23948sdkhjf

Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

| Af Morten Iversen | Tip redaktionen om en historie

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Tirsdag den 19. februar 2019 er en dato, vi bør huske. Den dag vedtog EU, at nye lastbiler i 2030 skal udlede 30 procent mindre CO2 end i dag. Det nye CO2-reduktionsmål er en vigtig milepæl for den grønne omstilling af transportsektoren, fordi den tunge transport netop ikke var inkluderet i efterårets beslutning om en CO2-reduktion på 35 procent for nye biler og varebiler.

Den nye beslutning rejser samtidig et afgørende spørgsmål: Hvordan når vi målet? Svaret er ikke enkelt, men biogas bliver en afgørende del af det - i hvert fald når vi snakker tung transport.



Fortrænger fossile brændsler
Faktisk viser de seneste tal fra EU direktiv 2018/2001 af 11. december 2018, at man reducerer CO2-udledningen i det grønne regnskab med 179 procent, når man skifter fra diesel til biogas. Det svarer til, at vi kan fjerne næsten to dieselkøretøjer for hvert eneste biogaskøretøj, der sendes ud på vejene.

Årsagen er, at brugen af husdyrgødning til fremstilling af biogas både gavner natur og landbrug, samtidig med at det fortrænger de fossile brændsler. Det er også forklaringen på, at biogas kan præstere en CO2-reduktion på over 100 procent.

Hertil kommer, at en række ekspertanalyser de seneste år har tegnet et entydigt billede af, at biogas som drivmiddel i den tunge transport er langt den billigste og mest effektive måde for samfundet at efterleve sine CO2-reduktionsmål på. En konklusion, som også Det Økologiske Råd slog til lyd for i februar 2017 på altinget.dk.

Danmark sakker agterud
Så hvorfor er biogas-køretøjerne stadig ikke mere udbredte i Danmark? Her er det vigtigt at understrege, at teknologien allerede er på plads og har været det i mere end 20 år. Iveco har leveret lastbiler, der kører på gas, allerede i slutningen af 1990’erne.

Brugen af gas er godt i gang uden for Danmark, og i dag kører der over to millioner gaskøretøjer rundt på de europæiske veje. De kan tankes på over 3.300 tilgængelige CNG-stationer over hele Europa.

Sverige er et af foregangslandene, og ifølge Energigas Sverige kørte der i slutningen af 2017 lidt over 55.000 gasdrevne køretøjer rundt i Sverige. Her er der over 180 offentligt tilgængelige tankstationer. Andelen af busser i Sverige, der kører på gas, er nu helt oppe på 17 procent.

Til sammenligning har vi i Danmark i dag 585 gasdrevne køretøjer ifølge De Danske Bilimportørers Bilstatistik. Det svarer til en procent af det antal, der kører i Sverige. I Danmark var vi 17 tankstationer, hvor man kan tanke gas. Andelen af gasbusser i Danmark er fortsat under to procent.

Skab et incitament
Hvad ligger der bag den helt enorme forskel på landene? En vigtig del af forklaringen er, at man fra den svenske regerings side har indført økonomiske incitamenter til at investere i køretøjer på biogas for eksempel via det såkaldte Bonus Malus afgiftssystem, som blev indført sidste år.

Sådan er det ikke i Danmark, hvor efterspørgslen på bæredygtig transport stadig primært kommer fra enkelte kommuner og private virksomheder, der byder ind på kommunale transportopgaver.

Hvis vi derfor skal rykke ved det samlede billede, kræver det en langt mere målrettet politisk indsats. Her bliver folketingsvalget - som flere spår til at blive det første nogensinde med miljø som et af hovedtemaerne - en god anledning til at overveje, hvor længe vi fortsat vil lade den grønne transport køre uden om Danmark?

Morten Iversen er Nordic Sustainability Manager i Iveco.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Nyhedsbrev

9.177 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Hejselad til Vojens

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Biodiesel på seks Q8-stationer

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Marius Pedersen havde historisk godt 2019

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Fragt af corona-udstyr for kvart milliard: Blankocheck til DSV får kritik

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Er du leverandør til Banedanmark?

Kel-Berg tiptrailer med suge/blæs til Ølsted & Allested

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

Niels J. Philipsen Transport A/S nye Kel-Berg hejseladskærre

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

NOPA kærre leveret til Arkil

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tiptrailer 37 m3 leveret til Obel Transport A/S

Kransen vajer smukt over byggeriet

Sidste chance for nedsat pris til udbudskonferencen i Aarhus

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Lancering af MELFA Assista

Planåg med unik kapacitet

Send til en kollega

0.191