23948sdkhjf

Vognmandsformand er træt af 3F

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Fagforbundet 3F misbruger den "danske model" for at tvinge vognmændene til at indgå en 3F-overenskomst, siger Ole Frederiksen.

Formanden for Nordre Birks Vognmandsforening Ole Frederiksen er godt træt af de midler, som fagforeningen 3F anvender for at få vognmænd til at indgå en 3F-overenskomst.

- Naturligvis skal medarbejderne i vores erhverv have ordnede løn- og ansættelsesforhold; men det står ingen steder, at det skal være efter en 3F-overenskomst. 3F har ikke et overenskomstmonopol, selv om de selv tror det, sagde Ole Frederiksen fra talerstolen på Skævinge Kro, hvor årets generalforsamling blev holdt forrige lkørdag.



- I Nordre Birk har vi eksempler på, at 3F fortsat generer medlemmer, som overholder overenskomsten til punkt og prikke. Deres eneste "synd" er, at de er medlem af Krifa.

- Fagforeningens foretrukne våben er at iværksætte såkaldte sympatiblokader for at tvinge vognmændene til at indgå en 3F-overenskomst. Den meget roste "danske model", som skulle være til gavn for begge parter, bliver i den grad misbrugt.

- Det kan da ikke være rigtigt, at vi i år 2019 skal finde os i et overenskomstmonopol, som kun tilgodeser den ene part, sagde formanden.

Ellers handlede meget af beretningen om de økonomiske forhold, som de nordsjællandske vognmænd oplever.

Læs også: Advarer mod lønpres fra chauffører

Manglende opsving
- På generalforsamlingen for et år siden kunne vi glæde os over et opsving, som stort set alle medlemmer havde gavn af. Den gode nyhed kan desværre ikke genbruges. Allerede i efteråret begyndte opsvinget småt at miste sin styrke. Især de små og mellemstore virksomheder har måttet lade deres biler blive stående hjemme i lidt for lang tid. I hvert fald længere end normalt for årstiden.

Ingen tør eller kan realistisk spå om varigheden af den aktuelle afmatning, som er internationalt betinget. Her i vores område har den medført nogle konkurser. Andre er økonomisk hårdt pressede.

Desværre må vi nok indstille os på, at væksten i flere vognmandsforretningerne er begyndt at falde efter de senere års vækst.

Det er vanskeligt at udarbejde et økonomisk gennemsnitsresultat for medlemmerne af Nordre Birk. Dertil er deres forretninger for forskellige. Jeg taler også med vognmænd, som ikke føler grund til at beklage sig. Det skulle da lige være over manglen på kvalificeret arbejdskraft.

Læs også: - Vi har problemer med fagforeningen og lokale myndigheder

Godt nok er krisen begyndt at kradse men slet ikke på samme barske måde som for en halv snes år siden. Men den rammer forskelligt. 

Kronprinsesse Marys Bro
Trods store protester må vi affinde os med, at lastbiler, som skal til eller fra Hornsherred, ikke mere kan benytte den gamle Kronprins Frederiks Bro, som tidligere var gratis at køre over. Enten må de betale 41 kroner for at køre over den nye bro eller køre de 65 km over Roskilde. Ruten over den nye bro bliver også 14 km længere end over den nuværende.

Det bliver en dyr fornøjelse for de lokale vognmænd. Nogle overvejer ligefrem at flytte væk fra kommunen. Ellers kan de ikke overleve.

Vi vognmænd har klaget og klaget over brobetalingen, og nu er privatbilerne også begyndt at se realiteterne i øjnene. Det er endelig gået op for dem, at de også skal betale for at komme over den nye bro.

Læs også: Vognmandsforening fylder 120 år

Deres heftige protester i forskellige medier er desværre kommet alt for sendt til at få nogen som helst indflydelse på beslutningen. Løbet er kørt.

Kronprinsse Mary Bro er det eneste sted i Danmark, hvor der er afgift på en lokal vejforbindelse. Den ære vil vi godt være foruden. Men brugerbetaling er åbenbart ved at snige sit ind i de lokale infrastrukturforbedringer.

Nordre Birk har i hvert fald meget svært ved at forstå, at det skal koste at køre over en lokalbro på Sjælland men ikke over en lokalbro i Jylland. 
 
Som i andre vognmandsforeninger må Nordre Birk konstatere et faldende medlemstal. Enten på grund af ophør eller sammenslutninger. Vi har dog stadigt et fornuftigt medlemstal på 125 samt 41 seniormedlemmer, sluttede Ole Frederiksen..

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Overblik: Her fanger fotovognene flest

Panalpina køber op i Sydamerika

Stena åbner ny rute over Kattegat

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nu bliver 80 km/t for lastbiler en realitet

Nyhedsbrev

Postnord i Danmark bløder stadig: Koncernen tilbage i plus

Postnord kan modsat sidste år lukke første kvartal i plus, men den danske afdeling bløder stadig

Online Avis Arkiv

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

Nye leveringer

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Dekra udråber jobmesser til succes

NTG-boss: - Vi er en opkøbsmaskine

Nu vil DAF med på byggepladsen

Dansk eksport kaster rekordmange job af sig

Kranbygger røg under milliarden

Tid til at tænke leasing

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

ITD vil opruste indsats i EU

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny VW Transporter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Eigild Knudsen ApS

Beskyt personale og udstyr

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen A...

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fr...

Send til en kollega

0.213