23948sdkhjf

Vognmandsformand er træt af 3F

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Fagforbundet 3F misbruger den "danske model" for at tvinge vognmændene til at indgå en 3F-overenskomst, siger Ole Frederiksen.

Formanden for Nordre Birks Vognmandsforening Ole Frederiksen er godt træt af de midler, som fagforeningen 3F anvender for at få vognmænd til at indgå en 3F-overenskomst.

- Naturligvis skal medarbejderne i vores erhverv have ordnede løn- og ansættelsesforhold; men det står ingen steder, at det skal være efter en 3F-overenskomst. 3F har ikke et overenskomstmonopol, selv om de selv tror det, sagde Ole Frederiksen fra talerstolen på Skævinge Kro, hvor årets generalforsamling blev holdt forrige lkørdag.



- I Nordre Birk har vi eksempler på, at 3F fortsat generer medlemmer, som overholder overenskomsten til punkt og prikke. Deres eneste "synd" er, at de er medlem af Krifa.

- Fagforeningens foretrukne våben er at iværksætte såkaldte sympatiblokader for at tvinge vognmændene til at indgå en 3F-overenskomst. Den meget roste "danske model", som skulle være til gavn for begge parter, bliver i den grad misbrugt.

- Det kan da ikke være rigtigt, at vi i år 2019 skal finde os i et overenskomstmonopol, som kun tilgodeser den ene part, sagde formanden.

Ellers handlede meget af beretningen om de økonomiske forhold, som de nordsjællandske vognmænd oplever.

Læs også: Kæmper fortsat for gratis bro

Manglende opsving
- På generalforsamlingen for et år siden kunne vi glæde os over et opsving, som stort set alle medlemmer havde gavn af. Den gode nyhed kan desværre ikke genbruges. Allerede i efteråret begyndte opsvinget småt at miste sin styrke. Især de små og mellemstore virksomheder har måttet lade deres biler blive stående hjemme i lidt for lang tid. I hvert fald længere end normalt for årstiden.

Ingen tør eller kan realistisk spå om varigheden af den aktuelle afmatning, som er internationalt betinget. Her i vores område har den medført nogle konkurser. Andre er økonomisk hårdt pressede.

Desværre må vi nok indstille os på, at væksten i flere vognmandsforretningerne er begyndt at falde efter de senere års vækst.

Det er vanskeligt at udarbejde et økonomisk gennemsnitsresultat for medlemmerne af Nordre Birk. Dertil er deres forretninger for forskellige. Jeg taler også med vognmænd, som ikke føler grund til at beklage sig. Det skulle da lige være over manglen på kvalificeret arbejdskraft.

Læs også: Advarer mod lønpres fra chauffører

Godt nok er krisen begyndt at kradse men slet ikke på samme barske måde som for en halv snes år siden. Men den rammer forskelligt. 

Kronprinsesse Marys Bro
Trods store protester må vi affinde os med, at lastbiler, som skal til eller fra Hornsherred, ikke mere kan benytte den gamle Kronprins Frederiks Bro, som tidligere var gratis at køre over. Enten må de betale 41 kroner for at køre over den nye bro eller køre de 65 km over Roskilde. Ruten over den nye bro bliver også 14 km længere end over den nuværende.

Det bliver en dyr fornøjelse for de lokale vognmænd. Nogle overvejer ligefrem at flytte væk fra kommunen. Ellers kan de ikke overleve.

Vi vognmænd har klaget og klaget over brobetalingen, og nu er privatbilerne også begyndt at se realiteterne i øjnene. Det er endelig gået op for dem, at de også skal betale for at komme over den nye bro.

Læs også: - Vi har problemer med fagforeningen og lokale myndigheder

Deres heftige protester i forskellige medier er desværre kommet alt for sendt til at få nogen som helst indflydelse på beslutningen. Løbet er kørt.

Kronprinsse Mary Bro er det eneste sted i Danmark, hvor der er afgift på en lokal vejforbindelse. Den ære vil vi godt være foruden. Men brugerbetaling er åbenbart ved at snige sit ind i de lokale infrastrukturforbedringer.

Nordre Birk har i hvert fald meget svært ved at forstå, at det skal koste at køre over en lokalbro på Sjælland men ikke over en lokalbro i Jylland. 
 
Som i andre vognmandsforeninger må Nordre Birk konstatere et faldende medlemstal. Enten på grund af ophør eller sammenslutninger. Vi har dog stadigt et fornuftigt medlemstal på 125 samt 41 seniormedlemmer, sluttede Ole Frederiksen..

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Handelskrig stækker DSV's schweiziske ærkerival

Dansk slumlejr-sag har nået Vatikanet: Nu vil Paven bekæmpe social dumping

Vatikanet og millioner af internationale transportarbejdere står bag en skarp erklæring mod social dumping, hvor dansk Padborg-slumlejr bruges som eksempel på "afskyelig" udnyttelse.

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Online Avis Arkiv

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fokus på værksteder: Bliv klar til uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet

U. L. Petersens Eftf, Preben Nielsen ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter on...

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Send til en kollega

0.212