23948sdkhjf

Interfjord har ramt midt i skiven

| Af Camilla Gade | Tip redaktionen om en historie

Hvis man forsøger sig med lidt fri association til virksomhedsbetegnelsen ’internationalt speditionsfirma’ - så falder tankerne ofte på trafikale knudepunkter, pulserende motorveje, toptunede logistikhubs og måske lufthavne og containerskibe. Den slags firma, man straks forbinder med nøglebyer som Esbjerg, Padborg, Århus, ja måske endda København, hvorfra transporterne flyder i en lind strøm.

Imidlertid står vi på en parkeringsplads i industrikvarteret ved den lille by Glyngøre ved Limfjorden, omringet af marker og med kig til hovedvej A26. På denne vintermorgen med lav sol og rimfrost i græsset virker der uendeligt langt til den store, hektiske, globale verden; men for speditionsfirmaet Interfjord, der har ligget her i hen ved 29 år, er Glyngøre den navle, hvorfra verden går.



Historien om Interfjord starter i virkeligheden i en helt anden tid, og med et helt andet firma. I røde lastbiler med gyldne stafferinger.

Det startede i 1937
Alfred Pedersen startede sit vognmandsfirma i 1937, og det er her, kimen til det, der siden voksede sig til Interfjord, er sået. Som Jens Holmgaard Pedersen, der i dag er direktør i Interfjord, siger: Vi var naturligvis aldrig kommet i gang, hvis ikke det havde været for min bedstefar.

Frem mod sin alt for tidlige død i 1975 fik Alfred Pedersen etableret en driftig forretning, som det noget pludseligt stod til sønnen Villy Holmgaard Pedersen at videreføre. Han investerede som én af de første på de kanter i lastbiler med løfte-bagsmæk, og det åbnede døre.

Vognmandsfirmaet fik snart etableret et samarbejde med fiskekonservesfabrikken Glyngøre Limfjord om transport af fiskekonserves, både til det lokale supermarked og på tværs af landegrænser ud i Europa. Der var gang i produktionsdanmark, og med blandt andet vinduesfabrikker, møbelfabrikker, højttalerproducenter og slagterier i baghaven, var der rigeligt at køre med.

- Siden udviklede Villy Holmgaard Pedersen forretningen yderligere og købte flere fragtruter op, fortæller hans søn, Jens Holmgaard Pedersen:

- Min far var driftig, han turde godt springe ud i tingene. De oplevede både høj- og lavkonjunkturer, og selvom der måske ikke altid var så stort fokus på investering versus rentabilitet og risiko, så var han en branddygtig forretningsmand. Virksomheden klarede sig gennem alle 75 år uden en rekonstruktion eller betalingsstandsning. Det er der ikke mange vognmænd, der kan prale af.

Det blev spedition
Vognmandssønnen Jens Holmgaard Pedersen søgte selv mod transportbranchen, da han skulle vælge et levebrød - dog valgte han spedition frem for det velkendte vognmandserhverv. I 1990 havde han arbejde i en speditionsvirksomhed i Padborg og Tyskland og havde netop fået tilbud om at komme til USA i en stilling som områdesælger hos Carlsberg.

Det blev dog anderledes hjemlige himmelstrøg, der lå i støbeskeen for Jens, da han som 23-årig rykkede hjem til Glyngøre og startede Interfjord som supplement til faderens vognmandsforretning.

Til at begynde med beskæftigede Interfjord sig mest med fiske- og fødevaretransporter - det var jo det, man i Alfred Pedersen & Sønner havde lang erfaring med - og Interfjord fik et tæt samarbejde med Royal Greenland. Det varede dog ikke ved, fortæller Jens Holm Pedersen i dag.

- Man skal være specialist, for at begå sig med den slags transporter. Og vi havde konkurrenter, der kunne gøre det billigere og måske også bedre end os, så de overhalede os indenom, siger han.

- Når man sidder med transport af fisk og fødevarer, er man på en helt anden måde. Du kan risikere at blive ringet op midt om natten, fordi en chauffør ikke kan komme af med sit læs i Italien, eller en chauffør holder et sted og er kørt i stykker. Så selvom det var en god tid, savner vi den ikke.

Interfjord måtte slå om. I 2001 overtog de Blue Waters aktiviteter i Nykøbing Mors, hvor én mand stod for at håndtere skibsanløbene med varer til Limfjordsøen, samt for at sælge Blue Waters sø-, luft- og kurerløsninger. På den måde fik Interfjord øjnene op for, at de kunne specialisere sig på meget andet end de traditionelle landevejstransporter og full-loads.

