekordfart.

Det bevis på økonomisk soliditet kan de tage med sig, når de på Transport 2019 igen skal trykke kunder og konkurrenter i hånden.

I fuld sving igen
- For os handler messen om at vise, at vi er i fuld sving igen. Det er der, hvor alle vores kunder og konkurrenter mødes, og derfor er det et samlingspunkt, hvor det er vigtigt at være med. Vi skal pleje netværket, få inspiration og vise flaget, siger administrerende direktør i HMK Bilcon Peter Jensby, der dog må understrege, at kommer man forbi standen for at sparke dæk, bliver man skuffet:

- Vi vil ikke bruge en formue på at tage en masse produkter med derned, for kunderne kender godt produkterne og ved, hvilken høj kvalitet, vi står for.

- Vi er B&O inden for vores branche, og det ved kunderne godt. Jeg er sikker på, at vi kan overbevise dem om, at det går rigtig godt, og at vi har gang i nogle nye, spændende projekter, som vi desværre ikke kan vise frem på messen endnu.

125 års jubilæum
I stedet må nogle af nyhederne vente lidt med at se dagens lys til næste år, hvor HMK Bilcon mod alle odds kan fejre sit 125-års jubilæum.

- Hvordan det skal markeres, er endnu ikke helt slået fast, fortæller Peter Jensby; men sikkert er det, at hele staben skal på firmatur til Volvo Trucks’ fabrikker i Sverige. For det er også i høj grad blandt medarbejderne, grundlaget for virksomhedens genfundne succes skal findes.

- Det, der er lykkedes her, er at skabe en gejst igen blandt samtlige medarbejdere og frigøre et enormt potentiale, som måske har været lidt indespærret i tidligere år, siger han.

- Samtidig har vi skåret omkostningerne ind til benet, så vi har skabt plads til, at vi kan begynde at tjene penge hvert år. Det lyder nemt, når man sidder og siger det, men det er lidt sværere at gå ud og gøre det i praksis; men det er bare lykkedes virkelig godt her, siger Peter Jensby.

- Der har også været gode tider tidligere, men nu investerer vi tungt i virksomheden, så den er sikret til de næste 125 år. Det er slet ikke urealistisk, hvis bare man sørger for at få en lidt bredere produktportefølje, så man ikke satser det hele ét sted.

El-bilerne skræmmer ikke
Som tankbilsproducent er det selvfølgelig interessant at følge med i udviklingen omkring el-biler og grønne transportformer; men udsigten til, at “el-bilerne kommer", er dog ikke noget, der skræmmer i Gistrup. I dag er der stadig kun omkring 6.500 elbiler i Danmark, og 2,5 millioner andre køretøjer, påpeger direktøren.

- Vi vil ikke være afhængig af omsætningen på tankbiler til benzin og olie. Det er faktisk netop den ensporethed, vi prøver at undgå. Derfor producerer vi også tanke til korn- og foderstof, ekspandérbare trailere og produkter til forsvaret.

- Vi garderer os ved at have en bredere produktportefølje. Det har vi arbejdet hårdt for de seneste to år, og går man rundt i produktionen nu, så har vi gang i alle produktområder for første gang i mange år.

Masser af produktudvikling
Lige nu arbejder syv mand på produktudviklingen, i tæt parløb med resten af virksomheden. Det er en løbende proces, som man ikke sådan lige bliver færdig med.

- I forbindelse med produktudviklingen har vi set på, hvad der historisk har fungeret godt, og så har vi sat os ned og spidset pennen, så vi kunne blive skarpere på alt, hvad vi laver. Tidligere valgte man at lukke nogle af produktområderne ned, men det var fordi, de ikke var ordentligt gennemarbejdet. Nu gør vi tingene ordentligt og rigtigt, helt fra bunden, og det er en proces, der fortsætter, siger han.

- Det er det samme, når man laver strategi. Det er min klare holdning, at man ikke laver en strategi for fem år og så bare lægger den i skuffen. Strategi er en månedlig øvelse, hvor man hele tiden reviderer i forhold til, hvad der sker i markedet. Det har vi fået en meget dynamisk proces ud af, og det er derfor, vi skaber nogle store resultater lige nu.

Det daglige arbejde forbedres
Det skorter ikke på ideer til, hvordan det daglige arbejde kan forbedres. Mange af dem kommer fra medarbejderne selv; virksomheden gør en dyd ud af høj medarbejderinvolvering, hvor alle ideer tages godt og seriøst imod. Hvis man skal bevare gejsten hos medarbejderne, er det vigtigt, at man lytter og tager det alvorligt, når medarbejderne har noget at sige, påpeger Peter Jensby.

