23948sdkhjf

Bonus for biogas kan sikre grøn omstilling

| Af Morten Iversen | Tip redaktionen om en historie

- Vi taber terræn i forhold til vores naboer, når det gælder omstilling til biogaskøretøjer, lyder det fra Ivecos miljøchef

Tirsdag den 19. februar 2019 er en dato, vi bør huske. Den dag vedtog EU, at nye lastbiler i 2030 skal udlede 30 procent mindre CO2 end i dag. Det nye CO2-reduktionsmål er en vigtig milepæl for den grønne omstilling af transportsektoren, fordi den tunge transport netop ikke var inkluderet i efterårets beslutning om en CO2-reduktion på 35 procent for nye biler og varebiler.

Den nye beslutning rejser samtidig et afgørende spørgsmål: Hvordan når vi målet? Svaret er ikke enkelt, men biogas bliver en afgørende del af det - i hvert fald når vi snakker tung transport.



Fortrænger fossile brændsler
Faktisk viser de seneste tal fra EU direktiv 2018/2001 af 11. december 2018, at man reducerer CO2-udledningen i det grønne regnskab med 179 procent, når man skifter fra diesel til biogas. Det svarer til, at vi kan fjerne næsten to dieselkøretøjer for hvert eneste biogaskøretøj, der sendes ud på vejene.

Årsagen er, at brugen af husdyrgødning til fremstilling af biogas både gavner natur og landbrug, samtidig med at det fortrænger de fossile brændsler. Det er også forklaringen på, at biogas kan præstere en CO2-reduktion på over 100 procent.

Hertil kommer, at en række ekspertanalyser de seneste år har tegnet et entydigt billede af, at biogas som drivmiddel i den tunge transport er langt den billigste og mest effektive måde for samfundet at efterleve sine CO2-reduktionsmål på. En konklusion, som også Det Økologiske Råd slog til lyd for i februar 2017 på altinget.dk.

Danmark sakker agterud
Så hvorfor er biogas-køretøjerne stadig ikke mere udbredte i Danmark? Her er det vigtigt at understrege, at teknologien allerede er på plads og har været det i mere end 20 år. Iveco har leveret lastbiler, der kører på gas, allerede i slutningen af 1990’erne.

Brugen af gas er godt i gang uden for Danmark, og i dag kører der over to millioner gaskøretøjer rundt på de europæiske veje. De kan tankes på over 3.300 tilgængelige CNG-stationer over hele Europa.

Sverige er et af foregangslandene, og ifølge Energigas Sverige kørte der i slutningen af 2017 lidt over 55.000 gasdrevne køretøjer rundt i Sverige. Her er der over 180 offentligt tilgængelige tankstationer. Andelen af busser i Sverige, der kører på gas, er nu helt oppe på 17 procent.

Til sammenligning har vi i Danmark i dag 585 gasdrevne køretøjer ifølge De Danske Bilimportørers Bilstatistik. Det svarer til en procent af det antal, der kører i Sverige. I Danmark var vi 17 tankstationer, hvor man kan tanke gas. Andelen af gasbusser i Danmark er fortsat under to procent.

Skab et incitament
Hvad ligger der bag den helt enorme forskel på landene? En vigtig del af forklaringen er, at man fra den svenske regerings side har indført økonomiske incitamenter til at investere i køretøjer på biogas for eksempel via det såkaldte Bonus Malus afgiftssystem, som blev indført sidste år.

Sådan er det ikke i Danmark, hvor efterspørgslen på bæredygtig transport stadig primært kommer fra enkelte kommuner og private virksomheder, der byder ind på kommunale transportopgaver.

Hvis vi derfor skal rykke ved det samlede billede, kræver det en langt mere målrettet politisk indsats. Her bliver folketingsvalget - som flere spår til at blive det første nogensinde med miljø som et af hovedtemaerne - en god anledning til at overveje, hvor længe vi fortsat vil lade den grønne transport køre uden om Danmark?

Morten Iversen er Nordic Sustainability Manager i Iveco.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

Nyhedsbrev

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Online Avis Arkiv

Ny VW Transporter

ITD vil opruste indsats i EU

Et år med kraftig TIP-vækst

Ny aftale skal sikre medarbejdere til Danske Fragtmænd

Ny Iveco Daily

Gert Jakobsen takkede af

Efter otte år i ITD's bestyrelse sagde formanden, Gert Jakobsen, tak for denne gang.

Ønsker minimumsløn for kørsel med gods

Chauffør med rod i papirerne holdt hvil hos politiet

Frederiksberg Renovation satser på el

Kommunen vil erstatte alle dieseldrevne skraldebiler med nye el-drevne og støjsvage biler.

Kølespecialist i kraftig vækst udvider flåden

DFDS fortsætter på fed brexit-kontrakt

Enkelte afgange er blevet aflyst på gund af manglende bookinger, men ellers er DFDS godt i gang med sin no deal-kontrakt med den britiske regering

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

DSV bygger kæmpe logistikhub på Sjælland

Slagelse Kommune vil købe Stigsnæs-havnen

Undersøgelser i Kurt Beier-sagen trækker ud

DTL-krav: Udenlandske lastbiler skal betale bøder på stedet

Transportplanlægger fik FDE Fondens Talentpris

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen ApS

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fragt A/S

Ekstremt robust wiretræk

Hør om hverdagen hos verdens største minkfodercentral

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

KTR ROTEX ® koblinger

HCS med nye walking floor trailere

”Kel-Berg Grand Prix Herning” på TV2 sport

Programmer dit lystårn selv

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Early Bird-rabatten udløber i morgen til: UDBUDSLOVEN FOR SPECIALISTER 2019

Få en leverandør af løftegrej m.m., hvor det hele er lidt nemmere...

VM Tarm A/S modtager hæderspris for særlig lærlingeindsats

Send til en kollega

0.176