Gik egne veje
I 2007 var tiden moden til at bryde ud af familiebåndet. Jens’ mange søskende fortsatte i Alfred Pedersen og Sønner, og sammen med tre nøglemedarbejdere gik Jens egne veje med Interfjord. I dag er Jens Holmgaard Pedersen, Henrik Markussen og Casper Christensen ligeværdige partnere i forretningen.

Finanskrisen lurede lige om hjørnet, men da det begyndte at stramme til, tog Interfjord skyklapperne på og vækstede sig ud af krisen.

- I stedet for at bygge læhegn, satte vi en vindmølle op, som Jens Holmgaard Pedersen siger, og siden da har Interfjord ikke oplevet mange bump på vejen.

Global og lokal
Når Jens Holmgaard Pedersen skal forklare, hvad Interfjords forretning består af, så er han ærlig: Det er klassiske speditionsprodukter, der i sin grundform ikke adskiller sig så meget fra det, konkurrenterne begår sig i: Globale kurerløsninger, standard såvel som express, vej-, luft- og søfragt suppleret med kurerservices inden for Danmarks grænser.

Dér, hvor Interfjord især gør sig positivt bemærket, er ved at være proaktive overfor kunderne, forklarer Jens Holmgaard Pedersen. Og med kontorer i Glyngøre, Frederikshavn, Randers, Norge, Polen København og Tyskland, kan Interfjord også supportere lokalt, dér hvor kunderne er.

Faktisk bliver det nærmest ikke mere lokalt end Glyngøre. Og det er nærliggende at vende tilbage til spørgsmålet om, hvorfor man som global speditionsforretning skal have sit hovedkontor i Glyngøre - Interfjords historie her er godt nok rig, men gode minder alene skæpper vel næppe meget i kassen? Var det ikke på tide at stige på firetoget og se at komme ind til storbyen?

- Vi ligger faktisk slet ikke så tosset heroppe, forsikrer Jens Holmgaard Pedersen, mens han viser rundt i virksomhedens domicil - et imponerende slut-firser byggeri i glas og beton, tegnet af arkitektfirmaet CF Møller for Royal Greenland. Her flyttede Interfjord ind i 2013.

- Vi er glade for vores placering - nogle kunne måske undre sig over, at vi har valgt at ligge helt herude i Vestjylland. Men det er lidt vores hemmelighed. Når du har været et sted i mange år og virksomheden har fået mange loyale kunders tillid, så giver det pludselig mening, siger han, og tilføjer:

- Det er en stor faktor for os, at vi ligger i Glyngøre, for det var her, vi startede, og det er her, vi har opbygget formlen til, hvordan vi skal udvikle os på vores andre lokationer. Det, vi har fundet frem til her, det er nøglen til den måde, vi driver forretning på.

Gode folk gør forskellen
Da Interfjord flyttede ind i sit nuværende domicil i Glyngøre, var de 13 mand. I dag er de 35, og 100 i alt på tværs af koncernen. Og det er helt afgørende, at det er de rigtige folk, understreger direktøren - men når man ligger i Glyngøre, er det her, næste problem kan opstå.

- At vi ligger lidt ude i periferien giver selvfølgelig nogle udfordringer med rekrutteringen. Men det er et vigtigt indsatsområde for os - for hvis vi ikke får de rigtige folk, så får vi heller ingen succes. For vi skal være proaktive, og vi bliver målt på alt, vi gør. Vi laver jo det, som alle de andre også gør, men vi pakker det ind i Interfjord-pakken, så det er vigtigt, at vi kan skille os positivt ud. Og her er medarbejderne altafgørende.

Netop derfor gør Interfjord også en stor indsats inden for uddannelse - 90 procent af de speditører, virksomheden har ansat, har de selv været med til at uddanne.

- Hvis vi skal holde gang i denne her butik, hvor skal vi så plukke medarbejderne fra? Hvis ikke vi vil uddanne dem selv, så skal vi hente dem i Vejle og Aarhus, hvor der er stor konkurrence om folk i forvejen. Og vi får da heller ingen til at pendle mellem Aarhus og Glyngøre, siger han, og fortsætter:

- Når vi nu har så mange dygtige speditører ansat heroppe, som kan lære en masse fra sig, så kan vi lige så godt gøre brug af elever. De lærer lynhurtigt arbejdsgangene, er ferme til IT og har masser af gåpåmod og lyst til at lære.

Eleverne dækker størstedelen af Interfjords behov for rekruttering. Men fokus er ikke kun på at trække ny arbejdskraft til - den er i lige så høj grad på at fastholde den arbejdskraft, man allerede har. Derfor har Interfjord et partner-program, ligesom man kender det fra mange arkitekt- og advokatfirmaer, hvor nøglemedarbejderne får del i virksomheden. Det giver nemlig ejerskab i mere end én forstand, fortæller Jens Holmgaard Pedersen:

- Transport er jo ikke vores eneste produkt, det er i lige så høj grad vores medarbejdere, og der er mange kompetencer, der kan gå tabt, hvis vores folk pludselig får mere lyst til at være et andet sted. Der er hård konkurrence i branchen om de dygtige medarbejdere, og den konkurrence sidder vi jo heller ikke udenfor, siger han.

