23948sdkhjf

Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Hvad er en transportmesse for dem, som arrangerer den? Det kan siges meget kort: Det er noget man arbejder på i næsten to år, og så er det overstået på tre dage!

Beskrivelsen kommer fra Nikolaj Haubjerg Jørgensen. Han er projektleder på Transport 2019. Han glæder sig til den. Han brænder for den, og han har vitterligt arbejdet på den i to år.



- Jo, man kan sagtens arbejde med en messe i to år. Det er faktisk nødvendigt. Vores store forpligtelse er at sikre, at det bliver en relevant messe for både udstillere og besøgende. Derfor bruger vi meget tid på at besøge vores udstillere og på at lytte til både udstillere og besøgende via analyser. Desuden har vi besøgsambassadører, vi tager på "road shows" og besøger andre messer. Vi er løbende i dialog med de brancheorganisationer, der sidder i messekomiteen, og vi kommunikerer med transportmedierne, som har fingeren på pulsen, siger Nikolaj Jørgensen.

Stor opbakning
I år er Nikolajs debut som projektleder på transportmessen. Han har været projektkoordinator på messerne i 2015 og 2017, så han kender godt arbejdet; men nu er det ham, som står med ansvaret for de store beslutninger. Derfor er det med en vis stolthed, men også med ydmyghed, at han kan fortælle, at alle 14 haller er i brug i år. Nikolaj Jørgensen fortsætter:

- Vi er kommet over 350 udstillere. Den tidligere rekord er fra 2017, hvor der var 325 udstillere. Så det er i år den største transportmesse nogensinde målt på antallet af udstillere. Vi er meget glade for den store opbakning vi får fra hele transportbranchen. Vi har fra messens begyndelsen i 1988 lagt vægt på at samle hele branchen, fortæller han. Vi har udvidet messekomiteen, så vi nu har 10 brancheorganisationer med. Det er selvfølgelig MCH Messecenter Herning, der arrangerer messen, men vi gør det i samarbejde med de ti brancheorganisationer - og i år har vi fået ATL, 3F, DI Transport, ITD og Danske Speditører med.

Skal være relevant
For MCH Messecenter Herning er det vigtigt, at messen er relevant for hele branchen.

- Der skal være mulighed for at sparke dæk, møde leverandører, snakke med kollegaer og se de nye produkter. Der skal også være noget for beslutningstagere i branchen og transportkøberne, politikerne og embedsmænd. Og så vil vi også gerne have gang i dialogen om fremtidens transportbranche.

Blandt andet derfor arrangerer vi i år nogle konferencer, så der også er mulighed for at tilegne sig ny viden. Konferencerne bliver holdt inde i hallerne, så man er tæt på udstillerne, fortæller Nikolaj Jørgensen.

Vi er et team
Nikolaj Jørgensen lægger vægt på, at man er et team omkring messen.

- Transportmessen er jo ikke bare mig, siger han. Vi er et team, der arbejder meget tæt sammen. Jo nærmere vi kommer, jo flere mennesker arbejder på messen. Lige nu er vi tre projektkoordinatorer, to sælgere og jeg selv tilknyttet transportmessen. Så er der projektchef Henriette Træholt og vores direktør Georg Sørensen samt de ti brancheorganisationer. Vi må heller ikke glemme de mange andre eksperter, teknikere og håndværkere, som vi også trækker på. Så vi er faktisk rigtig mange, som sikrer, at der kan holdes en transportmesse.

Vognmandssøn
Transportmagasinet: Hvordan er du selv havnet på transportmessen?

- Jeg har faktisk besøget transportmessen flere gange som dreng. Min far er vognmand. Det er en af mine brødre også, så transportmessen har altid været et af årets højdepunkter for os, fortæller Nikolaj.

- Jo, jeg har vasket mange lastbiler og rengjort mange busser, siger han med et let nostalgisk smil.

