23948sdkhjf

Bus, taxi og tog skal være bedre til at samarbejde

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

- Der skal tænkes mobilitet, når man planlægger den kollektive trafik

Det er altid kunden, der bliver sorteper, når den kollektive transport ikke fungerer. Når bussen er kørt, når toget er forsinket, eller når der ingen taxier er i nærheden.

I den nystiftede brancheorganisation Dansk PersonTransport er der nok af opgaver, der ligger og venter; men fleksibiliteten har fået det bedre i den nye forening, der bygger på en fusion af Danske Busvognmænd og Dansk Taxiråd.



Hvor der før kunne være modsætninger mellem medlemmerne, skabes der nu et samarbejde, for nu er ekspertisen inden for persontransport i Danmark samlet - i hvert fald, når vi taler om persontransport på gummihjul.

Michael Nielsen er direktør for Dansk PersonTransport. Han har en fortid i den internationale vognmandsforening, International Road Union, IRU. Han nåede lige at tiltræde stillingen som direktør for Danske Busvognmænd, inden foreningens fusion med med Dansk Taxiråd blev en raslitet.

Styrkelse af mobiliteten
- Fusionen af de to foreninger er en styrkelse af de vejbaserede mobilitetsløsninger. Vi har nu mulighed for at skabe en meget mere fleksibel kollektiv trafik på kundernes præmisser, siger han.

- Der sker meget i den kollektive trafik i disse år. Udbuddene bliver bredere. Der er sket en række konsolideringer, og virksomhederne er blevet større.

- Trafikselskaberne vil have deres kørsler udført på mange nye måder, ja - de ønsker også at omfavne delebiler, siger Michael Nielsen og nævner som eksempel, at en kunde skal via en app kunne bede om at blive hentet et sted på landet og kørt ind til en busterminal.

Forbedret mobilitet
- Vi ser lignende tendenser overalt i Europa. I Grenoble i Frankrig har byens busselskab indgået et samarbejde med Toyota om at stille en flåde af små el-køretøjer til rådighed for den kollektive trafik.

- En kommende liberalisering af taximarkedet herhjemme vil kunne ændre bybilledet. Det behøver ikke kun være de lange, gule bybusser, der transporterer folk rundt i den kollektive trafik.

- Vi er først og fremmest interesseret i at forbedre mobiliteten. Det kræver koordinering mellem de forskellige transportformer og mellem de mange forskellige køreplaner, der findes. Det handler jo om at skabe et godt alternativ til privatbilen.

- Den kollektive mobilitet skal være sammenhængende geografisk. Den skal have en høj kvalitet til en fornuftig pris.

Mere brugervenlighed
Ifølge Michael Nielsen skal der arbejdes seriøst med brugervenlighed og tiltrækning af nye rejsende, hvis den kollektive trafik skal vinde større udbredelse.

- De personer, der ikke er vant til at bruge kollektiv transport, er ofte på herrens mark, når de skal finde ud af, hvilken buslinje de skal tage for at komme et bestemt sted hen.

- Man skal næsten kende buslinjerne på forhånd og huske navnet på den specifikke gade, for at finde ud af systemet. Selv om Rejseplanen hjælper meget, er det er jo ikke noget, som alle har adgang til - og især ikke turisterne.

- Der er mange detaljer, der skal tænkes igennem i en ny planlægning, hvor et samarbejde mellem alle aktører er nødvendigt. Vi skal skabe en verden, hvor alle trafikselskaber arbejder sammen om fælles løsninger. Her kan vi som brancheforening måske spille en aktiv rolle.

Problemer med planloven
På ét punkt er der et problem, der skal løses for, før vi får en sammenhængende kollektiv trafik i Danmark, nemlig Planloven.

- I dag bliver den skinnebårne trafik favoriseret. Et trinbræt til en letbane bliver defineret som en station i Planloven. Det betyder, at man lokalpolitisk kan udarbejde en byplan og skabe ejendomsudvikling rundt omkring stationen.

- Den mulighed eksisterer ikke for busterminaler eller rutebilsstationer. De er ikke defineret som en station i Planloven. Sådanne uforståelige definitioner og sammenhænge bør vi få løst hurtigst muligt ryddes af vejen.

Mangler koordinering
I øvrigt glæder Michael Nielsen sig til en liberalisering af fjernbus-systemet, som i dag kræver, at man passerer mere end to trafikselskabs-grænser for at etablerer en rute.

- Politikerne diskuterer lige nu en ændring af loven om trafikselskaber. De foreslår denne grænse ændret til en afstand på 75 kilometer. Måske betyder det endnu bedre fjernbus-tilbud til de rejsende.

I det hele taget mener han, at busvognmændene skal have bedre mulighed til at udvikle deres services.

- Hvorfor skulle en chauffør, der for eksempel kører syge- eller handicap-transport, ikke også kunne støvsuge de ældres hjem, når chaufføren alligevel har kørt de ældre hjem, spørger han?

- Det handler om at tænke værdikæden anderledes, end vi gør i dag. En dag i fremtiden bliver vi sikkert transporteret rundt i selvkørende busser og taxier. Det giver måske mulighed for at tilbyde kunderne nye services under kørslen. Det er også noget, som vi kigger på. Vi vil meget gerne i dialog med politikerne på dette område.

Ryk ind i Herning
Michael Nielsen glæder sig til transportmessen i Herning. Her vil den samlede bus- og taxibranche først og fremmest møde hinanden og de mange leverandører på en messe, hvor man har reserveret hele hal H.

- Vi håber på et stort fremmøde fra alle, der er interesseret i kollektiv trafik.

- Vi har samlet omkring 40 udstillere, så der bliver rigeligt at se på og mange spændende emner at tale om.

- Og så holder vi vores første årsmøde i Dansk PersonTransport. Det foregår torsdag aften på transportmessen. 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtfirma lukker fra den ene dag til den anden

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.823 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

Online Avis Arkiv

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Drømmejob som testkører

.

Sommerferie på Transportmagasinet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Q8 vil være klimaneutrale

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ringspann® præcision

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.268