- Jeg tror, der er for få mellemstore virksomheder, der på den måde kan se fidusen i at tage folk med; men vi har det sådan, at vi hellere vil dele en succes, end stå alene med en fiasko.

- Denne her virksomhed var aldrig lykkedes uden de rigtige folk. Især har vores dygtige partnere Henrik Markussen og Casper Christensen, der var med til at starte hele virksomheden op, stor betydning for den positive udvikling, Interfjord har været igennem. De forstår sig virkelig på de aspekter af forretningen, der for eksempel vedrører salg, leverandøraftaler og strategiske samarbejdspartnere, mens jeg selv tager mig mere af det administrative.

Hastig vækst
Interfjord lader til at have ramt midt i skiven - fra en omsætning i 2013 på 100 mio. kr. er virksomheden nu hastigt på vej til de 400 millioner kroner.

- Jeg kan indimellem godt synes, det er gået stærkt, og jeg kan blive forundret over, at vi er nået så langt, som vi er. Vores 2018 var god på alle måder, det var et super produktionsår, hvor vi havde en rigtig god kvalitet i vores arbejde.

- Når man har vækstet så meget, som vi har de seneste år, så er det vigtigt at tage en pause og sikre, at det, man laver, er i orden. Man skal aldrig stille sig tilfreds, siger Jens Holmgaard Pedersen.

- Hvis ikke der er kvalitet i det, vi laver, kan vi ikke forvente, at der er kunder til det. Vi ønsker ikke kun at vækste for at blive store og blive ligesom alle andre, vi vil også levere et produkt, vi kan stå inde for. Det er ikke altid, det lykkedes, men så skal man turde at indrømme det.

Vækst på menuen
Det er svært at spå, især om fremtiden, men skal Jens Holmgaard Pedersen give et bud på, hvor Interfjord er på vej hen, så er én ting sikker: Der skal være vækst på menuen.

- Vi er kommet langt i Glyngøre og har brugt lang tid på at opbygge forretningen her, men vi har nogle klare uudnyttede potentialer rundt omkring på vores øvrige kontorer, som vi skal have sat fut i. De skal jo gerne vokse sig store og bide hovedkontoret i haserne på størrelse og mængde, siger han.

Det er dog langt fra alt, der er mejslet i sten. Sådan kan man slet ikke drive forretning i dag, forklarer direktøren.

- Vi har ikke en eller anden stor drejebog om, at vi skal ud og købe en masse virksomheder op - hvis vi falder over noget, der passer ind, vil vi overveje det. Men vi er jo ikke et stort børsnoteret selskab, der skal stå på mål for en masse ting på rekordtid. Vi skal egentlig bare koncentrere os om at drive en fornuftig forretning.

Vognmandsvirksomheden Alfred Pedersen & Sønner blev en del af Danske Fragtmænd i 2012 og ophørte samme år som virksomheden kunne have fejret 75-års jubilæum.

Jens’ far Villy gik bort i 2009. I dag hænger hans portræt på sønnens kontor i Glyngøre, så han stadig kan følge med i dagligdagen, som han yndede at gøre det til det sidste.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Panalpina køber op i Sydamerika

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Nyhedsbrev

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Online Avis Arkiv

Ønsker minimumsløn for kørsel med gods

Kølespecialist i kraftig vækst udvider flåden

DSV bygger kæmpe logistikhub på Sjælland

Undersøgelser i Kurt Beier-sagen trækker ud

Transportplanlægger fik FDE Fondens Talentpris

DTL-krav: Udenlandske lastbiler skal betale bøder på stedet

DTL hilser vejpoliti velkomment

Speditører siger nej til forslag om udenlandske chauffører på dansk løn

Så er det ud: Postnord fyrer efter milliardminus

Postselskabet Postnord vælger at skifte både koncernchefen og finansdirektøren ud

Opkøb får børskandidat til at svulme

Ministeren om vejpakken: - Vi vil kæmpe for danske prioriteter

GLS massehyrer i det østjyske

Vognmænd ryster på hovedet over mangel på rastepladser

Her er den nye formand for ITD

Chauffør fængslet for fingeret lastbilrøveri

DTL glæder sig over statsminister-fokus på social dumping

Det var på tide!

Dansk optimisme efter vejpakke-vedtagelse.

Transportmessse i Norge

Kort om navne

EU afviser cabotage i England

Modkørende trafik på Øresund i nat

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fr...

Send til en kollega

0.345