23948sdkhjf

Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Selv om far er vognmand, fik Nikolaj Jørgensen aldrig selv det store kørekort, men alligevel arbejder han for transportbranchen

Hvad er en transportmesse for dem, som arrangerer den? Det kan siges meget kort: Det er noget man arbejder på i næsten to år, og så er det overstået på tre dage!

Beskrivelsen kommer fra Nikolaj Haubjerg Jørgensen. Han er projektleder på Transport 2019. Han glæder sig til den. Han brænder for den, og han har vitterligt arbejdet på den i to år.



- Jo, man kan sagtens arbejde med en messe i to år. Det er faktisk nødvendigt. Vores store forpligtelse er at sikre, at det bliver en relevant messe for både udstillere og besøgende. Derfor bruger vi meget tid på at besøge vores udstillere og på at lytte til både udstillere og besøgende via analyser. Desuden har vi besøgsambassadører, vi tager på "road shows" og besøger andre messer. Vi er løbende i dialog med de brancheorganisationer, der sidder i messekomiteen, og vi kommunikerer med transportmedierne, som har fingeren på pulsen, siger Nikolaj Jørgensen.

Stor opbakning
I år er Nikolajs debut som projektleder på transportmessen. Han har været projektkoordinator på messerne i 2015 og 2017, så han kender godt arbejdet; men nu er det ham, som står med ansvaret for de store beslutninger. Derfor er det med en vis stolthed, men også med ydmyghed, at han kan fortælle, at alle 14 haller er i brug i år. Nikolaj Jørgensen fortsætter:

- Vi er kommet over 350 udstillere. Den tidligere rekord er fra 2017, hvor der var 325 udstillere. Så det er i år den største transportmesse nogensinde målt på antallet af udstillere. Vi er meget glade for den store opbakning vi får fra hele transportbranchen. Vi har fra messens begyndelsen i 1988 lagt vægt på at samle hele branchen, fortæller han. Vi har udvidet messekomiteen, så vi nu har 10 brancheorganisationer med. Det er selvfølgelig MCH Messecenter Herning, der arrangerer messen, men vi gør det i samarbejde med de ti brancheorganisationer - og i år har vi fået ATL, 3F, DI Transport, ITD og Danske Speditører med.

Skal være relevant
For MCH Messecenter Herning er det vigtigt, at messen er relevant for hele branchen.

- Der skal være mulighed for at sparke dæk, møde leverandører, snakke med kollegaer og se de nye produkter. Der skal også være noget for beslutningstagere i branchen og transportkøberne, politikerne og embedsmænd. Og så vil vi også gerne have gang i dialogen om fremtidens transportbranche.

Blandt andet derfor arrangerer vi i år nogle konferencer, så der også er mulighed for at tilegne sig ny viden. Konferencerne bliver holdt inde i hallerne, så man er tæt på udstillerne, fortæller Nikolaj Jørgensen.

Vi er et team
Nikolaj Jørgensen lægger vægt på, at man er et team omkring messen.

- Transportmessen er jo ikke bare mig, siger han. Vi er et team, der arbejder meget tæt sammen. Jo nærmere vi kommer, jo flere mennesker arbejder på messen. Lige nu er vi tre projektkoordinatorer, to sælgere og jeg selv tilknyttet transportmessen. Så er der projektchef Henriette Træholt og vores direktør Georg Sørensen samt de ti brancheorganisationer. Vi må heller ikke glemme de mange andre eksperter, teknikere og håndværkere, som vi også trækker på. Så vi er faktisk rigtig mange, som sikrer, at der kan holdes en transportmesse.

Vognmandssøn
Transportmagasinet: Hvordan er du selv havnet på transportmessen?

- Jeg har faktisk besøget transportmessen flere gange som dreng. Min far er vognmand. Det er en af mine brødre også, så transportmessen har altid været et af årets højdepunkter for os, fortæller Nikolaj.

- Jo, jeg har vasket mange lastbiler og rengjort mange busser, siger han med et let nostalgisk smil.

- Jeg troede faktisk ikke, at jeg skulle at arbejde med transport. Jeg kom til Bestseller i Brande, efter jeg havde taget en uddannelse og læst HD. Jeg havde dog altid haft en drøm om at komme til at arbejde for MCH Messecenter Herning - og da drømmen endelig gik i opfyldelse, var det oplagt, at jeg blev koblet på transportmessen og pludselig sidder jeg midt i det og brænder enormt meget for det. Der er mange ildsjæle i branchen og det er meget motiverende, siger han.

Det med kørekortet
Transportmagasinet: Kan du køre lastbil?

Der går lige et kort øjeblik før han svarer:

- Jeg har ikke stort kørekort, hvis det er det, du spørger om; men så er det godt, at jeg kan arbejde for transportbranchen på en anden måde. For vi kan hurtigt blive enige om, at det er en af de vigtigste brancher i Danmark.

Heri har han helt ret.

Det personlige møde
Og hvad med transportmessen? Vil folk blive ved med at besøge den, spørger vi ham?

- Her vil jeg nok citere min direktør og sige, at det personlige møde aldrig går af mode.

- Jeg tror, at man gerne kommer på messen, hvis den er relevant. Vi skal stille rammerne til rådighed for branchen. Hvis vi er gode nok til det, kommer man gerne til Herning for at møde sine kollegaer, sine leverandører og få ny viden.

- Det, at man kan se og røre nyhederne, er også vigtigt. Håndtrykket, det personlige møde, det går aldrig af mode.

- Vi får rigtig mange positive tilbagemeldinger både fra udstillere og besøgende, som bliver ved med at holde traditionen i hævd med at komme på transportmessen. Man kan bare se på besøgstallene. Det er gået op siden 2013, slutter Nikolaj Jørgensen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Ny specialistgruppe for krantransport

Danmark har mistet en erhvervshavn

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Online Avis Arkiv

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

HMF: - Ventetiden skal ned

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Ros til transportministeren for at investere i veje

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD opruster på digitalisering

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Vejprojekter bør fremskyndes

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

DTL trykker hånd med den nye minister

Brancheorganisationen havde en række vigtige punkter med på dagsordenen til møde med den nyslåede transportminister

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.159