23948sdkhjf

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

SAWO har aldrig haft så meget at lave som nu. Der er konstant gang i 70 opbygninger på virksomhedens værksteder, som ligger spredt ud på 15 lokationer i landet. Der er opgaver nok til at holde alle 350 SAWO-medarbejdere beskæftiget de næste ni måneder.

Det kræver systematik at styre så mange medarbejdere og opbygninger. Og så kræver det ingeniører, som kan sige god for de mange forskellige opbygninger. De skal sikre, at opbygningerne opfylder regler og love - og samtidig er de garant for, at opbygningerne lever op til kundernes ønsker og forventninger.

Netop på ingeniørsiden har SAWO opgraderet kraftigt de seneste år. Der er for tiden 11 ingeniører og konstruktører ansat på hovedkontoret i Støvring, hvor de er under kyndig vejledning af teknisk chef Morten Allerød.

- Vi er inde over alle opbygninger - fra sælgeren sætter den første streg på papiret til køretøjet står færdigopbygget, siger Morten Allerød.

- Vi vil gerne så tidligt ind i billedet som muligt, faktisk så snart en sælger har talt med en kunde, fortæller Morten Allerød.

- Sælgeren kommer typisk ind og siger, at han har talt med en kunde, som gerne vil have et køretøj, der ser sådan og sådan ud. Hvor hurtigt kan han få det? Lige fra det tidspunkt får køretøjet et sagsnummer, fortæller Morten Allerød.

Herfra går de grundige beregninger igang.

- Vi arbejder for eksempel i øjeblikket med en kranbil, hvor vognmanden gerne vil have en bagmonteret kran med kærretræk. Her skal vi blandt andet beregne, hvor meget støttelast, der er på forakslen. Trækket er godkendt til 1.000 kg, så den trækker køretøjet ned i bagenden med 1.000 kg.

Det er ikke et problem at få en lovlig foraksellast på 2+2 køretøjer, men det kan være et problem på 1+3 køretøjer.

- Derfor er det vigtigt, at vi er med i salgsfasen og eventuelt kan fortælle vognmanden om det er muligt med kærretræk eller ej.

- Til sidst tastes alle oplysningerne ind i et kalkuleringssystem, der laver selve tilbuddet til sælgeren. Først når tilbuddet er afgivet og accepteret af kunden, bliver det til en ordre. Systemet genererer en ordrebekræftelse, som i detaljer beskriver, hvad der er blevet solgt.

- Når det handler om de større opbygninger, som er over 50 ton/meter, sætter vi altid to ingeniører på sagen allerede i tilbudsfasen. Disse køretøjer er mere komplicerede, og styrkeberegningerne bliver altid bearbejdet 100 procent individuelt fra gang til gang.

Detailforeskrifter
- Med de nuværende regler skal man have mindst 20 procent af bilens aktuelle vægt på forakslen. Det kan godt komme bag på en vognmand, at han ikke kan få en bil magen til den han fik for 10 år siden.

- Kravene er strengere i dag, og de bliver også håndhævet strengere af myndighederne; men der sker også løbende ændringer af reglerne. Det skal vi følge med i.

- Der er for eksempel kommet en ændring i reglerne om frontstøtteben. Tidligere blev det regnet med i køretøjets totallængde. Det bliver de ikke mere, så her har vi fået 20-25 cm mere at boltre os på.

Ladmidte-beregning
Før et tilbud kan sendes afsted til vognmanden, skal der også laves en ladmidte-beregning. Den viser, hvor meget chassiset vejer, hvor meget kranen vejer, og hvor meget vægt, der skal lægges på forakslen mm.

Når kranen er bagmonteret, løfter den 2,2 ton op i forenden. Et wirehejs vejer 2,8 ton, hvoraf 1,0 ton lægges på forakslen og 1,8 ton på bagakslen. Olie, forstærkninger og diverse udstyr giver 450 kg. Endelig er der et anhængertræk og det konsol, som kranen står på.

Ud fra det har vi beregnet en egenvægt på dette køretøj på 19 ton. Vi har de seks ton på forakslen, så det giver en fordeling med godt 30 procent af køretøjets vægt på forakslen. Så bilen er superfin.

Chassisrammer
I tilbudsfasen går vi også ind og beregner på forstærkning af chassiset. Vi har nogle faste bestemmelser om, at der må være en belastning på op til 150 N. pr. kvadratmillimeter. I det aktuelle tilfælde har vi 130 N. pr. kvadratmillimeter, så her er der ingen problemer.

- Faktisk er stabiliteten forskellig fra lastbilmærke til lastbilmærke, og vi vi har mulighed for at tilpasse opbygningen efter alle mærker.

Bagenderne
Vores kunder kan stadig få bagenderne til at se ud lige præcis, som de vil have det; men vi har udarbejdet nogle forskellige standardløsninger. Hvis de kan vælge en af dem, kan vi forberede den mere og have komponenterne klar, når bilen kommer her. Så kan vi få bilen færdig hurtigere, og vognmanden kan få bilen ud at køre hurtigere.

- Bilproducenterne har en leveringstid, og den kan vi ikke gøre noget ved. Der kan være 12 ugers ventetid på en bil; men vi kan måske gøre vores arbejde en eller to dage hurtigere, og det sættes der pris på. Det er et ønske for alle parter - også bilhusene. Så vi gør os umage med at have så kort opbygningstid som muligt uden at gå på kompromis med kvaliteten, slutter Morten Allerød. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141