Men én ting er at formulere ideerne og få dem ned på papir - en helt anden ting er at gøre dem til virkelighed.

- Vi har et hav af forbedringsideer, hvilket er et super positivt tegn. Men det svære er altid at få dem ført ud i livet. Så det, vi arbejder med lige nu, er at blive dygtigere og hurtigere til den del, for hvis vi bliver mere effektive, så kan vi med samme produktionsapparat producere meget mere, og dermed tjene flere penge. Og det man skal huske, er, at en virksomhed er sat i verden for at tjene penge og skabe stabilitet for både medarbejdere, leverandører og kunder. Og det kommer vi til at gøre, også de næste mange år.

Sikrer næste generation
Den flotte udvikling i HMK Bilcon har også betydet, at det er nemt at finde nye kolleger. Gennemsnitsalderen på medarbejderstaben er faldet fra 52 til 42 år, ikke mindst takket være en oprustning på lærlinge.

- Vi er gået fra to lærlinge i 2017 til 10 lærlinge i dag. Vi har et tæt samarbejde med TechCollege for at være synlige på uddannelsesinstitutionerne, og det tætte sammenhold, vi oplever mellem lærlingene, trækker flere til. Samtidig er vi gået fra fem til 10 kvindelige kolleger, hvilket skaber en meget mere positiv stemning. Det har medvirket, at vi taler pænere til hinanden, og så får vi alle sammen et rarere sted at gå på arbejde, siger Peter Jensby.

Det er vigtigt for ham, at HMK Bilcon er med til at uddanne næste generation af arbejdskraft.

- Jeg husker jo stadigvæk selv, hvordan det var, da jeg skulle ud og have mit første job. Og jeg mener, man skal gøre alt for de unge, og ofre den tid, det tager at lære dem op, for det kommer hurtigt mange gange igen.

Enkelte reservationer blandt de ældre kolleger er hurtigt forsvundet som dug for solen - lærlingenes positive attituder og gode evner for IT har været medvirkende til, at begge parter har fået meget respekt for hinanden.

- Vi skal have IT i hele vores virksomhed, i produktion og lager, og det er nemmere at få IT ind i virksomheden ved at få nogle mennesker ind, der er indfødte med det. Det er sundt, at måden man plejer at gøre tingene på, bliver udfordret.

‘Det er dog ikke kun lærlingene, der har mulighed for at dygtiggøre sig. Der bliver også gjort meget ud af at uddanne de fastansatte medarbejdere, så de også kan komme ud og få nye input. Af og til bliver kurser afholdt på virksomhedens egen matrikel, så medarbejderne med det samme kan tage det, de har lært, og føre det ud i praksis.

Sundheden er vigtig
Derudover gøres der meget ud af sundheden, både med hensyn til arbejdsmiljø og sund mad i kantinen. For nyligt har virksomheden også startet et rygestopkursus til de medarbejdere, der havde ønske om det. Og så bliver der gjort noget ud af at fejre succeserne, fortæller Peter Jensby:

- Vi skal alle have det godt, og vi skal have det sjovt. Vi skal fejre vores succeser, og jeg kan godt lide, at det er lidt festligt af og til. Jeg kan forestille mig, hvor lidt sjovt, det har været herude før i tiden. Derfor gør vi en stor indsats for at skabe gejst, motivere hinanden og få et godt liv ud af det, for man bruger jo en tredjedel af sit liv på arbejdspladsen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

Dansk chauffør dømt for et ton hash i vinkartoner

Her er afløseren for Stralis

Ny Iveco-lastbil hedder S-Way.

Kontrol af eksamenskøretøjer: - Det er ikke godt nok

Afstemning 4. juli om skærpede regler for nye lastbilers forurening

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ny Truck Diesel-station ved Herning

Online Avis Arkiv

Ny klimavenlig trailerkøling sparer Rema 1000 for 1.500 tons CO2

Stort trailer-opkøb: Krone overtager hollændere

Slamsugere gav rekordhøj omsætning

Nye leveringer

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

Ovethi fejrer fem mærkedage

Preben og Thomas Thinggaard markerer fem fødselsdage og jubilæer 21. juni. Samtidig bliver sønnen adm. direktør i det fynske dækfirma.

Volvo crashtester cykelhjelme mod biler

Containere fra Miljø-Art i 25 år

Ovethi med gode muligheder

Nyt køretøj suger huller i vejen

Polske mænd tiltalt for millionkup mod lastbil

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Politiet advarer: Bølge af tyverier fra varebiler

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Direktør fejrer 25 år

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Hvad er WLTP?

SpaceInvader i nordisk Top-50

Padborg Transportmesse 2019
MAN med ekstra udstyr

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.192