23948sdkhjf

Bus, taxi og tog skal være bedre til at samarbejde

- Der skal tænkes mobilitet, når man planlægger den kollektive trafik

Det er altid kunden, der bliver sorteper, når den kollektive transport ikke fungerer. Når bussen er kørt, når toget er forsinket, eller når der ingen taxier er i nærheden.

I den nystiftede brancheorganisation Dansk PersonTransport er der nok af opgaver, der ligger og venter; men fleksibiliteten har fået det bedre i den nye forening, der bygger på en fusion af Danske Busvognmænd og Dansk Taxiråd.

Hvor der før kunne være modsætninger mellem medlemmerne, skabes der nu et samarbejde, for nu er ekspertisen inden for persontransport i Danmark samlet - i hvert fald, når vi taler om persontransport på gummihjul.

Michael Nielsen er direktør for Dansk PersonTransport. Han har en fortid i den internationale vognmandsforening, International Road Union, IRU. Han nåede lige at tiltræde stillingen som direktør for Danske Busvognmænd, inden foreningens fusion med med Dansk Taxiråd blev en raslitet.

Styrkelse af mobiliteten
- Fusionen af de to foreninger er en styrkelse af de vejbaserede mobilitetsløsninger. Vi har nu mulighed for at skabe en meget mere fleksibel kollektiv trafik på kundernes præmisser, siger han.

- Der sker meget i den kollektive trafik i disse år. Udbuddene bliver bredere. Der er sket en række konsolideringer, og virksomhederne er blevet større.

- Trafikselskaberne vil have deres kørsler udført på mange nye måder, ja - de ønsker også at omfavne delebiler, siger Michael Nielsen og nævner som eksempel, at en kunde skal via en app kunne bede om at blive hentet et sted på landet og kørt ind til en busterminal.

Forbedret mobilitet
- Vi ser lignende tendenser overalt i Europa. I Grenoble i Frankrig har byens busselskab indgået et samarbejde med Toyota om at stille en flåde af små el-køretøjer til rådighed for den kollektive trafik.

- En kommende liberalisering af taximarkedet herhjemme vil kunne ændre bybilledet. Det behøver ikke kun være de lange, gule bybusser, der transporterer folk rundt i den kollektive trafik.

- Vi er først og fremmest interesseret i at forbedre mobiliteten. Det kræver koordinering mellem de forskellige transportformer og mellem de mange forskellige køreplaner, der findes. Det handler jo om at skabe et godt alternativ til privatbilen.

- Den kollektive mobilitet skal være sammenhængende geografisk. Den skal have en høj kvalitet til en fornuftig pris.

Mere brugervenlighed
Ifølge Michael Nielsen skal der arbejdes seriøst med brugervenlighed og tiltrækning af nye rejsende, hvis den kollektive trafik skal vinde større udbredelse.

- De personer, der ikke er vant til at bruge kollektiv transport, er ofte på herrens mark, når de skal finde ud af, hvilken buslinje de skal tage for at komme et bestemt sted hen.

- Man skal næsten kende buslinjerne på forhånd og huske navnet på den specifikke gade, for at finde ud af systemet. Selv om Rejseplanen hjælper meget, er det er jo ikke noget, som alle har adgang til - og især ikke turisterne.

- Der er mange detaljer, der skal tænkes igennem i en ny planlægning, hvor et samarbejde mellem alle aktører er nødvendigt. Vi skal skabe en verden, hvor alle trafikselskaber arbejder sammen om fælles løsninger. Her kan vi som brancheforening måske spille en aktiv rolle.

Problemer med planloven
På ét punkt er der et problem, der skal løses for, før vi får en sammenhængende kollektiv trafik i Danmark, nemlig Planloven.

- I dag bliver den skinnebårne trafik favoriseret. Et trinbræt til en letbane bliver defineret som en station i Planloven. Det betyder, at man lokalpolitisk kan udarbejde en byplan og skabe ejendomsudvikling rundt omkring stationen.

- Den mulighed eksisterer ikke for busterminaler eller rutebilsstationer. De er ikke defineret som en station i Planloven. Sådanne uforståelige definitioner og sammenhænge bør vi få løst hurtigst muligt ryddes af vejen.

Mangler koordinering
I øvrigt glæder Michael Nielsen sig til en liberalisering af fjernbus-systemet, som i dag kræver, at man passerer mere end to trafikselskabs-grænser for at etablerer en rute.

- Politikerne diskuterer lige nu en ændring af loven om trafikselskaber. De foreslår denne grænse ændret til en afstand på 75 kilometer. Måske betyder det endnu bedre fjernbus-tilbud til de rejsende.

I det hele taget mener han, at busvognmændene skal have bedre mulighed til at udvikle deres services.

- Hvorfor skulle en chauffør, der for eksempel kører syge- eller handicap-transport, ikke også kunne støvsuge de ældres hjem, når chaufføren alligevel har kørt de ældre hjem, spørger han?

- Det handler om at tænke værdikæden anderledes, end vi gør i dag. En dag i fremtiden bliver vi sikkert transporteret rundt i selvkørende busser og taxier. Det giver måske mulighed for at tilbyde kunderne nye services under kørslen. Det er også noget, som vi kigger på. Vi vil meget gerne i dialog med politikerne på dette område.

Ryk ind i Herning
Michael Nielsen glæder sig til transportmessen i Herning. Her vil den samlede bus- og taxibranche først og fremmest møde hinanden og de mange leverandører på en messe, hvor man har reserveret hele hal H.

- Vi håber på et stort fremmøde fra alle, der er interesseret i kollektiv trafik.

- Vi har samlet omkring 40 udstillere, så der bliver rigeligt at se på og mange spændende emner at tale om.

- Og så holder vi vores første årsmøde i Dansk PersonTransport. Det foregår torsdag aften på transportmessen. 

Artiklen er en del af temaet Transport 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078