23948sdkhjf

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

SAWO har aldrig haft så meget at lave som nu. Der er konstant gang i 70 opbygninger på virksomhedens værksteder, som ligger spredt ud på 15 lokationer i landet. Der er opgaver nok til at holde alle 350 SAWO-medarbejdere beskæftiget de næste ni måneder.

Det kræver systematik at styre så mange medarbejdere og opbygninger. Og så kræver det ingeniører, som kan sige god for de mange forskellige opbygninger. De skal sikre, at opbygningerne opfylder regler og love - og samtidig er de garant for, at opbygningerne lever op til kundernes ønsker og forventninger.



Netop på ingeniørsiden har SAWO opgraderet kraftigt de seneste år. Der er for tiden 11 ingeniører og konstruktører ansat på hovedkontoret i Støvring, hvor de er under kyndig vejledning af teknisk chef Morten Allerød.

- Vi er inde over alle opbygninger - fra sælgeren sætter den første streg på papiret til køretøjet står færdigopbygget, siger Morten Allerød.

- Vi vil gerne så tidligt ind i billedet som muligt, faktisk så snart en sælger har talt med en kunde, fortæller Morten Allerød.

- Sælgeren kommer typisk ind og siger, at han har talt med en kunde, som gerne vil have et køretøj, der ser sådan og sådan ud. Hvor hurtigt kan han få det? Lige fra det tidspunkt får køretøjet et sagsnummer, fortæller Morten Allerød.

Herfra går de grundige beregninger igang.

- Vi arbejder for eksempel i øjeblikket med en kranbil, hvor vognmanden gerne vil have en bagmonteret kran med kærretræk. Her skal vi blandt andet beregne, hvor meget støttelast, der er på forakslen. Trækket er godkendt til 1.000 kg, så den trækker køretøjet ned i bagenden med 1.000 kg.

Det er ikke et problem at få en lovlig foraksellast på 2+2 køretøjer, men det kan være et problem på 1+3 køretøjer.

- Derfor er det vigtigt, at vi er med i salgsfasen og eventuelt kan fortælle vognmanden om det er muligt med kærretræk eller ej.

- Til sidst tastes alle oplysningerne ind i et kalkuleringssystem, der laver selve tilbuddet til sælgeren. Først når tilbuddet er afgivet og accepteret af kunden, bliver det til en ordre. Systemet genererer en ordrebekræftelse, som i detaljer beskriver, hvad der er blevet solgt.

- Når det handler om de større opbygninger, som er over 50 ton/meter, sætter vi altid to ingeniører på sagen allerede i tilbudsfasen. Disse køretøjer er mere komplicerede, og styrkeberegningerne bliver altid bearbejdet 100 procent individuelt fra gang til gang.

Detailforeskrifter
- Med de nuværende regler skal man have mindst 20 procent af bilens aktuelle vægt på forakslen. Det kan godt komme bag på en vognmand, at han ikke kan få en bil magen til den han fik for 10 år siden.

- Kravene er strengere i dag, og de bliver også håndhævet strengere af myndighederne; men der sker også løbende ændringer af reglerne. Det skal vi følge med i.

- Der er for eksempel kommet en ændring i reglerne om frontstøtteben. Tidligere blev det regnet med i køretøjets totallængde. Det bliver de ikke mere, så her har vi fået 20-25 cm mere at boltre os på.

Ladmidte-beregning
Før et tilbud kan sendes afsted til vognmanden, skal der også laves en ladmidte-beregning. Den viser, hvor meget chassiset vejer, hvor meget kranen vejer, og hvor meget vægt, der skal lægges på forakslen mm.

Når kranen er bagmonteret, løfter den 2,2 ton op i forenden. Et wirehejs vejer 2,8 ton, hvoraf 1,0 ton lægges på forakslen og 1,8 ton på bagakslen. Olie, forstærkninger og diverse udstyr giver 450 kg. Endelig er der et anhængertræk og det konsol, som kranen står på.

Ud fra det har vi beregnet en egenvægt på dette køretøj på 19 ton. Vi har de seks ton på forakslen, så det giver en fordeling med godt 30 procent af køretøjets vægt på forakslen. Så bilen er superfin.

Chassisrammer
I tilbudsfasen går vi også ind og beregner på forstærkning af chassiset. Vi har nogle faste bestemmelser om, at der må være en belastning på op til 150 N. pr. kvadratmillimeter. I det aktuelle tilfælde har vi 130 N. pr. kvadratmillimeter, så her er der ingen problemer.

- Faktisk er stabiliteten forskellig fra lastbilmærke til lastbilmærke, og vi vi har mulighed for at tilpasse opbygningen efter alle mærker.

Bagenderne
Vores kunder kan stadig få bagenderne til at se ud lige præcis, som de vil have det; men vi har udarbejdet nogle forskellige standardløsninger. Hvis de kan vælge en af dem, kan vi forberede den mere og have komponenterne klar, når bilen kommer her. Så kan vi få bilen færdig hurtigere, og vognmanden kan få bilen ud at køre hurtigere.

- Bilproducenterne har en leveringstid, og den kan vi ikke gøre noget ved. Der kan være 12 ugers ventetid på en bil; men vi kan måske gøre vores arbejde en eller to dage hurtigere, og det sættes der pris på. Det er et ønske for alle parter - også bilhusene. Så vi gør os umage med at have så kort opbygningstid som muligt uden at gå på kompromis med kvaliteten, slutter Morten Allerød. 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Iveco varmer op til Le Mans fra Skagen til København

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Blue Water ekspanderer i øst

Politiet advarer: Bølge af tyverier fra varebiler

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Nye leveringer

Direktør fejrer 25 år

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Flere unge omdelere til Nordjyske

Efter skraldekonflikt: Samarbejdet slutter til august

Frederikshavn Forsyning og Remondis har indgået opsigelsesaftale

ITD til ny regering: - Hold vågent øje med Postnord

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Beskedent overskud hos Esbjerg Gods

Kanonkonge fik ny kanon

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

Leman: - Flere opkøb på vej

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

Fuld lastbilchauffør slingrede ned ad Hirtshalsmotorvejen

Dachser satser på bæredygtig vækst

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Kort om navne

Kæmper fortsat for gratis bro

Teenagealderen er slut for DTL

Parkerede lastbiler skal ud af byen

Mærsk i minus trods bedre tider på verdenshavene

DSV får ny storaktionær

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Rasmussen & Søn

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Hils på din nye kollega - kontorrobotten

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Multilift Power kroghejs til flytning af containere

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

3G-netværket har talte dage

1 stk. ny 3-akslet gardintrailer til Simon Dam Transport!

Billig emballage

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Vidste du, at BSV kan tilbyde følgende?

Kom til åbent hus hos SAWO i Kolding

EVCS hybrid ladekabel til 2-33 kV og 16-32 A

Fleet Complete's Carsharing app gør det nemt for medarbejderne at booke en ...

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Køber du din gas her?

Send til en kollega

0.19