- Jeg troede faktisk ikke, at jeg skulle at arbejde med transport. Jeg kom til Bestseller i Brande, efter jeg havde taget en uddannelse og læst HD. Jeg havde dog altid haft en drøm om at komme til at arbejde for MCH Messecenter Herning - og da drømmen endelig gik i opfyldelse, var det oplagt, at jeg blev koblet på transportmessen og pludselig sidder jeg midt i det og brænder enormt meget for det. Der er mange ildsjæle i branchen og det er meget motiverende, siger han.

Det med kørekortet
Transportmagasinet: Kan du køre lastbil?

Der går lige et kort øjeblik før han svarer:

- Jeg har ikke stort kørekort, hvis det er det, du spørger om; men så er det godt, at jeg kan arbejde for transportbranchen på en anden måde. For vi kan hurtigt blive enige om, at det er en af de vigtigste brancher i Danmark.

Heri har han helt ret.

Det personlige møde
Og hvad med transportmessen? Vil folk blive ved med at besøge den, spørger vi ham?

- Her vil jeg nok citere min direktør og sige, at det personlige møde aldrig går af mode.

- Jeg tror, at man gerne kommer på messen, hvis den er relevant. Vi skal stille rammerne til rådighed for branchen. Hvis vi er gode nok til det, kommer man gerne til Herning for at møde sine kollegaer, sine leverandører og få ny viden.

- Det, at man kan se og røre nyhederne, er også vigtigt. Håndtrykket, det personlige møde, det går aldrig af mode.

- Vi får rigtig mange positive tilbagemeldinger både fra udstillere og besøgende, som bliver ved med at holde traditionen i hævd med at komme på transportmessen. Man kan bare se på besøgstallene. Det er gået op siden 2013, slutter Nikolaj Jørgensen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

ADP ansætter ny udviklings-chef

Rystet direktør bortviser medarbejdere

H.P. Therkelsen Padborg bortviser tre medarbejdere.

DSV-direktør nomineret til årets leder

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Big boom i antallet af skader på lastbiler

Online Avis Arkiv

AutoBude sætter fut under grønnere vognpark

Hver gang, der købes nye lastbiler, forventer vognmanden en besparelse på brændstoffet.

Lufthavn bakker op om klimaafgift

Stærke kræfter til Leman

Nye leveringer

H.P. Therkelsen-ansatte erkender svindel: - Jeg er rystet i min grundvold

ITD kårer Årets Transportkommune: Se vinderne i din region

Se listen: Svindelen holder i kø på de danske landeveje

Der har været rigtig travlt på landets tungvognscentre den seneste måned

Fem anholdt: H.P. Therkelsen afviser cabotagekørsel

Go’ cocktail til Jesper Saaby

En ny Scania R 520 til vognmand Jesper Saaby i Solbjerg på Mors.

Udenlandske vognmænd fik bøder for manipulation

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Nye Incoterms-klausuler på vej

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Tysk/fransk samarbejde med nordiske vognmænd er nu oppe at køre

Dekra udvider vognparken med 23 nye køretøjer

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

Kæmpe bøde til svensk chauffør

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Johs. Søndergaard & Sønner

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Tre nye Kel-Berg 3 akslet bokstrailere er leveret

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

En flot ny Kel-Berg 3 akslet rund tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Helt træk samt endnu en ballastkærre til BMS, Kolding

Automatisk åbning af papkasser fra Mach-Tech A/S

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

”Vi fik adgang til IPW i januar – og vi gik live i februar.”

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Gunnar Nielsen, Aars A/S

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ballastkærre klar til hårdt arbejde hos Kranexpressen

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

To nye Kel-Berg 3 akslet bagtipkærre fra Lastas til Rørby Johansen A/S

Ny salgskonsulent hos IPW Systems

NOS A/S Forhandler BVA donkrafte

Salgskonsulent Dennis Bo Bank er tilbage hos Fyns Kran Udstyr

Bell hus fra KTR

Nyt kroghejs af typen Ultima leveret til Frede Andersen & Søn

Ajcon er klar til etape to i stort renoveringsprojekt hos Danish Crown i Ri...

Energiledelse - Er du klar til at konvertere ISO 50001:2011 til den nye ISO...

Send til en kollega

0.251