23948sdkhjf

Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

| Af Morten Iversen | Tip redaktionen om en historie

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Tirsdag den 19. februar 2019 er en dato, vi bør huske. Den dag vedtog EU, at nye lastbiler i 2030 skal udlede 30 procent mindre CO2 end i dag. Det nye CO2-reduktionsmål er en vigtig milepæl for den grønne omstilling af transportsektoren, fordi den tunge transport netop ikke var inkluderet i efterårets beslutning om en CO2-reduktion på 35 procent for nye biler og varebiler.

Den nye beslutning rejser samtidig et afgørende spørgsmål: Hvordan når vi målet? Svaret er ikke enkelt, men biogas bliver en afgørende del af det - i hvert fald når vi snakker tung transport.



Fortrænger fossile brændsler
Faktisk viser de seneste tal fra EU direktiv 2018/2001 af 11. december 2018, at man reducerer CO2-udledningen i det grønne regnskab med 179 procent, når man skifter fra diesel til biogas. Det svarer til, at vi kan fjerne næsten to dieselkøretøjer for hvert eneste biogaskøretøj, der sendes ud på vejene.

Årsagen er, at brugen af husdyrgødning til fremstilling af biogas både gavner natur og landbrug, samtidig med at det fortrænger de fossile brændsler. Det er også forklaringen på, at biogas kan præstere en CO2-reduktion på over 100 procent.

Hertil kommer, at en række ekspertanalyser de seneste år har tegnet et entydigt billede af, at biogas som drivmiddel i den tunge transport er langt den billigste og mest effektive måde for samfundet at efterleve sine CO2-reduktionsmål på. En konklusion, som også Det Økologiske Råd slog til lyd for i februar 2017 på altinget.dk.

Danmark sakker agterud
Så hvorfor er biogas-køretøjerne stadig ikke mere udbredte i Danmark? Her er det vigtigt at understrege, at teknologien allerede er på plads og har været det i mere end 20 år. Iveco har leveret lastbiler, der kører på gas, allerede i slutningen af 1990’erne.

Brugen af gas er godt i gang uden for Danmark, og i dag kører der over to millioner gaskøretøjer rundt på de europæiske veje. De kan tankes på over 3.300 tilgængelige CNG-stationer over hele Europa.

Sverige er et af foregangslandene, og ifølge Energigas Sverige kørte der i slutningen af 2017 lidt over 55.000 gasdrevne køretøjer rundt i Sverige. Her er der over 180 offentligt tilgængelige tankstationer. Andelen af busser i Sverige, der kører på gas, er nu helt oppe på 17 procent.

Til sammenligning har vi i Danmark i dag 585 gasdrevne køretøjer ifølge De Danske Bilimportørers Bilstatistik. Det svarer til en procent af det antal, der kører i Sverige. I Danmark var vi 17 tankstationer, hvor man kan tanke gas. Andelen af gasbusser i Danmark er fortsat under to procent.

Skab et incitament
Hvad ligger der bag den helt enorme forskel på landene? En vigtig del af forklaringen er, at man fra den svenske regerings side har indført økonomiske incitamenter til at investere i køretøjer på biogas for eksempel via det såkaldte Bonus Malus afgiftssystem, som blev indført sidste år.

Sådan er det ikke i Danmark, hvor efterspørgslen på bæredygtig transport stadig primært kommer fra enkelte kommuner og private virksomheder, der byder ind på kommunale transportopgaver.

Hvis vi derfor skal rykke ved det samlede billede, kræver det en langt mere målrettet politisk indsats. Her bliver folketingsvalget - som flere spår til at blive det første nogensinde med miljø som et af hovedtemaerne - en god anledning til at overveje, hvor længe vi fortsat vil lade den grønne transport køre uden om Danmark?

Morten Iversen er Nordic Sustainability Manager i Iveco.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

Leman frygter ikke Brexit

Ny guide for transport af levende dyr

Smuglervognmand risikerer fransk fængsel

Nyhedsbrev

8.824 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kan lastbiler synes om lørdagen

Online Avis Arkiv

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

Lastbilchauffør idømt samfundstjeneste efter dødsulykke

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Ovethi med gode muligheder

Ovethi fejrer fem mærkedage

Preben og Thomas Thinggaard markerer fem fødselsdage og jubilæer 21. juni. Samtidig bliver sønnen adm. direktør i det fynske dækfirma.

Volvo crashtester cykelhjelme mod biler

Containere fra Miljø-Art i 25 år

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Branchen: Det er en stor sejr for danske vognmænd

Polske mænd tiltalt for millionkup mod lastbil

Nyt køretøj suger huller i vejen

Røde partier presser på for roadpricing

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Kort om navne

Kæmper fortsat for gratis bro

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

”Vi har store vækstambitioner, så der var bred enighed om at starte på en frisk i IPW.”

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Forbered dig til høst med en BSV kornskovl!

Nyt samarbejde i Nordjylland

Køb din gas hos os!

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Givskud Vognmandsforretning

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Handy tippelad til Johnny Hansen

Hejs af ventilationsanlæg på supermarked i Vejle

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Har du råd til at produktionen holder stille?

Tryksensor med IO-Link

Erik Jørgensens Eftf. A/S kan køre hjem med en ny Doll 2 akslet sengetrailer med udtræk

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Chr. Andersen Sunds ApS

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Ra...

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HEL...

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Send til en kollega

0.59